STEPS trår inn på asylmottakene

STEPS trår inn på asylmottakene

De hadde tenkt på hverandre en god stund, Ringerike kulturskole og Hvalsmoen transittmottak. Burde de ikke ha gjort noe sammen? Så kom STEPS.

– Vi har nok et stykke å gå her i Hønefossområdet, vi som andre. Det er lett å gå og tenke at man burde gjøre noe, og så blir det med tanken. Men for oss som kulturskole burde det være naturlig se oss rundt, og se hvem vi har i nærmiljøet. Det er riktignok et stykke til Hvalsmoen mottak, men likevel…, sier Dagny Grøndahl Krogness, rektor ved Ringerike kulturskole.

Det er ennå noen dager igjen til torsdag 2. februar, når prosjektet STEPS – Make a difference inntar Hvalsmoen transittmottak på Hønefoss. STEPS er et pilotprosjekt rettet mot barn og ungdom i asylmottak. Det er dratt i gang av Riksteatret og Kulturtanken, med økonomisk støtte fra UDI. Med på laget har de nå fått en håndfull kommunale kulturskoler og asylmottak.

Hånddukke, dans og beatboksing
Det er som om en diger snøball skal trille gjennom Buskerud fylke de neste ukene. Turnepremieren var på Hemsedal mottak lørdag 28. januar, for så å rulle videre i Hallingdalen mot Ål, Hol og Gol. Tre dansere, en beatbokser og noen underfundige hånddukker inntar mottakene med en forestilling som får veggene i rommet til å svaie og ungene i salen til å sitre av fryd. Vi vet det, for vi var der da forestillingen hadde urpremiere på Oslo mottak forrige uke.

Sammen med statssekretær Fabian Stang, AUF-leder Mani Hussaini og reportere fra NRK Super og TV2 står vi klemt opp mot veggene, mens unger fra mottaket inntar gulvet, med ansiktene spente, men også litt avventende vendt mot scenen. Først er det helt, helt stille. Det er lov å prate, altså, ler Belinda Braza, danser og kunstnerisk leder for STEPS. Først når de to andre danserne, William Parkes og Marcus Andreassen, begynner å gjøre high fives med det unge publikummet og si hei, begynner ungene å tø opp. Og så drar beatbokseren «Beatur» i gang, og med ett er scenen en eneste stor, pulserende muskel av rytmer, bevegelser, lyder og farger. Snar ler ungene så de hikster, for det skjer mye rart på scenen, ikke minst når det dukker opp noen snodige hånddukker som blir med i dansen.

– Veldig gøy, ler fire knisete jenter vi huker tak i etterpå. Hamdi er 10 år og fra Somalia, søstrene Shaymaa og Amera er henholdsvis 9 og 7 år og fra Syria, mens Hanin er 9 år og fra Libanon. Superduoen Markus og Martinus er vanligvis Ameras favoritter når det gjelder artister, selv om hun også nikker ivrig når de andre trekker fram den libanesiske artisten Nancy Ajram som sitt idol. Men alle fire likte showet de nettopp hadde sett, og etter litt lirking får danseren Marcus Andreassen dem med på noen skikkelige moves ute på gulvet.

Flere steps
Så handler da også STEPS om at ungene skal få være med, de også. En ting er at utøverne i forestillingen inviterer dem ut på gulvet etter endt forestilling. Men enda viktigere er det som skjer i ukene etterpå, når den lokale kulturskolen kommer inn på mottaket.

Som på Hvalsmoen transittmottak.

– Først skal vi få med alle her på festen når crewet fra Oslo kommer med showet sitt. Men i etterkant blir det en periode her der vi tre dager i uken har aktiviteter sammen med kulturskolen. Det blir kor, dukkeworkshop og filmskole, alt under ledelse av flinke og engasjerte pedagoger, forteller Camilla Svaere, aktivitetsleder på Hvalsmoen mottak.

Hun koordinerer til vanlig et antall frivillige som får ting til å skje ved mottaket, gjerne i regi av organisasjoner som Røde kors eller Refugees Welcome to Norway.

– Men STEPS blir noe annet. For det første er det profesjonelle fagfolk som står bak. Dessuten snakker vi ikke her om bare én forestilling, men om noe som ungene skal få være med på å skape og utvikle. Det å bo på asylmottak er ofte en monoton tilværelse, og derfor er et prosjekt som dette, veldig kjærkomment, sier Svaere.

To musikklærere og en filmlærer skal sammen med dukkemaker Marthe Brandt jobbe i tre uker med de rundt førti ungene på mottaket.

– Jeg merker for øvrig at det også er flere av lærerne våre som begynner å bli interesserte i å være med på å gjøre noe på mottaket, forteller Dagny Grøndahl Krogness fra kulturskolen.

– Vi sitter nok litt fast i den klassiske kulturskoletenkningen, der mye handler om en-til-en-undervisning på ulike instrumenter. Vi har et godt tilbud innen både musikk og kusnt, men mangler nok en del på teater, dans og skapende skriving, slik rammeplanen som er på gang, vil kreve. Noe handler om at vi for tiden ikke har egnete lokaler til gruppeundervisning, men det handler også om at vi må tenke litt nytt.

For ungene på mottak
Og da er STEPS en mulighet til å gjøre nettopp det, sier rektoren ved kulturskolen. For ja, begrunnelsen deres for å være med, handler vel så mye om hva de får igjen, som hva de gir.

– Jeg tenker at det er naturlig at vi ser oss om i nærmiljøet for å se hvem man har der, og at man så finner måter å være sammen på. STEPS er en veldig fin brekkstang for oss for å komme i gang med å gjøre noe med ungene på mottaket. Det er lett å gå rundt og tenke hver på sin kant at man burde gjøre noe, men så var det å få satt i gang, da. Nå har vi imidlertid en mulighet til å prøve ut dette.

Nå kan det sikkert være lett å se alle hindringer for et samarbeid mellom kulturskole og mottak: Ingen av institusjonene vasser i penger. Og ungene på mottaket skal jo etter planen bare være der en begrenset periode….?

– Alt behøver ikke å koste så mye, i alle fall ikke det å møte andre mennesker. Dessuten finnes det midler man kan søke både hos kommunen og andre som er opptatt av å få til en bedre integrering, sier Dagny Grøndahl Krogness.

Og om dagens unger på mottaket ikke blir værende lenge på Hønefoss, skal mange av dem uansett bli en del av andre lokalsamfunn.

– Det vi kan bidra til, er at beboerne på mottaket får et tilbud som fungerer for dem så lenge de bor der, og at de kan ta med seg gode erfaringer og opplevelser derfra videre. Og underveis lærer vi på kulturskolen en hel masse, for disse møtene vi legger opp til, går begge veiene. Det er like mye vi som skal lære noe av dem vi møter, som de skal lære noe av oss.

Når prosjektperioden er over, kommer STEPS-crewet tilbake til mottaket. Da får ungene vist hva de har holdt på med de siste ukene, og det blir fest.

– Det å jobbe med barn, er jo det viktigste man kan gjøre, sier Belinda Braza, kunstnerisk leder for STEPS. Vi er tilbake på premieren på Oslo mottak, der Braza og crewet hennes endelig har fått slippe seg løs på det publikummet de hele tiden har hatt i tankene: unger på mottak.

– Så du hvor med de var? Det var helt magisk! Det var bare så deilig å få den umiddelbare responsen ungene ga oss, hvordan de var med på å bygge opp alle de spennende momentene i forestillingen. Vi har jobbet med dette helt for oss selv de siste ukene, hver eneste dag. Og da er det bare så veldig godt å endelig kunne vise forestillingen fram til de som den faktisk er ment for.

Av: Siri Lindsatd
Foto: Lars Opstad


Fakta om STEPS:
Dansere: Belinda Braza, William Parkes, Marcus Andreassen. Musiker: Beatur

Dukkedesign: Kirjan Waage
Dukkeinstruksjon/konsulenter: Gwendolyn Warnock og Kirjan Waage


Step1:  Turné til asylmottak:
28. januar – HEMSEDAL
29. januar – ÅL
29. januar – HOL
30. januar – GOL
1.februar – MODUM
2.februar – HØNEFOSS
3.februar – DRAMMEN
4.februar - KONGSBERG

Step2: Barna på mottakene jobber videre med lærere fra de lokale kulturkolene, med dans og musikk.

Step3: Gjenbesøk til mottakene, som består av workshops med STEPS–crewet og kulturskolene, basert på det barna har jobbet med i Step2. Til sist blir det en visning og fest med mat og dans på mottaket.

Gjenbesøk:
18.februar, 12:00-17:00 – GOL
19.februar, 12:00 – 17:00 – ÅL
20.februar, 16:00 – 21:00– HEMSEDAL
21.februar, 16:00 – 21:00 – HOL
23.februar, 15:00 – 20:00– HØNEFOSS
24.februar, 16:00 – 21:00 – DRAMMEN
25.februar, 12:00 – 17:00 – MODUM
26.februar, 12:00 – 17:00 - KONGSBERG

- Step4ever håper vi dukker opp de fleste steder - dvs. at kulturskolene opprettholder tilbudet fro barna på mottakene, sier prosjeektleder Lene Gravlie

Et samarbeidsprosjekt mellom Riksteatret og Kulturtanken
Prosjektet STEPS ble i 2016 innvilget 500.000 kroner i støtte
fra UDI til gjennomføring. I januar 2017 fikk STEPS 115.000 kroner i støtte fra Sparebankstiftelsen til dokumentasjon og verktøy for mulig videreføring av prosjektet.

Mer om prosjektet på facebook

Styrker kulturarven i skulesekken

Styrker kulturarven i skulesekken

Kykeliky 2017 – meld deg på!

Kykeliky 2017 – meld deg på!