Smed for en dag

Smed for en dag

I Aust-Agder får 10-klassingene kulturarven rullende rett inn i skolegården som en ildkule denne høsten.

Smeden Terje Granås lager til vanlig tradisjonsverktøy i forbindelse med bygningsvern, og ønsket å bidra med sine kunnskaper i DKS. 

- Jeg ville at elevene skulle få prøve handverket og kjenne varmen, lukten av kull, tyngden av hammere, massive ambolter, og ikke minst synet av glødede jern, sier Granås. Han synes det er viktig at dagens unge får prøve ut et ekte håndverk, noe som var et veldig vanlig yrke for ikke mange år tilbake, men som de ferreste i dagnes samfunn kan noe om.

Denne høsten kjører han rundt med esser, kull, jern og vernebriller for å gi elevene en smakebit på smedyrket. Smedens arbeid blir satt inn i en historisk kontekst, men aller viktigst er det at elevene får erfare hele prosessen selv - fra en uspennende jernstang til en fin ildrake de får med seg hjem.

- Jeg vil så gjerne gi elevene en følelse av at de har fått til noe. Selv om de er aldri så trenævede, så er det helt avgjørende for meg at elevene sitter igjen med en følelse at de har klart å smi noe, sier Granås.

Kulturarvkonsulent Heidi Halvorsrud Arild syntes dette var et innholds- og formidlingsmessig godt turnerende tilbud til skolene, i tillegg til besøkene på museer, bygdetun og kulturminner på stedet.

- Det er litt gøy at noe så analogt som dette handverket åpenbart fasinerer elevene, men det er klart at flammer og røyk gjør sitt, sier den fornøyde smed, etter at elevene har banket og brent og står igjen med hver sin ildrake som resultat.

Se mer om "Smed for en dag"  hos DKS Aust-Agder

Litterturprosjekt i samarbeid med barn og unge

Litterturprosjekt i samarbeid med barn og unge

Den kulturelle skolesekken + TV-aksjonen NRK UNICEF = sant

Den kulturelle skolesekken + TV-aksjonen NRK UNICEF = sant