Hei!

Nora Wirkola Langli, elevrepresentant i programråd for litteratur i DKS, Troms og Finnmark

JEG HETER NORA, og jeg er en 18 år gammel tredjeklasseelev på Alta Videregående Skole i Finnmark, og arbeider i tillegg som ettermiddagsvakt på Alta Videregående Bibliotek. I desember 2020 og januar 2021 fikk jeg æren av å bidra med min stemme som elevrepresentant i litteraturteamet til DKS. Sammen med de andre på teamet gikk jeg gjennom forslagene for første trinn på barneskolen til og med siste trinn på videregående, og valgte ut hvilke produksjoner jeg syntes skulle tilbys til de forskjellige trinnene. Personlig syns jeg at forhåndsarbeidet var tyngst. Det var ganske mange forslag å skulle gå gjennom – og det var bare en brøkdel av alle som ble sendt inn! Jeg fikk virkelig trent opp magefølelsen, for det var nesten det eneste jeg hadde å gå på siden jeg ikke var like godt kjent med de ulike forfatterne, kunstnerne og foredragsholderne som de andre. Likevel syntes jeg det var en artig jobb. Mange av produksjonene lignet på eller minnet meg om forestillingene jeg selv hadde sett da jeg gikk på barneskolen, og noen kjente jeg igjen fra ungdomsskolen. Så på mange måter var arbeidet ganske nostalgisk for meg. Selve møtene med resten av teamet var spesielt koselige. Alle var veldig hyggelige, og jeg følte at de satte pris på meningene mine. Faktisk fikk jeg gå først hver gang vi skulle presentere vår mening om de forskjellige forslagene. Det var litt nervepirrende de første gangene – ok, kanskje alle gangene – siden jeg følte at jeg ikke alltid hadde de beste begrunnelsene for hvorfor jeg mente det jeg gjorde. Jeg hadde jo for det meste bare stolt på magefølelsen. Men, tydeligvis gjorde jeg en god nok jobb, for jeg fikk bare ros fra de andre på teamet, og det var jo til syvende og sist meningen til elevene de ville at jeg skulle representere, så forhåpentligvis klarte jeg å gjøre det på en ganske grei måte.

,,

Det var litt nervepirrende de første gangene – ok, kanskje alle gangene – siden jeg følte at jeg ikke alltid hadde de beste begrunnelsene for hvorfor jeg mente det jeg gjorde. Jeg hadde jo for det meste bare stolt på magefølelsen.

Møtene kunne vare ganske lenge, men tiden fløy ganske fort, og jeg likte at vi kunne bruke godt tid på forslagene. Jeg syns vi kom med en ganske så god liste til slutt, og forhåpentlig blir elevene å synes det samme! Dessverre gjør jeg meg nå ferdig med videregående, så jeg får ikke sett de ulike produksjonene til neste år.

Jeg husker fortsatt et foredrag vi fikk se på ungdomsskolen der en forfatter kom inn og fortalte om skriveprosessen sin. Han tok hendelser fra virkeligheten, som et nylig oppdaget virus, og skrev videre til han hadde laget en helt egen epidemi som gjorde folk til zombier! Jeg er selv en som liker å lage egne fortellinger på fritiden og føler at jeg hadde mye nytte av å høre fra etablerte forfattere som hadde «fått det til». Selv om jeg ikke akkurat ser for meg en jobb som forfatter i fremtiden, gjorde det foredraget at et kreativt yrke nå ikke lenger høres helt totalt urimelig ut.

Jeg syns Den kulturelle skolesekken er en riktig god ordning. Den har vært en minneverdig del av barndommen og skolegangen min, og jeg håper at den kan bli det for mange i flere år fremover. Gratulerer så mye med 20-årsjubileumet!

I 2021 ER DET 20 ÅR siden Den kulturelle skolesekken (DKS) ble en nasjonal ordning. Derfor har vi invitert en rekke bidragsytere til å dele sine erfaringer, refleksjoner og historier om verdens beste ordning for kunst- og kulturformidling til barn og ungdom.