
Kunstnere og lærere utvikler metodikk for å håndtere stress
Hvordan kan kunst bidra til økt trivsel og mindre stress i skolen? Dette var temaet da Malopolska Institute of Culture (MIK) i Krakow inviterte til workshop for 15 lærere, med Kulturtankens Charlotte Blanche Myrvold som fagfelle.
Workshopen er en del av det europeiske samarbeidsprosjektet Mind the Gap.
Gjennom to dager fikk deltakerne utforske kreative øvelser, diskutere metoder og dele erfaringer.
Lærerne som var samlet, hadde ulike faglige profiler. Blant annet var fagene polsk, livsmestring og kroppsøving representert. De viste stort engasjement for yrket sitt, hadde høy innsikt i skolehverdagen og elevenes behov, og ikke minst en vilje til å tilegne seg nye metoder og tre ut av komfortsonen.

Målet med workshopen var å undersøke hvordan kunstbaserte metoder og aktiviteter kan bidra til å redusere stress og øke elevenes trivsel.
Deltakerne hadde mange erfaringer med at prestasjonspress og stress er en stor utfordring i polsk skole.
MIK hadde i forveien gjort et grundig forarbeid for å identifisere et problem som preger lærere og elevers hverdag, og utviklet et sett med øvelser for å bidra til å løse utfordringen.
At felles problemforståelse og vilje til å utforske ny metodikk lå til grunn, styrket kvaliteten på den tverrfaglige utvekslingen.

Workshopen la stor vekt på åpen dialog mellom kunstpedagoger, kunstnere og lærere.
-Det jeg likte best, var at det var mye rom for diskusjon. Strukturen la til rette for en rik dialog mellom kunstpedagog-/kunstnerperspektivet og lærerperspektivet, forteller Myrvold.
Flere av øvelsene utfordret deltakerne, men bidro også til økt trygghet og refleksjon.

– Mitt inntrykk er at den åpne og tillitsfulle utvekslingen om øvelsene, også det som ble opplevd som vanskelig, bidro til å skape trygghet rundt bruk av kunst i undervisningen, samtidig som det ga sterke personlige opplevelser av velvære gjennom kunst, bemerker Myrvold.
En viktig påminnelse
Samarbeid og erfaringsutveksling mellom kultur- og skolefeltet er avgjørende også for utvikling av Den kulturelle skolesekken.
Slike workshoper kan være en viktig påminnelse om hvor viktig dialogen mellom lærere og kunstnere er. Erfaringene fra Polen viser også at man må legge til rette for dialog, og at tid til utprøving og diskusjon gir stor verdi i arbeidet med å styrke kunstens rolle og plass i skolen.
