Innleggsholdere

 
 
Emil Hammar, Spilltanken.jpg

Emil Lundedal Hammar er stipendiat i Medie- og Dokumentasjonsvitenskap ved UiT. Han har bakgrunn i dataspillanalyse, kulturelle studier, politisk økonomi og minnestudier. Han har utgitt mye forskning om forholdet mellom dataspill, krig, kolonialisme, produksjonskontekst og minnet om historie. Forskningen hans har et kritisk fokus på aspekter ved dataspill som typisk overses med fokus på makt og økonomi. Hva dataspill forteller om samfunnet vårt, hvem som sitter på makten, de arbeidsvilkår spillutviklere vanligvis jobber under og hvordan det henger sammen med det større globale økonomiske systemet. Utover kan dataspill som kulturelle fenomener fortelle oss mye om de utfordringene og krisene vi står overfor i sammenheng med politikk, historie, økonomi og økologi.

Kristin Falck, Spilltanken.jpg

Kristin Falck er seksjonssjef ved Den kulturelle skolesekken i Oslo, med ansvarsområde for de praktisk-estetiske fagene. Hun er glad for at Oslo DKS får være pilotkommune for spillet My Child Lebensborn i høst, har hun tidligere uttalt. – Visuell kommunikasjon er et verdensspråk elevene må lære seg å beherske i en globalisert verden, og der er dataspill en viktig arena for å forstå og kunne uttrykke seg estetisk på tvers av landegrenser. Dessuten er det viktig at mediet er i en DKS-kontekst, der det er kunst og kultur som står i sentrum, sier hun.

Catharina Due Bohler, Spilltanken_NY.jpg

Catharina Due Bøhler har vært CEO for Sarepta Studio siden 2010, som har utviklet det prisvinnende spillet My Child Lebensborn i samarbeid med selskapet Teknopilot. Mobilspillet vant den prestisjetunge BAFTA-prisen i kategorien «Games Beyond Entertainment tidligere i år.» Catharina har gjennom flere år turnert i Den kulturelle skolesekken, der hun har presentert dataspill som kunst- og kulturuttrykk for elever i ungdomskolen. Hun har også presentert en TED Talk om å skape empati i dataspill. Denne kan ses her.

Kristian Lyngstol, Spilltanken.jpg

Kristian Lyngstol er nettverksansvarlig på The Gathering, et femdagers arrangement med over 5000 deltakere, og har i nærmere 20 år bidratt som frivillig på diverse dataparties rundt om i landet. I dag utvikler han overvåkingssystemer for Telenor sitt kjernenett, en jobb som dukket opp igjennom engasjementet for The Gathering. Kristian drives av en lidenskap for å bygge ting, enten det er å bygge tekniske løsninger eller velfungerende team. Som nettverksansvarlig leder Kristian en gruppe på 14 frivillige som sammen bygger nettverket for The Gathering. I den rollen er det ikke nok å forstå teknologien, man må også forstå hvordan mennesker fungerer.

Habiba Stray, Spilltanken.jpg

Habiba Stray er 25 år gammel og er på sitt andre år som leder av Hyperion - Norsk Forbund For Fantastiske Fritidsinteresser. Hun er utdannet agronom, men har videre valgt å engasjere seg i barne- og ungdomsfrivilligheten. I Elevorganisasjonen har hun sittet som fylkesleder for Agder og vært sentralstyremedlem. I Hyperion har hun vært styremedlem, nestleder og leder. Hun engasjerer seg i frivillighet fordi hun mener at alle har rett til å være med på fritidsaktiviteter og være del av et miljø der de føler seg velkommen. «Da jeg var ung var det ikke mange tilbud for meg som minoritetskvinne og derfor vil jeg jobbe for å bekjempe disse barrierene gjennom Hyperion», sier hun.

Magnus Sandberg, Spilltanken.jpg

Magnus Sandberg har bakgrunn som lærer i historie, norsk og samfunnsfag i både ungdomsskole og videregående skole. Han har brukt spill i undervisningen siden tidlig på 2000-tallet, og har utviklet veiledningsmateriell om spill for bl.a. Cappelen Damm og Medietilsynet. Nå er Magnus stipendiat ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, der han forsker på spillbasert læring. Han er også del av blogg og podcast-kollektivet Spillpedagogene.

Kristine Ask, Spilltanken.jpg

Kristine Ask er førsteamanuensis ved Senter for Teknologi og Samfunn (NTNU) der hun har forsket på dataspillere siden 2007. Kristine brenner for spill i alle former, og har holdt foredrag både i inn- og utland om veien mot mer inkluderende spill og spillkultur. Hun har særlig en forkjærlighet for spillere som finner nye og uventede måter å lage underholdning, fellesskap og teknologier på. Sammen med Spillpikene lar hun sitt engasjement få uttrykk i alt fra debattkvelder, spillmaraton til kulturkritikk.