Dataspill i DKS?

Dataspill i DKS?

Hvordan kan dataspill se ut i Den kulturelle skolesekken? Kan vi presentere mediet som en estetisk opplevelse for barn og unge? Dette er noe Kulturtanken ønsker å utforske nærmere.

At dataspill har en sterk posisjon i barne- og ungdomskulturen, er det ingen tvil om. Majoriteten av norske barn og ungdom spiller dataspill, og digitale opplevelser er en naturlig del av deres hverdag. Digital kompetanse inngår også som en av de fem grunnleggende ferdighetene elevene skal tilegne seg i skolen.

Tirsdag 17. september arrangerer vi derfor spillkonferansen «Spilltanken: Hvordan kan dataspill se ut i DKS?» på Riksscenen. Dette vil bli en møteplass for bransje og kunstnere, om man så er kjent med dataspill eller ikke. Det vil bli holdt innlegg fra ulike relevante aktører, og etter hovedprogrammet blir det mingling og dataspill i samme lokale.

At dataspill er et medium som engasjerer barn og unge i hverdagen, er det liten tvil om – deriblant VR.

At dataspill er et medium som engasjerer barn og unge i hverdagen, er det liten tvil om – deriblant VR.

Det vil også bli presentert utvalgte innspill på hvilken plass dataspill kan ha i DKS-ordningen, som i fjor sørget for at alle landets over 800 000 elever fikk møte profesjonell kunst og kultur. Har du innspill og tanker til dataspillets rolle i dette? Kanskje får du formidlet ideen på spillkonferansen? Sjekk ut her!

Vi har dessuten opprettet en egen ressursside for dataspill, der det står mer om blant annet spillkonferansen i september og hvorfor mediet er interessant for DKS. Nettsiden finner du under:

https://www.kulturtanken.no/spilltanken

Ønsker du å melde deg på? Da trykker du bare her!

Den kulturelle skolesekken får ny portal

Den kulturelle skolesekken får ny portal

Samisk i Den kulturelle skolesekken

Samisk i Den kulturelle skolesekken