Nytt skoleår med kunst og kultur i skolesekken

Nytt skoleår med kunst og kultur i skolesekken

Ferien er over.  Vi ser det når vi går til jobb. Det yrer i gatene, på bussen og trikken. Forventningsfulle barn, noen engstelige barn, ungdommer med håp og drømmer for fremtiden, og noen som helt sikkert har bestemt seg for å droppe ut. For det er august og skolestart.

Skole betyr ny kunnskap, vennskap, masse opplevelser og gode rammer om hverdagen. Noen blir sikkert sittende og se ut vinduet og lengte etter det som var, en forelskelse, late dager eller besøk hos mormor. Men de fleste kommer  raskt i gang. For det er noe godt med hverdagen og med rutinene, med lukten av skolebøker, åpne pcèn eller chatte litt med venninna som du ikke kom i klasse med. Selv om du ba om det før ferien.  

Uansett hvordan skoledagene blir for elevene, er en ting helt sikkert: De får fantastiske opplevelser fra Den kulturelle skolesekken (DKS)! Og det er mye å se fram til i høst! DKS-programmene for dette skoleåret er klare. I 2018 var det 3 500 utøvere som dro ut for å møte Norges viktigste publikum, våre barn og unge. Det er helt formidabelt, og jeg håper enda flere drar ut i år.

De som ønsker å melde inn sine forslag til neste år vil fra 1. september kunne gjøre det i vår nye portal på denkulturelleskolesekken.no. Fra nå av blir det ett sted og en frist for å registrere sine forslag og jeg håper at portalen vil gi en enklere, mer oversiktlig og tidsbesparende hverdag for utøvere.

Med «min side» løsning kan utøvere selv administrere sin informasjon. For DKS-planleggere vil den være et verktøy for planlegging, publisering og evaluering. Den vil også synliggjøre kunst- og kulturproduksjoner for barn og unge i et større omfang enn noe annet sted vi har i dag. Dette blir viktig både for utøvere, men etter hvert også for elever, lærere, kulturkontakter, foreldre og andre som vil få en enda bedre oversikt over kunst- og kulturtilbudet gjennom DKS.

I september inviterer vi også til en konferanse om dataspill i Den kulturelle skolesekken. Dataspill har en sterk posisjon i barne- og ungdomskulturen. De fleste norske barn og ungdom spiller dataspill, og digitale opplevelser er en naturlig del av deres hverdag. Digital kompetanse inngår også som en av de fem grunnleggende ferdighetene elevene skal tilegne seg i skolen. Kan vi presentere mediet som en estetisk opplevelse for barn og unge? Dette er noe Kulturtanken ønsker å utforske nærmere, og jeg håper så mange som mulig av dere vil delta.

Jeg håper å treffe mange av dere på Stiklestad i september under SPOR - arena for kulturarv og på Svolvær i under Øye på- arena for visuelle kunst. Begge arrangementene er organisert for første gang, og jeg vil takke alle samarbeidspartene som har bidratt til at vi får to nye møtepunkter for visning av DKS -produksjoner og utveskling av erfaringer og ideer.

Lin Mari Holvik, direktør i Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge

 

 

 

 Setter kunst i skolen på det internasjonale kartet

Setter kunst i skolen på det internasjonale kartet

Dataspill-pilot i DKS

Dataspill-pilot i DKS