Delte gla´nyhet med elever

Delte gla´nyhet med elever

Kulturminister Abid Raja ønsket å dele nyheten om regjeringens økte satsing på kunst og kultur til barn og unge. Hvor bedre å gjøre det enn i forbindelse med en DKS-forestilling?

Kulturministeren med elevene My Ruud Pepin, Peder Stabrun Smith-Pedersen, Filip Undheim Dehli og Johanne Stokke Goplen, samt utøverne Nina Fjeldet og Silje Onstad Hålien.

Kultur for barn og unge er en viktig prioritering for regjeringen, og derfor settes det av 20 ekstra millioner kroner til formålet i forslaget til neste års statsbudsjett. Flere av satsingene er knyttet til arbeidet med barne- og ungdomskulturmeldingen som legges fram våren 2021. Blant tiltakene er fire millioner for å stimulere til flere nyproduksjoner i Den kulturelle skolesekken.

Dette ønsker kulturministeren å dele med landets viktigste publikum: barn og unge!

Andre trinn på Bolteløkka skole i Oslo har nettopp sett DKS-forestillingen «Danse sa fela».Rektor spør elevene om de vet hva en kulturminister jobber med? Nei, ingen svar å få.

– Skal vi rope på kulturministeren og spørre han?
«Kulturministeeeeer», roper 2. klassingene.

Kulturminister Abid Raja snakker med elever
Kulturministeren er som alltid engasjert i møte med elever. Foto: Erik Brandsborg/Kulturtanken

Abid Raja, som nettopp har ankommet festsalen på Bolteløkka skole og fått med seg siste finaledel av forestillingen, kommer når eleven roper.

– Hei. Har dere sett meg før?

7-8-åringene sitter måpende på gulvmatter foran Abid Raja. «Jaaa, på TV», sier en. To. Mange. Det summer i gymsalen. Det må minnes om at skal man ta ordet må man rekke opp hånda – det gjelder kulturministre også.

Min jobb er å fikse det sånn at det er mange ting dere kan drive med, dans, teater, musikk og film og at det fungerer bra.

Kulturminister Abid Raja

– Er det noen av dere som driver med for eksempel dans, eller drama?

Noen hender i været. «Musikalteater» sier en av eleven som rekker hånden høyt til værs på bakerste rad.

– Noen som spiller på instrumenter? Spør ministeren. Og da er det flere hender i været. Piano. Sang. Kor er det mange som driver med på Bolteløkka.

– Min jobb er å fikse det sånn at det er mange ting dere kan drive med, dans, teater, musikk og film og at det fungerer bra, forteller Raja.

Så spør han om de vet hva et statsbudsjett er. Men det vet de jo ikke.

Han forklarer at det handler om penger som går til ting vi trenger i samfunnet, som politi, busser og lærere for eksempel. Men også til for eksempel kulturaktiviteter for barn og unge og Den kulturelle skolesekken. Og nå skal det gis 20 millioner ekstra til enda mer og bedre barne- og ungdomskultur, forteller Raja.

– Er det en bra plan?

«Jaaa», roper 2. klassingene, før de stiller drevent opp i rekker klassevis og vinker ha det til kulturministeren.

Kulturministeren spør om noen av elevene spiller et instrument, synger i kor eller for eksempel danser. Foto: Erik Brandsborg/Kulturtanken