Gjennom samarbeid med tilskuddsmottakere, rektorer, lærere, elever og andre aktører
skal Kulturtanken sikre bedre forankring av Den kulturelle skolesekken (DKS) i skolen. Vi skal jobbe for bedre samspill mellom tilbudet i DKS og skolens læreplaner.
Vi skal bidra til å skape møteplasser for dialog og kunnskapsdeling mellom skolen, kulturskolen og DKS, og delta i samarbeid og nettverk om kunstformidling til elever i skolen. I tillegg jobber vi med kunst og kultur for barn og unge også utenom skolen, i form av samarbeid med blant annet kulturskoler og barnehager.
Prosjekter og satsinger
Ressurser
Ressursside for lærere
Er du nysgjerrig på hvordan du som lærer kan hjelpe elever til å få mest mulig ut av besøk fra Den kulturelle skolesekken? Her finner du informasjon om ordningen, eksempler på veiledningsmateriell og inspirasjon
Kulturkontakt – en essensiell rolle
I hver en liten avkrok eller storby hvor det finnes en skole, finnes det som oftest også en kulturkontakt, en rolle som er essensiell for å holde Den kulturelle skolesekken i gang! Seks av landets flotte kulturkontakter forteller om gleder og utfordringer
Betydningen av kunst og kultur
Hvorfor er kunst og kultur viktig for barn og unge? Vi har spurt kunstnere, politikere og folk som sørger for at kunst og kultur når ut til de unge. Her er noen av svarene vi fikk
Avsluttede prosjekter
Toppbilde: Fra skolebesøk med prosjektet "Kunsten å lære" på Aurvoll skole i Øyer kommune.