Arbeidet handler om å dele gode erfaringer, spennende prosjekter og god organisering på tvers av fylkene, samt å synliggjøre dette i våre kanaler.
Fokusområdene er godt samarbeid mellom skolesektor og kultursektor i fylkeskommunene og mulighet for relasjonsbygging mellom DKS-enhetene. Med våre samarbeidspartnere har vi en løpende dialog om styrking av DKS sin relevans i VGS.
- Samarbeidspartnere: Vestland fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkeskommune, Blindern VGS, DKS Oslo og DKS Rogaland.
- Arbeidsgruppe: Ingebjør Westgaard (fagkonsulent og produsent, musikk og film, DKS Oslo), Camilla Wiik (DKS-koordinator, Møre og Romsdal fylkeskommune) , Tonje Røseth (assisterende rektor, Blindern VGS) , Hilde Blesvik (kontakt videregående skole, DKS Rogaland) og Laila Christin Kleppe (seniorrådgiver, Vestland fylkeskommune).
- Kontaktperson: seniorrådgiver Hege Posaas
Fagsamtaler 2. november 2023
- Skolens eget utviklingsprosjekt i Den kulturelle skolesekken (SKUP).
Fallgruver og potensiale i kunstner-skole samarbeid, fra lærer og veileders perspektiv.
Maria Johansen Dølo, lektor Hersleb VGS og
Sara Birgitte Øfsti Nesje, Førstelektor, Drama og teater, Oslo Met Storbyuniversitetet og utøvende scenekunstner/fortellerkunstner.
- Erfaringer fra en kulturkontakt i Sapmi – hvordan skape engasjement for DKS.
Inger Johanne Revheim, kulturkontakt Samisk videregående skole i Karasjok
- Relevant og kortreist
Morten Bjerga og Terje Torkildsen - forfattere og utøvere i DKS
Bilder fra arrangementet:
Bilder fra nettverkssamling 24. mars 2023
Les mer
Ny rapport gir innblikk i elevers opplevelser av DKS
Nær 400 elever ble intervjuet om Den kulturelle skolesekken. Nå lanseres rapporten «Opplevelser av Den kulturelle skolesekken (DKS) – En kvalitativ analyse av erfaringer fra elever på ungdomstrinnet».
Vestland vil vise veg for DKS-samarbeid i vidaregåande skule
Då representantar for 64 vidaregåande skular i Vestland fylkeskommune deltok på den årlege skulemiljøkonferansen sin i november, var DKS eitt av to hovudtema.