Lærere trenger kunnskap og kompetanse om hvordan å møte kunst og kultur i skolehverdagen.
Siden Den kulturelle skolesekken (DKS) når alle landets skoler hvert eneste år, vil en lærer før eller siden møte ordningen. Derfor er det viktig å forberede lærerstudenter på dette, og ikke minst sørge for at de oppdager mulighetene det gir for både egen profesjonsutøvelse og for eleven.
Som statlig fagetat for Den kulturelle skolesekken, ønsker Kulturtanken å stimulere til at grunnskolelærerstudenter blir kjent med DKS i løpet av sin utdanning. Etaten har vært samarbeidspartner i startsfasen av piloteringene på Universitetet i Agder og Høgskolen i Østfold, og er nå samarbeidspartner med OsloMet, Universitetet i Sørøst-Norge, Nord universitet og Høgskolen i Innlandet.
Bakgrunnsartikkel om satsningen.
Reportasje fra pilot på USN Notodden.
Reportasje fra pilot på OsloMet.
Reportasje fra pilot på Nord universitet.
Hold av datoen!
19. oktober arrangeres et seminar som presenterer forskningsprosjektene pARTiciPED og DKS som læringsarena – Fra pauserom til læringsrom. Det deles erfaringer fra en rekke forsøk med DKS på ulike grunnskolelærerutdanninger. Meld deg på Kulturtankens nyhetsbrev og få oppdateringer om arrangementet rett i innboksen!
Relevante forskningsrapporter/-prosjekter
pARTiciPED
Forskningsrådet støttet prosjektet med 20 millioner kroner. Målet med pARTiciPED er både å trygge lærerne og å øke kompetansen deres i møte med kunst og kultur ved hjelp av nye og innovative metoder, ikke minst spennende nyskaping i kombinasjoner av digitale og fysiske uttrykk. Det skal utarbeides gode eksempler, metoder og teknikker for samarbeid om DKS-aktiviteter.
Bakgrunnsartikkel om pARTiciPED
Forsknings- og kvalifiseringsprosjektet Den kulturelle skolesekken som læringsarena – Fra pauserom til læringsrom
En videreføring av piloten DKS + lærerutdanning = sant ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden.
SKUP-rapport: Tverrfaglegheit, djupnelæring, metodemangfald – estetiske læringsprosessar
Ressurser om DKS til ansatte i skolen

Rapport: Opplevelser av Den kulturelle skolesekken
På oppdrag fra Kulturtanken har Sosiologisk Poliklinikk intervjuet 15 skoleklasser på ungdomstrinnet om tre DKS-produksjoner.

Tips til gjennomføring av tverrfaglige prosjekter i Den kulturelle skolesekken
Oppsummering av erfaringer fra et pilotprosjekt i Møre og Romsdal.

Kunstopplevingar og danningsprosessar
Korleis kan du som lærar utnytte kunst- og kulturopplevingar frå DKS i danningsoppdraget?