Lærere trenger kunnskap og kompetanse om hvordan å møte kunst og kultur i skolehverdagen.
Siden Den kulturelle skolesekken (DKS) når alle landets skoler hvert eneste år, vil en lærer før eller siden møte ordningen. Derfor er det viktig å forberede lærerstudenter på dette, og ikke minst sørge for at de oppdager mulighetene det gir for både egen profesjonsutøvelse og for eleven.
Som statlig fagetat for Den kulturelle skolesekken, ønsker Kulturtanken å stimulere til at grunnskolelærerstudenter blir kjent med DKS i løpet av sin utdanning. Etaten har vært samarbeidspartner i startsfasen av piloteringene på Universitetet i Agder og Høgskolen i Østfold, og er nå samarbeidspartner med OsloMet, Universitetet i Sørøst-Norge, Nord universitet og Høgskolen i Innlandet.
19. oktober 2023 ble seminaret "Løsninger? Den kulturelle skolesekken på lærerutdanningene" gjennomført. Målet var å undersøke og presentere ulike modeller for å styrke lærerstudenters kunst- og kulturkompetanse gjennom forskning og praktiske eksempler, innspill og diskusjoner.
Video fra Innlandet
I samarbeid med DKS Innlandet, avholdt Høgskolen i Innlandet en pilot for DKS i lærerutdanningen i januar 2024. Se vår videoreportasje her: