Bilder, innlegg og refleksjoner
Formidlingsseminaret 2019 – Det ikke styrte
Arrangert av Nasjonalmuseet, Koro, Kunstnernes hus, Kulturtanken 2. og 3. mai
Se opptak fra konferansen her Kulturtanken.no/video
Foto: Børre Høstland og Thomas Gønvoll
Åpning av Sebastian Kjølaas og Siri Hjorth, «såkalt frie kunstnere», som drøftet samfunnskontrakten med kunsten. En påstand var at bak støtten til kunsten, ligger avkastningen i symbolsk status, selvbilde og ønske om anseelse, fremfor at den begrunnes i ytringsfriheten.
Kunstens rett til å være ustyrt. Bo Krister Wallstrøm fra KORO samlet: Hanan Benammar en av kunstnerne bak det mye omtalte og teaterstykket Ways of Seeing, som virkelig har fått kjenne på kunstens møte med ytringsfrihetenes grenser. «Ways of seeing ble et metateater i offentligheten» sa Benammar. Lars Cuzner stilte for Fadlabi på kort varsel. Cruzner er partner i blant annet den omdiskuterte Kongolandsbyen i Frognerparken. Håvard Arnoff, som sammen med Joar Nango står bak FFB Manifesto – temporær arkitektur i Det offentlige rom, fortalte blant annet den omdiskuterte skulpturen i Kvam sentrum. Charlotte Blanche Myrvold (FoU-avdelingen i Kulturtanken) delte refleksjoner rundt kunstformidling i det offentlige rom.
Kathryn Potts (UK) fortalte om The Whitney Museum i New York, og hvordan det ble «The artists museum». Rachel Ara, erbritisk konseptkunstner, som fikk «residency i V&A museum i London, og drev research på museets systemer, statistikker, arkiveringsruter etc. Sisters academy /Sisters Hope er danskbasert performancegruppe.
Hai Nguyen Dinh, kunstner (Next Life) som kombinerer hardcore punk, dataspillmusikk visuelle effekter
Boel Christensen-Scheen, professor i estetikk og kunstteori oppsummerte og kommenterte. Her med
Per Odd Bakke, Nasjonalmuseet.
Daniel Wetzel/ Riminiprotokoll som driver teater som formidling «research is our drama», presenterte og demonstrerte blant annet det deltagerbaserte prosjektet «Bubble Jam», der målgruppen er 10-12-åringer, som interagerer med programmerte mobiltelefoner. som er samprodusert med DKS i Asker, og skal ut neste høst.
Nicolas Gjefle, musiker og multiinstrumentalist satte fin stemning for dag II av seminaret.
Anna Lindblad, pensjonert kunstformidler, ga et historisk tilbakeblikk på kunstformidling til barn og unge «Ta sjansen. Slipp andre til».
Om leirkasting og demontering av dører: Merete Jonvik (forsker) og Hans Edward Hammonds (kunster), fortalte om et prosjekt der kunstproduksjon som samarbeid mellom voksne og barn, og utfordringer med flat struktur og symmetri i samarbeid.
Kyrre Bjørkås, ansvarlig for Visuell kunst i Kulturtanken.i samtale med Jennie Bringaker, kunstner, med en rekke prosjekter som involverer barn og unge i prosess. Kathrine Wilson fra Kunsthall Oslo, fortalte blant annet om erfaringene med «The brutalist playground».
- Det er utrolig givende å jobbe med barn og unge, sa Wilson, som flere ganger har satt opp utstillinger for barn og unge, med formidlingsopplegg for voksne.
Bob& Roberta Smith, britisk kunstner, kjent for sin «kampanjekunst» mener alle skoler burde være kunstbaserte skoler og all undervisning i skolen kan benytte kunstneriske praksiser.