Skoleelever sitter i en kinosal og hører på en kvinne som står og snakker mellom to seterader.

En introduksjon til kinorommet

Oslo Pix Ung satser på skreddersydd elevmedvirkning. To niendeklasser er med på å lage festivalprogram for over syv tusen jevnaldrende.

Johanne Svendsen Rognlien ønsker Oslo Pix Ungs ungdomsråd velkommen til Cinemateket.

Det er perfekt kinovær da vi møter opp på Cinemateket i Oslo en regntung fredag i november. En gjeng niendeklassinger drar av seg regnjakkene mens to blide damer ønsker dem velkommen.

En gruppe elever sitter i en kinosal.
Elevene følger nøye med på innledningen.

Monica Døsen og Johanne Svendsen Rognlien er familiære og avslappede i tonen – de begynner tross alt å kjenne disse elevene ganske godt.

– Du merker at det er fjerde gangen vi møtes, bemerker Rognlien, som er programsjef for Oslo Pix Filmfestival.  

– Jeg tror de føler at de kjenner oss på en annen måte nå. De er varmere i trøya.

Klasse 9E fra Haugerud skole loses inn i Tancred, Cinematekets største sal. 3D-briller deles ut og arrangørene holder sin vanlige innledning for å minne dem på hvorfor de er her:

Elevene er med i ungdomsrådet til Oslo Pix Ung, skolefilmfestivalen for og av unge. Festivalen er et samarbeid mellom Oslo Pix Filmfestival og Den kulturelle skolesekken i Oslo (DKS Oslo), og er en del av det lokale DKS-tilbudet. Nå skal elevene være med på å velge et eksklusivt filmprogram for hele kommunens niendeklassinger.

Flere og bedre elevmøter

Mens elevene får se kinesisk animasjonsfilm inne i salen, tar vi en prat med festivalprodusentene mens de pakker gaveposer. Posene er en ekstra liten belønning ettersom elevene er på sin aller siste samling.

– Boller har de fått hver gang. Boller er veldig viktige, sier Johanne Rognlien med et smil.

To kvinner sitter på en sofa, de ser på hverandre og ler.
– Den reelle medvirkningen skjer i samtalene vi har med elevene, mener Johanne Rognlien og Monica Døsen.

Ideen med å bruke et ungdomsråd for å programmere filmer til Oslo Pix Ung ble testet ut for første gang i 2022, i samarbeid med DKS Oslo og med støtte fra Norsk Filminstitutt (NFI).

Rådet består av to utvalgte klasser. Til programmet i 2024 har hver klasse sett åtte filmer, én kort og én lang per samling. Ved å fylle ut spørreskjemaer og diskutere det de har sett er de med på å stake ut retningen for festivalavviklingen.

Arrangørene forteller at de testet ulike fremgangsmåter før de landet på dagens modell. Proppfulle kinosaler og digitale skjemaer har blitt vraket til fordel for flere møtepunkter med et par utvalgte klasser, og tilbakemeldinger via «god gammeldags penn og papir».

– Vi opplevde at de store gruppene var krevende og at vi fikk inn for lite data. Men denne metoden har vi reelt og nyttig utbytte av. Elevene er med på en måte som er helt fantastisk, sier Rognlien.

Et papirark som viser en spørreundersøkelse rettet mot niendeklassinger om en film.
– Læreren fortalte oss at de har snakket masse om en av filmene i etterkant. Det er noe som vi ikke får målt på et ark, men det viser at opplegget har engasjert dem lengre enn den lille stunden de var hos oss, forteller Monica Døsen.

Før hver film får elevene små tankeoppgaver som de kan bruke i skolefag.

– Vi minner dem alltid om å tenke over hva de ser på og hva filmene egentlig handler om, samt å uttrykke meningene sine. Det er for eksempel helt greit at de synes en film er kjedelig, men hvorfor var den kjedelig? Det er noe som er viktig i mange skolefag og ellers i livet, at man kan begrunne egne synspunkter, forklarer Monica Døsen, som er prosjektleder for ungdomsrådet.

Litt valg og litt tvang

Oslo Pix Ung har vært en del av DKS Oslos faste tilbud for grunnskolen siden 2019, etter at administrasjonen tok kontakt med Festivalkontoret og Vega Scene for å utvide tilbudet for niende trinn.

– Vi ønsket strategisk samarbeid og samskaping med en festival som kunne bistå oss med å kuratere et program på et høyt nivå, fortalte fagkonsulent og produsent Ingebjør Westgaard under Kulturtankens fagsamtaler for film i juni 2023, hvor hun holdt en presentasjon sammen med Rognlien.

Kvinne står bak et bord med en PC-skjerm og snakker, en kvinne står ved siden av henne og ser på henne mens hun holder et papir.
– Ingebjør og jeg snakker mye om hvor utrolig vanskelig det er å programmere for 14-åringer. Jeg tror aldri jeg har gjort noe så krevende i hele mitt liv, bemerket Johanne Rognlien under fagsamtalene.

De første festivalårene ga nyttige erfaringer både i forhold til format og program, samt konkrete tilbakemeldinger fra både publikum og DKS-produsentene. Oslo Pix Ung 2023 hadde en strammere logistikk enn tidligere år, men tilbød et bredere og mer fleksibelt innhold.

– Nå gir vi elevene to filmopplevelser, med formidlingsopplegg på minst én av dem, forklarte Rognlien under presentasjonen.

Nytt av året er også muligheten som skolene får til å velge en av filmene de skal se. Programsjefen poengterte at dette er en gjenspeiling av arbeidet med ungdomsrådet.

– Vi kuraterer testfilmer som passer til klassene vi jobber med, og kombinerer dem med litt annerledes filmer for å sikre bredde. Så det er litt valg og litt tvang.

En mann snakker til skoleelever som sitter i en kinosal.
En kinosal er full av skoleelever som hører på en dame som snakker på scenen foran skjermen.
Fire mennesker står foran en kinoskjerm og snakker til skoleelever som sitter i en kinosal.

Der festivalen tidligere har tatt i bruk utradisjonelle visningssteder, har de nå gått over til å bruke flere av byens kinoer. Det er ikke bare en logistisk avgjørelse.

– Det er viktig både for DKS Oslo og oss i Festivalkontoret å introdusere kinorommet for unge mennesker. Vi opplever både fra skolevisningene og medvirkningsprosjektet at det er mange som aldri har vært på kino. Og for at de skal dra på kino som voksne, så må de inn i salen nå, bemerket Rognlien.

Det er viktig for oss å introdusere kinorommet for unge mennesker.

Johanne Svendsen Rognlien

En unik målgruppe

En kvinne deler ut papirer til skoleelever som sitter i en kinosal.
Etter filmen deles tilbakemeldingsskjemaene ut. Diskusjonen er allerede livlig og høylydt.

Festivalprodusentene beskriver niendeklassinger som en helt unik målgruppe.

– For det første er mange av dem under femten år, så vi kan ikke vise dem filmer med den aldersgrensen selv om de gjerne vil det. De ser masse voksent innhold ellers, men er fremdeles barn på mange områder. Det er veldig mye som skjer med dem i løpet av det skoleåret, erfarer Rognlien.

Det at det er vanskelig er også det som gjør det gøy. Vi har så veldig lyst til å treffe blink!

Monica Døsen

– Men det at det er vanskelig er også det som gjør det gøy, sier Døsen.

– Vi har jo så veldig lyst til å treffe blink! Vi vil at de skal gå ut av salen og kjenne at de har hatt en stor filmopplevelse.

Prosjektet fikk nylig innvilget et nytt tilskudd fra NFI for å fortsette prosjektet i 2024.

– Det blir sikkert noen endringer da også. Dette er et prosjekt som er i konstant utvikling, poengterer Rognlien.

Kult å bli valgt

– Jeg forsto ikke helt hva som skjedde i starten av filmen, sier Aisha (14).

Likevel, og på tross av at kinesiske Deep Sea er nesten to timer lang, ble filmen hennes favoritt av alle klassen har sett.

Tre ungdommer står i en trapp og ser inn i kamera.
– Det er interessant at vi får se så mye forskjellig, synes Chi Yan. Fra høyre: Chi Yan, Agnethe og Aisha.

– Det var den beste. Jeg synes den var skikkelig fin.

Arrangørene blir ofte overrasket over elevenes reaksjoner etter visningene.

– Vi har hatt noen filmer som vi trodde de skulle respondere dårlig på, men som de har likt veldig godt, og omvendt. Det er veldig spennende, synes Rognlien.

Vi møter Aisha og venninnene Chi Yan og Agnethe i lunsjpausen mellom filmvisningene. Ingen av de tre jentene pleier å gå på kino. De ser heller serier enn filmer, og gjør det oftest alene. Likevel synes de det er spennende å få være med på å lage filmfestival.

– Det er veldig kult at klassen vår ble valgt ut, synes Agnethe, som tar oppgaven seriøst.

– Det kan være vanskelig å skulle velge filmer for andre, så noen ganger må man tenke litt mer. Alle niendeklassinger er jo forskjellige.

Tre unge jenter står ved siden av hverandre foran en vegg, de ser på hverandre og smiler.
Ungdomsrådet inviteres til å delta på åpningsfilmen av Oslo Pix Ung. – Det gleder vi oss til, forteller jentene.

En anledning til å bygge relasjoner

Kontaktlærer Miriam Bjørklund innrømmer at hun har vært litt nervøs i forkant av medvirkningsprosjektet.

En kvinne står ved en glassvegg og smiler til kameraet.
– Vi har med oss noen elever i dag som egentlig skulle spilt skolekamp med fotballaget, men de ville heller bli med hit, forteller lærer Miriam Bjørklund.

– Det er jo ikke til å komme unna at ungdomsskoleelever er verdens mest kritiske publikum. Hvis de ikke liker noe, så sier de det høyt og tydelig. Men dette har gått over all forventning, og elevene har respondert veldig positivt, sier Bjørklund.

Selv ser hun mye verdi i å delta i prosjektet.

– Dette er en kjempegod anledning for meg til å bygge en relasjon med elevene.

Hun nevner samfunnsfag, KRLE og norsk som eksempler på fag der elevene har fått bruk for filmene de har sett.

Én hendelse viser hvor relevante enkelte filmer kan være for læreplanverket.

– Bare fire dager etter at vi så Bullets, leste vi nyheten om at en femtenåring i vårt nærområde hadde blitt skutt. Derfor traff den filmen oss så vanvittig godt også i ettertid, forteller læreren.

– Vi kommer definitivt til å bruke filmen når vi skal snakke med elevene om gode valg og fremtidsmuligheter.

Dette har gått over all forventning. Elevene har respondert veldig positivt.

Miriam Bjørklund

Kontaktlæreren er en aktiv og engasjert ressursperson for festivalprodusentene. Hun gir tilbakemeldinger underveis og sier fra når hun mener de bør tilpasse opplegget bedre for elevene.

Dermed er det ikke bare gaveposer og boller som deles ut på slutten av dagen. Bjørklund får en blomsterbukett til rungende applaus, før Johanne Rognlien henvender seg til elevene:

– Jeg håper dere vet hvor heldige dere er som har en lærer som Miriam!

Fakta om filmfestivalen Oslo Pix Ung

  • Oslo Pix Ung er en del av Den kulturelle skolesekken i Oslo sitt program, og er et samarbeid mellom Oslo Pix Filmfestival og DKS Oslo.
  • Skolefilmfestival for niende trinn som arrangeres hver juni.
  • Startet i 2019 med omtrent 3500 deltagende elever. I 2023 var publikumstallet over 7000 elever.
  • Festivalen går over fem dager, i elleve ulike kinosaler i Oslo. Alle elever skal få en hel dag på festivalen.
  • Koordineres av Festivalkontoret som arrangerer Oslo Pix Filmfestival hver august.
  • Har som Oslo Pix et fokus på bredde og nordiske filmer.
  • Programmet lages i samarbeid med DKS Oslo og ungdomsrådet, som består av to utvalgte klasser. Til programmet i 2024 har de sett åtte filmer per klasse.
  • Filmer som var godkjente av ungdomsrådet fikk et eget «stempel» i DKS-portalen.
  • Les om Oslo Pix Ung 2024.

Læringspunkter fra arbeidet med ungdomsrådet

  • Små grupper og flere møtepunkter er bedre enn store grupper for aktiv medvirkning.
  • Sett av tid og ressurser til å bli godt kjent med elevene slik at de føler seg komfortable.
  • Samtaler og håndskrevne tilbakemeldinger gir bedre datagrunnlag enn anonyme, digitale spørreundersøkelser.
  • Vær fleksibel og lydhør; filmene som funker best for elevene er ofte noe annet enn man kanskje tror.
  • Test grensene for filminnhold innenfor den tillate aldersgrensen hos publikum. Våg å eksponere dem for uvante inntrykk.
  • Tilpass filmutvalget etter klassens faglige forutsetninger og behov.
  • Bli kjent med lærerne og ta i bruk deres erfaringer og tilbakemeldinger for å tilpasse elevmøtene.
  • La elevene være seg selv og gi dem rom til å være negative, men utfordre dem til å begrunne synspunktene sine.
  • Ikke glem boller!

Les mer om film i DKS

Bak bakomfilmen

Politijakt, ville stunts og sprettballer: et nytt prosjekt fra DKS Trøndelag lar elevene oppleve alt som kan skje på et filmsett.

Tettere på barn og unges medievirkelighet

Programmet på Haugesund Barnefilmkonvent 2023 viste hvor viktig det er med empati og tilpasningsdyktighet for å nå et ungt publikum i rask utvikling.

Stillbilde fra filmen Ellas opprør - en kvinne står på en scene i samisk kofte og holder en mikrofon

Mellom verdener

Hva skjer når et DKS-besøk rører ved en side av deg selv som har stått stille? Årets program for unge under Tromsø internasjonale filmfestival viste verdien av å løfte frem nye og alternative perspektiver.

Deltagere på et filmverksted ser på film. Stillbilde fra filmen "Voice"

Når medvirkning blir en utfordring: Samtale om filmen «Voice» 

Filmskaper og billedkunstner Ane Hjort Guttu i samtale med fagansvarlig for film i Kulturtanken, Cathrine Jacobsen, om medvirkning, representasjon og deltagelse.

Nora Nivedita Tvedt - portrett

– Jeg håper filmen kan få noen til å føle seg mindre alene

Nora Nivedita Tvedt vil lage film for å møte mennesker. Med «Fuckings adoptert» inviterer hun skoleelever med på en indre reise.