Stillbilde fra filmen Ellas opprør - en kvinne står på en scene i samisk kofte og holder en mikrofon

Mellom verdener

Hva skjer når et DKS-besøk rører ved en side av deg selv som har stått stille? Årets program for unge under Tromsø internasjonale filmfestival viste verdien av å løfte frem nye og alternative perspektiver.

– Jeg var ikke forberedt på at jeg skulle bli så rørt, sier Ella Marie Hætta Isaksen før hun synger for sine medaksjonister i "Rahčan". Foto: Einar Film

Astrid Aure fra Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) blir veldig engasjert når hun snakker om potensialet i god filmformidling til barn og unge.

Astrid Aure - portrett
– Det er så mye film i verden, og så mye som unge ikke har sett eller ikke har tilgang til. Vi kan tilby dem alternative filmer og historier, sier Astrid Aure. Foto: Trine Grønningen/Kulturtanken

– Den fellesskapsfølelsen som oppstår når man ser film sammen er veldig verdifull, konstaterer hun.

– Film kan hjelpe deg med å forstå både deg selv og andre. Samtidig er det et medium som kan utfordre deg til å utvide egne horisonter.

Vi møter henne under festivalen for å snakke om arbeidet hun gjør med TIFF UNG, filmprogrammet for ungdommer som arrangeres i samarbeid med Den kulturelle skolesekken Tromsø.

– Det er krevende men veldig gøy å programmere for målgruppen, og de som jobber i DKS er gode sparringspartnere, bemerker den erfarne filmformidleren som også er sjef for barnefilmfestivalen TIFF Junior.

En stor kinoskjerm står ute på et torg midt i en by, det er mørkt og det sitter publikum på torget foran skjermen.
TIFF tilbyr flere utekinoopplevelser for barneskoleelever i Tromsø. Foto: Trine Grønningen/Kulturtanken

Årets utvalg fletter seg sammen med den røde tråden som går gjennom det øvrige festivalprogrammet: kampen for naturen og urfolks rettigheter.

En historie om kamp og kjærlighet

– Ingenting kan fuckings stoppe meg nå.

Ella Marie Hætta Isaksen henvender seg direkte til kameraet – og videre ut til ungdomsskoleelevene i salen på Fokus kino. Gravemaskinene har kommet og hun tar på seg gáktien (koften) i en rasende fart for å rekke å lenke seg fast før arbeiderne kommer tilbake fra lunsjpausen.

Hun blir brått rørt mens hun fester beltet hun fikk som 12-åring. – For fisken, sier hun bestemt.

Stillbilde fra filmen Ellas opprør - en gjeng ungdommer står og roper ute på en plass, foran noen trær. De holder små og store plakater, på den største står det: Dump regjeringen, leve fjorden!
Ella Marie er mangeårig medlem av Natur og ungdom. Her protesterer de mot gruveprosjektet foran slottet. Foto: Einar Film

Dokumentaren Rahčan - Ellas opprør følger henne gjennom flere år og ulike protestaksjoner mot gruveprosjektet i Repparfjord, som er en stor trussel mot livet i fjorden. Filmen viser hvor nært beslektet miljøvern er med den samiske identiteten, men er også et innblikk i artistens tanker rundt musikkarrieren, kjærlighet og tilhørighet.

I én scene har moren brodert ČSV («vis samisk ånd») på sceneantrekket til datteren. I en annen reflekterer Ella Marie rundt det å ha flyttet så langt fra hjemstedet Tana, stedet der hun «blir rett i ryggen» og «puster lettere».

– Du trengs begge steder, både her og i Oslo. Jeg tror det er bra å reise mellom to verdener, sier hennes forbilde Mari Boine og får Ella Marie til å smile.

– Som en noaide, svarer hun. Som en sjaman.

Elever kan overraske

Tre kvinner står på en scene foran en stor lysende skjerm. To av dem har på seg samiske kofter.
Ella Marie sammen med filmprodusent Eirin O Høgetveit og Erle Sæther fra Senter for samiske studier på Universitetet i Tromsø, som er en av samarbeidspartnerne til TIFF under DKS-visningene.

Etter filmvisningene er musikeren på plass i kinosalen for å møte elevene. I løpet av festivaluka møter hun over 2500 av dem. Hun er trygg i rollen som formidler og er en forkjemper for at skolen skal ha mer fokus på samisk språk og kulturhistorie.

– Jeg pleier å si at det jeg driver med er folkeopplysning, og det finnes egentlig ingen bedre arenaer for å drive med folkeopplysning enn i skolen.

Elevene spør om hvor hennes gáktien er fra, om hun fremdeles er sammen med kjæresten, og hvilken støtte aksjonistene fikk fra andre organisasjoner og folkegrupper.

– Jeg liker godt å få spørsmål der man må tenke litt selv og som man ikke har tenkt på før. Der kan elever overraske veldig, bemerker hun.

– De snakker rett fra levra og tenker på en helt annen måte enn en journalist som har intervjuet hundre andre artister eller aktivister tidligere.

Jeg pleier å si at det jeg driver med er folkeopplysning, og det finnes egentlig ingen bedre arenaer for å drive med folkeopplysning enn i skolen.

Ella Marie Hætta Isaksen

Multikunstneriske Sápmi

Plakat til filmen Ellos Eatnu
Storfilmen "Ellos Eatnu - la elva leve" har fått gode anmeldelser, og kan ses på kino. Foto: Mer Film

Rahčan er ikke den eneste TIFF-filmen Ella Marie er med i. I tillegg til å være musiker, aktivist og forfatter, kan 25-åringen nå skrive opp hovedrollen i selveste åpningsfilmen på merittlista.

Ellos Eatnu - La elva leve er historien om Alta-aksjonen på 70- og 80-tallet. Den fortelles gjennom Ester, karakteren Ella Marie spiller, og hennes personlige reise fra skam til stolthet. Filmspillingen startet rett etter hendelsene vi ser i Rahčan, og de to historiene har flere åpenbare paralleller.

Da regissør Ole Giæver presenterte Ellos Eatnu under Arena Film i 2022 skrøt han av Ella Marie som nesten "irriterende talentfull". Ifølge skuespilleren selv er det typisk samisk å være god på flere ting.

Stillbilde fra filmen Ellas opprør - to kvinner sitter ute i et grønt landskap, begge har skjerf med rødt, samisk mønster på.
– Du eier ingenting her på jorden. Du er bare en gjest her, og du må alltid huske at det kommer andre gjester etter deg, sier Ella Marie i "Rahčan". Her under protestaksjonen i Repparfjord. Foto: Einar Film

– Jeg har tidligere sagt at det er spesielt at jeg gikk fra å lenke meg i virkeligheten til å lenke meg på film. Men når jeg tenker meg mer om så er det ikke rart i det hele tatt. Sápmi har en lang historie med multikunstnere og aktivistisk kunst. Det er virkeligheten til mange samiske profiler, poengterer hun.

Hun trekker fram Beaska Niillas som eksempel, sametingspolitikeren som også spiller en av hennes medaksjonister i Ellos Eatnu. Et annet viktig forbilde, Elle Márjá Eira, traff hun første gang gjennom Den kulturelle skolesekken.

Et viktig møte

Det hadde alltid vært helt naturlig for Ella Marie å være stolt av sitt samiske opphav. Men noe endret seg da hun flyttet til Alta for å gå dramalinjen på videregående.

Hver gang hun snakket om sin kultur eller snakket samisk kom det nedlatende og spydige kommentarer. – Jeg kaller det mobbing fordi det var så systematisk. Og jeg klarte ikke å svare! forteller hun i dokumentaren.

En dag dro klassen hennes på konsert med musikeren og filmskaperen Elle Márjá Eira i regi av DKS. En samiskspråklig konsert om samiske rettigheter som hun beskriver som en "skjellsettende opplevelse".

Ella Marie Hætta Isaksen - portrett
 – Jeg har alltid sett opp til sterke, engasjerte kvinner. Det er noe jeg alltid har etterstrebet å være selv, forteller Ella Marie Hætta Isaksen når vi møter henne på TIFF. Foto: Trine Grønningen/Kulturtanken

Hun gikk bort til kunstneren etter konserten og stilte spørsmål etter spørsmål, skrøt av henne og gråt. Eira, som blant annet kunne oppleve at folk kastet snusbokser etter henne på scenen, har ikke glemt møtet med akkurat denne eleven. I dag er de to kvinnene gode kollegaer.

– Jeg tror det er livsviktig å få oppleve kunst som man kjenner seg igjen i. Det å ha noen foran seg på scenen som representerte meg og min kultur - det kommer jeg til å huske for alltid, konstaterer Ella Marie.

Jeg tror det er livsviktig å få oppleve kunst som man kjenner seg igjen i.

Ella Marie Hætta Isaksen

Midlertidige seiere, evige tap

Nå er det den tidligere dramaeleven som står i rollen som forbilde i møte med unge publikummere.

To kvinner i samiske kofter står på en scene. Begge smiler og den ene kvinnen holder en mikrofon
– I går kom to jenter bort til meg og gråt fordi de synes det var så kult at det gikk an å være samisk og nå så langt. Da blir det viktig for meg å dyrke deres stolthet, mener Ella Marie.

– Jeg pleier å ta det litt på dagsformen. Noen dager blir jeg stående lenge, men jeg må snike meg litt unna hvis jeg er sliten. Tematikken jeg tar opp er ofte en katalysator for uforløste følelser hos folk, og det er mange som vil dele sin egen historie. Hvis jeg skal stå i sånne møter så vil jeg gjøre det på en god og lyttende måte.

Dokumentaren slutter med at gruveselskapet Nussir mister både sin største kjøper og gravetillatelsen. Utgravingen avlyses - inntil videre. Som Ella Marie poengterer i filmen: Alle miljøseiere er midlertidige, og alle tap er for alltid.

– Den samiske rettighetskampen er evig. Det er ikke slik at vi får en pause, poengterer hun til elevene i kinosalen.

Hun håper elevene som ikke har så mye kjennskap til samisk kultur og historie fra før får noen nye referansepunkter på hvordan en same kan være.

– Og så håper jeg at jeg klarer å representere min kultur på en måte som viser at jeg ikke er representativ for alle. Det er jeg veldig opptatt av. Enhver minoritet har også et mangfold innad i folkegruppen, og det finnes ingen homogen gruppe mennesker som mener akkurat det samme, avslutter hun.

Stillbilde fra filmen Ellas opprør - en jente og en gutt sitter ved siden av hverandre på en strand. De har luer og varme klær på, jenta ser på gutten og holder opp en hånd med lillefingeren i været.
Forholdet til Asker-gutten Lars er en stor del av Ella Maries historie i Rahčan. – Hvis vi skal gifte oss, så kan vi godt gjøre det her, sier han på en strand i Tana. – Pinky swear, svarer hun. Foto: Einar Film

Fakta og lenker:

Rahčan - Ellas opprør

  • Dokumentar fra 2022 som følger Ella Marie Hætta Isaksen og kampen mot Reppardfjord-gruven fra 2019 - 2021
  • Regissert av Anne Marte Blindheim
  • Produsert av Eirin O. Høgetveit for Einar Film
  • Målgruppe i DKS: 8.- 10. trinn

TIFF UNG

  • Samarbeid mellom TIFF og Den kulturelle skolesekken Tromsø
  • TIFF og DKS Tromsø samarbeider også om flere skolevisninger i løpet av året
  • Hver september arrangeres TIFF Junior, en egen filmfestival for barn mellom 3 og 15 år

Ella Marie Hætta Isaksen

  • Musiker i bandet ISÁK, forfatter, aktivist og skuespiller fra Tana i Finnmark
  • Vant Stjernekamp i 2018
  • Utgav boken Derfor må du vite at jeg er same (Cappelen Damm) i 2021. Flere av hennes kronikker og sangtekster har blitt analyseoppgaver i skolen.
  • Har den samiskspråklige NRK-podkasten Gozuid alde som spilles inn med både lyd og bilde. Finn podkasten her

Relevante artikler

Ellos Eatnu! – Nullpunkt

Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš har gitt en ny generasjon elever innblikk i Altasaken. To av de som deltok i kampen, håper barn og unge skjønner at det nytter å kjempe og engasjere seg.

Mie olen mie – Jeg er meg

Alle sanser tas i bruk i en nyproduksjon som gir elever en smak av kvensk og norsk-finsk kunst og kultur.

Samisk kulturformidling før og nå – en samtale

Av Susanne Hætta og Johan Sara jr., som jobber med samisk kunst og kultur.

Et sort-hvitt bilde av en russisk krigsfange og et fargebilee av samiske ungdommer som klemmer

Fortiet krigshistorie og samisk kulturarv

Kunst kan gi nye blikk på stedet og starte samtaler om vanskelige og underkommuniserte temaer.