
Haugesund Barnefilmkonvent
Sammen med Norsk Filminstitutt og Den norske filmfestivalen i Haugesund inviterer vi til en fagkonferanse om film og dataspill rettet mot barn og unge.
I 2022 arrangerer Den norske filmfestivalen i Haugesund for første gang et eget BARNEFILMKONVENT, en to-dagers fagkonferanse fra tirsdag 23. til onsdag 24. august. Haugesund barnefilmkonvent vil være en årlig møteplass for alle som er involvert i film og dataspill rettet mot barn og unge.
Konventet arrangeres i samarbeid med Norsk filminstitutt og Kulturtanken.
Bakgrunn
Barn og unge vokser nå opp med en jungel av audiovisuelle medier - fra kinofilm, dataspill og strømmetjenester, til sosiale medier på mobiltelefonen, som Tik Tok og Snapchat. I praksis betyr det at levende bilder er tilgjengelig for dagens barn og unge nærmest døgnet rundt, som både kunst og kulturuttrykk og som ytrings- og kommunikasjonsform.
Barne- og ungdomskulturmeldingen (Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge slår fast at kunnskap om levende bilder er en viktig del av den kulturelle danningen til barn og unge, og at blant målene for den nasjonale filmpolitikken er at barn og unge skal bli reflekterte og kritiske brukere av audiovisuelle medier, og slik bidra til en kritisk og opplyst offentlighet.
Barn og unge skal ha tilgang til et bredt og mangfoldig kulturliv, og barn og unges rett til å medvirke i sitt kulturtilbud er også et viktig punkt i barnekulturmeldingen.
Dette krever nytenkning for de aller fleste tilbyderne av kunst og kultur til, for og med barn og unge. Hvordan kan barn og unge gis mulighet for reell medvirkning og deltagelse i produksjon og formidling?
Den kulturelle skolesekken tilbyr kunst- og kulturopplevelser til alle barn og unge gjennom skolen. Men hvor rustet er skolen i dag, etter fagfornyelsen, til å bruke kunst- og kulturopplevelser og praktiske og estetiske læringsprosesser? Bidrar skolen selv til at elevene blir «kritiske og reflekterte brukere» av audiovisuelle medier?
På det aller første barnefilmkonventet er fokus satt på medvirkning og formidling av film og dataspill, i både skoleverket og fritidstilbudet til barn og unge. Konventet vil bestå av faglige diskusjoner, inspirerende foredrag og case-studies, med en bredt sammensatt deltakergruppe av kunstnere, pedagoger, politikere og ulike organisasjoner som har ansvaret for kunstformidling til barn og unge.
Pris og påmelding
Barnefilmkonvent (inkl. middag tirsdag kveld)
Tirsdag 23. aug kl.11.00-16.00 - onsdag 24. aug 09.00-13.00 på Salongene, Hotell Maritim.
Lunsj inkludert begge dager og middag tirsdag kveld kl. 21.00 på Naustet.
Pris: 1 430,-
Barnefilmkonvent (ikke inkl. middag tirsdag kveld)
Tirsdag 23. aug kl. 11.00-16.00 - Onsdag 24.aug kl. 09.00-13.00 på Salongene, Hotell Maritim.
Lunsj inkludert begge dager.
Pris: 750,-
For påmelding: kontakt vibecke@filmfestivalen.no
Program
TIRSDAG 23/8: FILM OG SPILL I SKOLEN
11:00 Lunsj
12:00 Velkommen
Tonje Hardersen, festivaldirektør i Den norske filmfestivalen
Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt
Moderator: Jakob Berg, kommunikasjonsrådgiver, Norsk filminstitutt
Keynote
Hilde Hem, daglig leder og kinosjef i Notodden kommune
13:00 Introduksjon til spillkino – dataspill som estetisk opplevelse
Jørund Høie Skaug, Kulturtanken
og Odin Nøsen, Spillpedagogene
Kollektiv spilling og formidling i skolen
Introduksjon, erfaringer og eksempler
Historiefortelling med bruk av spill
Lise Grimnes, opptak m/gamer Ingeborg Egge, DKS
Testforestilling – FRAC – Den franske revolusjonen, Assasin’s Creed Unity
13:50 Pause
14:00 Hvor er Anne Frank – fra bok til film
Nille Stormoen, markedssjef og administrativ leder i Arthaus
Presentasjon av DKS-utviklingsprosjekt
Selvets teater – Ibsens drama i SoMe sin tid
Ola Martin Fjeld, regissør og produsent
Samarbeid, læringsprosjekt og film i Salaby, Gyldendals læringsportal
Filmformidling
Kalle Løchen, filmformidler
15:00 Pause
15:10 Panelsamtale:
3,7 prosent at arbeidsstokken i EU jobber innen kreative yrker, og design og innovasjon er viktige bestanddeler innen de fleste disipliner. Likevel opplever vi at estetiske fag stadig har en lav og nærmest fallende status i den norske skolen og at estetiske læringsprosesser blir lite brukt.
Vil et nytt fokus på betydningen av kunst, dannelse og estetikk i utdanningen kunne løfte den norske skolen, forhindre frafall og gjøre elevene mer forberedt på det nye arbeidsmarkedet? Hvilken rolle kan audiovisuelle- kunst og kulturuttrykk som film og spill ha i fagfornyelsen i skolen? Eller er det slik at kunst og tiltak som Den kulturelle skolesekken for alltid vil være skolens tidstyver? Har film og spill i det hele tatt en egenverdi i skolen? Skal det virkelig ikke stilles krav til lærernes kompetanse innen estetiske fag?
Moderator: Mathias Hilmar Iversen, enhetsleder fagansvarlige, DKS, Kulturtanken
16:00 Ordinært program slutt
16:30 Filmvisning CLOSE
19:00 Åpningspremiere New Nordic Films
21:30 Middag for deltakere
ONSDAG 24/8: MEDVIRKNING OG INKLUDERING
i regi av Norsk Filminstitutt
09:00 VOICE – film, metode og medvirkning
Presentasjon og samtale med
Ane Hjort Guttu (regissør)
og Sujani Sutharsan (medvirkende)
10:00 Medvirkningstiltak for barn og unge i film og spill
v/ Julie Ova, avdelingsdirektør formidling og samfunn, Norsk Filminstitutt
Presentasjon av medvirkningstiltak:
- Medvirkning av ungdom fra idéutvikling til ferdig film
v/ Petter Onstad Løkke, Maipo Film - Ungdom organiserer Ungdomsprogrammet BIFF
v/ ungdomsrepresentanter for Bergen internasjonale filmfestival - With Grace - En klimahistorie på barns premisser
v/ Johanne Kristensen Sandvik, Differ Media - Barnefilmfestivalen + medvirkning = sant
v/ Mette Cecilie Johansen, prosjektleder
og Johan og Kristin, representanter fra «Barn i byen-juryen»
Samtale mellom tilskuddsgiver og -mottaker om tilskuddsordningen
12:30 Lunsj
13:30 Filmvisning i oppblåsbar kino
Mer om film og dataspill i DKS

– Jeg håper filmen kan få noen til å føle seg mindre alene
Nora Nivedita Tvedt vil lage film for å møte mennesker. Med «Fuckings adoptert» inviterer hun skoleelever med på en indre reise.

Kræsjkurs i filmkunst
«Filmhjelp yrkesfag» kan sies å være en suksesshistorie i Den kulturelle skolesekken. – Elever og lærere opplever at kultur er noe som kan passe alle arenaer i livet, sier turnéleder Geir Magne Pedersen.

Fra kommentarfeltet til klasserommet
Kan elever bli bevisst egne holdninger gjennom rollespill – ved å måtte forsvare meninger de kanskje er dypt uenige i? Filmskaper Marin Håskjold, Fotogalleriet og DKS Oslo testet nylig et formidlingsopplegg om kjønnsidentitet.

Film i DKS: et felt i vekst
Les om årets fagsamtaler for film i DKS og se opptak fra dagen.

Rapport fra dataspillpilot i DKS 2021
Hvordan kan dataspill formidles som kunst- og kulturopplevelser gjennom Den kulturelle skolesekken?

– Spill er den viktigste kunstformen i vår levetid
Brenda Romero er et ikon i spillverdenen. Under Spilltanken 2 argumenterte hun for verdien av spill.