Brenda Romero - portrett

– Spill er den viktigste kunstformen i vår levetid

Brenda Romero er et ikon i spillverdenen. Under Spilltanken 2 argumenterte hun for verdien av spill.

Brenda Romero er er prisbelønnet spillutvikler, kunstner og forfatter. Foto: privat

Artikkelen er basert på innlegget Brenda Romero holdt under Spilltanken 2 i januar 2022.

Hun begynte å skape sine egne spill som femåring. Økonomien hjemme var stram, men for noen få dollar fikk Brenda Romero kjøpt ødelagte brettspill på diverse loppemarkeder. Brikkene og brettene satte hun sammen til helt nye spill, med regler og strategier som hun fant på selv.

Brettspillet The New World ©brenda.games

Fremdeles har hun en massiv kolleksjon av brettspill. Og fremdeles skaper hun nye, fysiske verdener. Som brettspillet The New World, som hun utviklet for å lære datteren om den transatlantiske slavehandelen.

Tidlig start

Men la oss spole tilbake. For i 1981 skjedde noe som endret Brendas liv: naboen spurte om Brenda hadde lyst til å teste spill mot betaling, som hun selv gjorde. Naboen var 16, Brenda 15.

Det var starten på det som er en bemerkelsesverdig karriere: I over 40 år har Brenda Romero satt dype spor i spillverdenen. Hun har skapt brettspill som Train og Síochán Leat og vært essensiell i utviklingen av digitale spill/-serier som Wizardry, Jagged Alliance og Dungeons & Dragons: Heroes.

Spill er både kunst og kultur

Brenda Romeros innlegg under Spilltanken 2 hadde tittelen «Are Games Art?» Hennes svar er et rungende ja! Det engelske ordet «game» betyr både spill og lek. Brenda påpeker at menneske som art har lekt siden vi bodde i huler. Gjennom lek lærer vi, akkurat som dyr.

Spill er kultur. Og det å leke er eldre enn kultur. Det å game, leke, har vært avgjørende for menneskehetens overlevelse.

Verdens første dataspill Tennis for Two
Tennis for Two, verdens første dataspill. Foto: Marlith/Wikimedia Commons

Også dataspill begynner å få noen år på baken. Visste du at videospill har eksistert i 64 år? Det første het Tennis for Two og så dagens lys i 1958. Og Mario – den lille mannen i blå kjeledress – han har vært en del av manges liv i 41 (!) år.

Spillere som kunstnere

Ifølge Brenda skaper spill rom for menneskelige opplevelser siden de er levende, dynamiske og åpner for deltakelse.

– Det at spill er interaktive, skiller dem fra alle andre former for kunst. Spill inviterer oss til å delta, forme og påvirke. Fordi spill gir dette handlingsrommet, kan vi som spillere også være kunstnere.

Hun påpeker at ingen annen kunstform lar deg følge barnet ditt inn i en verden hvor dere sammen kan delta i et verdensomspennende samfunn.

Hun eksemplifiserer fra eget liv og forteller om da den yngste datteren ville ha henne med inn i Minecraft for å vise fram sandhytta hun hadde bygd. For øvrig et byggverk som irriterte storesøsteren, siden den forhindret sjøutsikten fra hennes intrikate, japanske pagode.

– For meg er spill en kunstform som overskrider kunsten – akkurat slik kunstneren, altså spillutvikleren, ønsker.

Det at spill er interaktive, skiller dem fra alle andre former for kunst.

Brenda Romero

Hun påpeker at spill i tillegg skaper rom for samtaler, refleksjoner og lek. Og at de ofte innebærer store følelser, minner og inntrykk.

Spill kan gi et nytt syn på verden

Kunst kan åpne øynene våre – som Piccassos Guernica, Banksys Mona Lisa Rocket og Black Sabbaths War Pigs. Også spill har begynt å omfavne denne muligheten.

– Dataspill er mer enn design og underholdning.

Hun gir noen eksempler på variasjonen som nå finnes: Bury me, my Love handler om en syrisk kvinne og hennes flukt til Europa, Golf Club Wasteland tar for seg miljøkatastrofer som skyldes grådige kapitalister, og Papo & Yo, et av hennes favorittspill, handler i bunn og grunn om en gutt og farens alkoholisme.

Brenda Romero kaller seg kunstner.

– Skjønnheten ligger ikke i grafikken, men i selve spillet. På et tidspunkt slo det meg: spill er den viktigste kunstformen i vår levetid.

Skjermdump fra Brenda Romeros presentasjon under Spilltanken 2.

Drømmer opp verdener

De gedigne stålplatene som utgjør Richard Serras kunstverk  The Matter of Time leder publikums reise inn i verket og påvirker deres romfølelse.

– Spill gjør det samme på en eksepsjonelt god måte.

Brenda poengterer at hvert nivå i et spill er et resultat av spillutviklerens erfaring. På samme måte som maleren Jason Pollock går over et lerret om og om igjen, så går utviklere over hvert eneste nivå av et spill tusenvis av ganger for å foredle det.

Når hun selv utvikler et spill, er målet å skape en verden som gir en god opplevelse.

– I essens så skriver jeg spillets regler og drømmer opp verdener.

Sort-hvitt animasjon av Brenda Romero. Hun og to andre sitter i en båt, et skummelt vesen ser på båten
Skjermdump fra animasjonen som ble brukt for å presentere Brenda Romero under Spilltanken 2. Animasjon: Trond Borge-Olsen @skjeggebuse

Fakta om Brenda Romero

  • Prisvinnende spillutvikler, forfatter og kunstner
  • Har utviklet over 50 spill, både digitale og analoge
  • Har jobbet i spillindustrien siden 1981
  • Ble i 2017 hedret med en BAFTA Special Award. Prisen går til en person for kreative bidrag til kunstindustrien.

Noen av spillene Brenda har utviklet/bidratt til å utvikle:

Train
Prisbelønnet brettspill som utforsker jødeforfølgelsen under andre verdenskrig. Den tar utgangspunkt i to spørsmål: Vil folk blindt følge regler? Er folk villige til å stå på siden og se på det som skjer?
The New World
Et brettspill om den transatlantiske slavehandelen.
Wizardry
En serie dataspill som var viktige for utviklingen av rollespill-sjangeren.
Dungeons & Dragons: Heroes
Xbox-spill (2003). Fire reinkarnerte helter sloss mot sin nemesis - trollmannen Kaedin.

Boks med Xbox-spillet Dungeons and Dragons

Se opptak fra Spilltanken 2 (Brenda Romero er fra 49:45)

Relaterte artikler

Ungdom prøver VR-briller

Dataspill i DKS

Hvordan kan dataspill se ut i Den kulturelle skolesekken?