![Logo og grafikk for Spilltanken 2](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/10/Spilltanken2_toppbilde-m-logo-1401x624.gif)
Spilltanken 2
Seanse – senter for kunstproduksjon slår sammen sin webinarserie om dataspill med Kulturtankens dataspillkonferanse, og vi inviterer til en digital konferanse med perspektiver fra inn- og utland på dataspill som kunstopplevelse og som verktøy for læring.
Del 1 i opptak:
Del 2 i opptak:
Mange lærere, kunstnere og formidlere er interesserte i mulighetene dataspill gir, både for bruk i fag, og som kunst- og kulturopplevelser. Skolen som arena betyr gode muligheter for spillformidling både gjennom læreplanmål, dannelsesoppdraget, og Den kulturelle skolesekken (DKS). Samtidig finnes det mange begrensninger i skolen som handler om tid, infrastruktur, kompetanse og økonomi.
Målet med Spilltanken 2 er å inspirere lærere, kunstnere, formidlere og spillskapere til å utvikle, tilpasse, og se mulighetene for dataspill i skolen.
Gjennom internasjonale og norske foredragsholdere, videoeksempler, kunstneriske innslag og panelsamtaler skal vi snakke om dataspill, belyse spesielt interessante spilltitler, og se hvordan dataspill kan samspille med andre kunst- og kulturuttrykk.
Første halvdel av konferansen foregår på engelsk, med et overordnet blikk på konferansens temaer. Andre halvdel av konferansen foregår på norsk, og fokuserer på norsk skole og DKS.
![Elin Festøy - portrett](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/10/elin_festoy-889x1024.jpg)
Programleder: Elin Festøy
Festøy er kreativ produsent i Teknopilot. Selskapet mottok BAFTA-prisen for spillet «My Child: Lebensborn». Spillet ble pilotert i DKS i 2019.
Festøy er også stipendiat ved Den norske filmskolen
Program:
![](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2022/01/vlcsnap-2022-01-20-14h31m23s782-1024x576.png)
Miguel Angel Sicart
Play Worlds: making sense of the world by playing
![](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2022/01/Brenda2-576x377.png)
Brenda Romero
Are Games Art?
![](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2022/01/vlcsnap-2022-01-20-10h50m02s322-1024x576.png)
Maxime Durand
Discovery Tour: Viking Age - an Innovative & Narrative Journey Into the Past
![](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2022/01/vlcsnap-2022-01-20-14h32m11s240-1024x576.png)
Tobias Staaby
Game-based teaching - Using games as a tool for reaching curricular learning goals
![Mattis Folkestad - portrett](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/10/Mattis-Folkestad-1024x576.jpg)
Mattis Folkestad
Den kreative prosessen bak «Embracelet».
![](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/11/Odin-Nosen-1-988x1024.jpg)
Odin Nøsen
Videoessays: dataspill, kultur og skole
![Marianne Stenerud-portrett](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/11/marianne-stenerud-presse-privat-940x627.png)
Marianne Stenerud
Fortellerverksted med «Never Alone»
![Paolo H. Scarbocci - portrett](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/11/Paolo-Scarbocci-435x434.jpg)
Paolo H. Scarbocci
Dataspill på lærerutdanningen
![Helle Munthe-Kaas - portrett](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/11/Helle-Munthe-Kaas-1024x704.jpg)
Helle Munthe-Kaas
Gaming fra unges perspektiv og på ungdommens premisser
![Captain Credible En mann slår hendene sammen foran et slags pyramidebord](https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2021/11/Captain-Credible_Gorm-K.-Gaare-1024x683.jpg)
Konferansekunstner
Captain Credible
Mer info:
Her kan du lese rapporten « Dataspill som kulturuttrykk i DKS »
Her kan du lese om piloteringen i DKS av «My child: Lebensborn»
Her kan du lese innspillene som ble sendt inn da Spilltanken ble arrangert for første gang i 2019.
På nettsiden til Seanse – senter for kunstproduksjon er det mulig å se opptak av de to forrige webinarene med kjente internasjonale foredragsholdere:
- The gamer experience of “to be, or pretend to be” - Webinar om altoppslukende dataspill og altoppslukende teater og hvordan de beste i verden går frem for å skape slike opplevelser.
- Transferable Skills from Gaming to “Real Life” Hva motiverer oss til å spille dataspill? Hvilke ferdigheter utvikler du mens du spiller dataspill? Hvilke ferdigheter og kompetanse vil være viktig i framtiden?