Digital formidling av DKS

Digital formidling av DKS

Alle ordinære tilbud i Den kulturelle skolesekken (DKS) i grunnskoler og videregående skoler ble avlyst grunnet stengte skoler og koronatiltak i midten av mars. Dette har fått mange til å se på nye og kreative løsninger for å fortsatt kunne ha et tilbud fra DKS til skolene. Her presenterer vi noe av alt det spennende som produseres av digital kunstformidling i DKS akkurat nå.

Digital høytlesning og trollverksted

Tegning fra boken Bukkene Bruse.
Bukkene Bruse. Illustratør: Gry Moursund.

DKS Oppland tilbyr alle de yngste elevene på 1. og 2. trinn høytlesning av boka Bukkene Bruse begynner på skolen med forfatter Bjørn Rørvik. Etter å ha hørt og sett opplesningen av boken på videolink får elevene mulighet til å lage trollene i boka etter illustratør Gry Moursund sine tegninger. Skolene som melder seg på får tilsendt YouTube-lenke til videoen.

Gateteater i 360

Illustrasjon av Culpa logo.

Som del av Bjørneboejubileet 2020, skulle elever på ungdomstrinnet i Agder få oppleve gateforestillingen Culpa! i regi av Den kulturelle skolesekken. Men så kom koronapandemien – og teaterhuset Kilden, som står bak produksjonen, stengte dørene og ble nødt til å tenke alternativt. Dermed ble forestillingen flyttet fra gata og skolegården inn i en 360 graders filmet liveforestilling på nett; Culpa! i unntakstilstand, som hadde premierte 5. mai.

Musikk

Trio no Treble leker med en cello
Bilde Trio no Treble. Foto: Ole Wuttudal.

Den utradisjonelle stryketrioen Trio no Treble tilbyr en digital konsert i samarbeid med DKS Trondheim og Kulturtanken. Opplegget er laget for ungdomstrinnet, men kan også være egnet for andre aldersgrupper. Musikerne har sørget for digitalt etterarbeid, i form av en nettbasert quiz som elevene kan bryne seg på etter konserten.

DKS Bærum tilbyr elever ved 5.–7. trinn den digitale musikkproduksjonen RÒHTA – Norden for 1000 år siden. Konserten på snaue 40 minutter er lagt ut på Vimeo, og ligger åpent tilgjengelig frem til 1. juli. Innspillingen av konserten ble gjort på Bærum kulturhus sin digitale scene og det ble gjort flere endringer i produksjonen for at den skulle fungere for filmmediet og ikke som en livekonsert. Forestillingen er basert på norrøn og samisk kulturarv og hendelser i nordisk historie. Temaer er joik, Håvamål (Den eldre Edda), vikingferder og både norrøn og samisk folketro.

Rotha på scenen.
RÒHTA. Foto: Skjermdump fra Vimeo..

– Turneen hadde blitt utsatt en gang allerede og da koronaen inntraff hadde vi et sterkt ønske om å gjennomføre på den ene eller andre måten. Løsningen ble å spille inn konserten digitalt med mulighet for at elevene kunne chatte med musikerne etter at de hadde sett konserten. Vi satte opp en tilpasset turneplan slik at hver skole visste når elevene skulle se filmen. Musikerne satt i et eget rom og chattet med elevene rett etter at elevene hadde sett konserten. Erfaringene rundt prosjektet er noe vi tar med oss også etter korona, sier Petter Dillevig, DKS koordinator ved Bærum kommunale kulturskole.

Filmformidling

Samtale med regissøren på teams.
Samtale med regissøren. Foto: Skjermdump.

DKS i Innlandet og Troms og Finnmark hadde livesending av den aktuelle filmen iHuman, som hadde premiere for elever i Innlandet fredag 24. april. Regissør Tonje Hessen Schei innledet filmen fra sin egen stue. Etter filmvisning på YouTube intervjuet filmviter Lars Ole Kristiansen regissøren med spørsmål som elever og lærere kunne sende inn underveis. Dette var et tilbud som gikk ut til VGS-elever.

Improteater

Portrett av to skuespillere fra det andre teateret
Det Andre Teatret. Foto: Tor Orset.

DKS i Viken hadde 2. april et tilbud om en live interaktiv forestilling med Det Andre Teatret for 5.–7. klassinger. Her bød skuespillerne på improvisasjonsteater med morsomme historier og tull og tøys, alt funnet på der og da! I løpet av 40 minutter fikk skuespillerne med elevene på chat og noen av dem fikk til og med være med på video, dette for å utvikle historier sammen. Over 2000 elever fra skoler i Viken deltok samtidig.

Litteraturformidling

Collage av forfattere på hjemmekontor.
Forfattere bidrar også. Foto: Skjermdump fra YouTube.

Fem forfattere har tatt initiativ til et digitalt litteraturformidlingsopplegg i samarbeid med DKS i Viken, Bergen, Trøndelag og Vestland, samt Norsk forfattersentrum og Kulturtanken. Det har nå blitt til fem formidlingsopplegg som deles med skoler i fylkene og kommunene. Malen for den digitale formidlingen er 3 x 15 minutter lange videoer per forfatter, som legges ut på YouTube, etterfulgt av oppgaver og spørsmål som samsvarer med læreplanen.

Portrett av Demian Vitanza
Demian Vitanza. Foto: Tine Poppe.

I Telemark skulle turneen om romanen Dette livet eller det neste med Demian Vitanza og Ishaq Ahmed vært gjennomført i slutten av mars. Da turneen ble avlyst som følge av koronakrisen, var de to utøverne raskt ute med å tilby alternativ løsning. Formidlingsopplegget fulgte store deler av samme mal som hvis utøverne hadde vært til stede skolen. Elevene var deltakere og kunne stille spørsmål på chat/live. Opplegget ble gjennomført i uke 16 og 17 med digital formidling på Zoom til elevene på to videregående skoler i Telemark.

Portrett av Annette Munch og coveret på boka "Dropout".
Annette Münch og boka Dropout. Foto: Aschehoug

Multimedial litteraturformidling i Viken medAnnette Münch som formidler spenningsromanen sin Dropout (2018) til 10. trinn på ungdomsskolen og 1.–3. trinn på videregående skoler. Boken eksperimenterer med hva som kan skje når forbanna og frustrerte «dropouts» samler seg for å ta hevn mot skolesystemet. Dropout består av tre videoer på til sammen 45 minutter. Elevene får blant annet oppleve spesialskrevet musikk inspirert av boka, med artistene Erik og Kriss, Pats Nichols m/Tuva og Izabell. Det er laget tilhørende musikkvideoer, der skuespillerne er elever fra Lillestrøm videregående skole, det blir høytlesing fra boka, og innspilte intervjuer med ungdom som har droppet ut av skolen. 

Strømmeteater

Bilde fra forestillingen utafor.
Faten fra forestillingen Utafor. Foto: Dag Jenssen / Det Norske Teatret.

DKS i Nordland oppfordrer VGS-skoler i sitt fylke å ta i bruk Applaus Scene, en strømmeplattform for teater, som nå tilbyr skoler og elever gratis tilgang til å se klassikere som Gjengangere og Hedda Gabler og aktuelle stykker, som den prisbelønte forestillingen Utafor (2018). (Se også egen sak om tilbudet.)

Aktivitet i bok og dans

Karin Moe Hennie og et skjellet danser i forstillingen "Dingle som ei kringle".
Karin Moe Hennie og Åsmund prøver seg på ballett. Foto: Jorunn Moi Reinhardtsen.

DKS i Agder tilbyr elever i barneskolen både dans og litteratur formidlet digitalt. Danseforestillingen «Dingle som ei kringle» gir elevene mulighet for aktivitet og formidles gjennom fortelling, rim og regler, dans og aktiviteter der alle kan delta. Historien om «Pollus – den lille pollenplagen» passer nå i starten av pollensesongen. I denne miniforestillinga følger vi et pollenkorn gjennom pollensesongen. Boken leses, barna aktiviseres, og de kan lære noe nytt om pollen og pollenallergi.

– Nå lager vi et alternativt opplegg til bruk for små- og mellomtrinnet i grunnskolen. I stedet for et besøk i gymsalen, kan elevene få en pustepause i skolehverdagen på nettet, sier Anne Tone Hageland, avdelingsleder for Kultur, idrett og frivillighet i Agder fylkeskommune til Agderposten.

Foto og kulturarv

Illustrasjonsbilde av mann med gammelt kamera.
Testing av kamera. Foto: Skjermdump fra Vimeo.

DKS Oppland (Innlandet) distribuerer et opplegg som heter «Fortida gjennom fotografiet - en tidsreise til 1800-tallet». Dette er primært en kulturarvproduksjon, men siden det omhandler foto kan den også gå inn under visuell kunst. Filmen er på rundt 18 minutter og opplegget er beregnet for 5.–7. trinns elever.

Visuell kunst

Stillbilde fra videoen. Cathrine Finstrud Stustad tegner på et ark.
Skjermdump fra YouTube “Lær skyggetegning med billedkunstner Cathrine Finstrud Stustad.”

DKS Viken og Buskerud Kunstsenter har samarbeidet med billedkunstner Cathrine Finsrud Stustad om å lage tre filmer for å gi elevene innblikk i kunstteknikkene skyggetegning, japansk bokbinding og frottasjer. Filmene er tilpasset de fleste alderstrinn og hjelper elever med å lykkes med egne kunstprosjekter.

Prosjektene kan både utføres hjemme, men også brukes i undervisningen på skolen.