Kollasj med bilder av kulturverter på Bibu i Helsingborg.

Kulturverter representerte Norge

To kulturverter fra Apalløkka skole i Oslo deltok i år på Bibu – Sveriges viktigste møteplass med, for og om profesjonell scenekunst for barn og unge.

En av programpostene på årets Bibu - Scenkonstbiennal för barn, unga och dig i Helsingborg var Kulturcrew – ungt engasjement i Skandinavia.

Sigrid Maria Salvesen Michael og J’zel Enam Okah, elever på Apalløkka skole i Oslo, representerte Norge og holdt blant annet et foredrag hvor de delte sine erfaringer med å være kulturverter.

Utdrag fra foredraget «Slik jobber vi med Kulturverter i DKS –ordningen anno 2022»

Hvorfor søkte du om å bli kulturvert?

Sigrid: Fordi jeg tenkte det ville være en fin opplevelse. Jeg ville lære å snakke med andre og lære mer om ulike kulturer.

J’zel: Jeg tenkte det ville være en fin mulighet til å møte nye folk og få nye opplevelser.

Begge: Det er fint at vi er flere som samarbeider . Vi liker å være delaktige og aktive i et prosjekt. Vi passer på at artistene har det bra, og får gjøre ulike og morsomme oppdrag som å vise dem rundt på skolen. Som kulturverter får vi gode opplevelser i trygge rammer.

Hva har vært den beste opplevelsen din som kulturvert?

Sigrid: For meg har det vært å delta på kulturvert-kurs. Vi skulle planlegge et arrangement, det betød at jeg måtte ut av komfortsonen min, men jeg kastet meg ut i det. Vi har også fått være med på oppdrag, som denne reisen til Helsingborg hvor vi møter andre ungdommer som er KulturCrew.

J’zel: Min beste opplevelse var en DKS-konsert. Jeg hjalp til med å rigge opp og rydde ned, og fikk også se konserten på nært hold. Jeg snakket med sangeren før og etter konserten, og da fikk jeg vite litt mer om bandet. Så jeg lærer mye nytt.  

Bibu 2022

ble avholdt i Helsingborg. Elever fra Norge, Sverige og Danmark delte sine erfaringer med å være kulturverter (rollen kalles Kulturcrew i de to andre landene).

Begge: Vi fant selv på å lage en Luciadag for alle på skolen, og arrangerte også utekino for nabolaget. Vi prøvde også å lage et juleverksted, med det gikk ikke så bra.

Hvilke arbeidsoppgaver har vært mest utfordrende? Og hvordan løste du dem?

Sigrid: Det var utfordrende å snakke med folk jeg ikke kjente som snakker et annet språk. Jeg måtte spørre de andre kulturvertene om hjelp, så jeg overleverte den oppgaven til dem. Men jeg prøvde så godt jeg kunne.

J’zel: Når jeg møter helt nye folk for første gang, mister jeg litt kontrollen på ting. Selv om jeg har spurt de andre kulturvertene om hjelp, så har jeg likevel prøvd, selv om jeg har vært redd.

Hvilke fordeler har skolen av at du er kulturvert?

Sigrid: Som kulturvert får jeg bedre kontakt med de andre elevene. De kommer med ønsker til meg, og jeg får vite hvordan de påvirkes av det de opplever.

J’zel: Gjennom oss får unge si sine meninger. Kunstnere som er på besøk, får ekstra hjelp og føler seg tryggere når flere kulturverter hjelper dem.

Vil du anbefale andre elever å bli kulturverter?

Begge: Ja, for kulturverter ser hva som skjer i for- og etterkant av en forestilling. Vi får være backstage og opplever skolen på en annerledes måte. Dessuten er det bra for fremtidige jobbsøknader.

Sigrid og J'zels tips til nye kulturverter

  • Gå ut av komfortsonen din.
  • Møt nye utfordringer med et smil 😊
  • Være løsningsorientert og samarbeid godt med de du jobber med.
  • Du bør endre rutinene dine for å tilpasse rollen ved f.eks. stå opp tidligere eller slutte senere på skolen den dagen som Den kulturelle skolesekken kommer på besøk.

Kulturvertenes reisebrev fra Helsingborg

Onsdag, 18.05.2022

Onsdag morgen våknet vi trøtte etter gårsdagens glade 17. mai-feiringer, men vi var absolutt klare for å reise til Helsingborg for å snakke om hvordan vi jobber som kulturverter på Apalløkka skole i Oslo kommune. 

Elin Birna Bjarkar, Ragnhild Bøhle , Sigrid og J’zel i Helsingborg.

Etter en lang reise var vi endelig fremme i solskinn i  Skåne. Byen Helsingborg tok godt imot oss. Hotell Stadsparken ligger sentralt i byen. Det var fem minutter å gå fra sentralstasjonen, og gangavstand til alle møterom og scenen vi skulle innom i løpet av oppholdet.

Under middagen møtte vi fire ungdommer fra KulturCrew fra Danmark og Sverige og deres ledere. Skånes Kulturcrew spanderte middag på Pinchos.

Torsdag, 19.5.2022 

Ingenting er så godt som å stå opp godt uthvilt fra en hotellseng og være klar for dagen. Det var vi! 

Vi møtte flere av de andre svenske og danske ungdommene. Så snakket og planla vi hva vi skulle gjøre i presentasjonen  og fikk kulturvert-t-skjorter i gave fra DKS i Oslo! 

Vi slo følge med svenskene og danskene til Dunkers kulturhus. Der fikk vi et lite foredrag om kulturhuset før vi jobbet oss ferdig med presentasjonen vår.

Etterpå var det planlegging av sofasamtalen. Oscar (en av det danske kulturcrewet) var moderatoren, han var nesten en Anne Lindmo 😊. Vi valgte ut fem temaer vi skulle snakke om: hva man kunne lære av hverandre, erfaringer, utfordringer, forbilde og morsomme opplevelser. Det var litt forvirring pga. språkforskjellen. Bonusen var at vi lærte oss nye ord som: høgstadiet = ungdomsskole og show/skoj = moro . Det gikk greit og vi fikk planlagt alt. Vi er rå!  

Vi dro til Helsingborg Arena med svenskene og danskene.  Vi har blitt en flott gjeng! 

Alle fikk utdelt sin egen mikrofon og fikk en liten mygg festet til ørene. Det var ganske greit, siden man kan ha begge hendene fri mens man står på scenen. Vi fikk testet mikrofonen og alt var klart til ettermiddagens «show». 

Planen var denne: Petra (leder for kulturskoler i det sørlige Sverige) skulle holde et foredrag i et par minutter, Norge i 30 minutter, Danmark i 15 min. og Sverige 15 min. Da Norge skulle presentere, gikk alt som det skulle . Vi fikk inn både humor og informasjon i presentasjonen. Vi klarte det!

Etterpå var det sofasamtale mellom alle kulturvertene i tre kvarter og så spørsmål fra salen. Det var utfordrende og spennende! 

De fleste svenske og danske kulturvertene måtte dra like etter presentasjonene for å rekke buss og ferje . Norge og et par svensker ble igjen. Vi snakket i et par timer om hvordan det gikk.

På vei tilbake til hotellet gikk vi langs strandpromenaden i solnedgang.

Fredag, 20.5.2022 

Hjemreisen – Home sweet home!  Tusen takk for denne gang, Helsingborg!  

Hei. Nå er det Sigrid som skriver: I løpet av dette seminaret har jeg lært mye. Jeg har fått vite ekstremt mye om ulike styremåter og kommet meg litt ut av komforsonen. Det har vært en kjempefin opplevelse, og jeg kommer sikkert til å ta med meg lærdommen jeg har fått videre i livet. Da vil jeg spesielt trekke frem det å snakke foran en stor ukjent forsamling og forarbeidet som skal til for å få det til å se proft ut. 

– Det har vært en kjempefin opplevelse.

Sigrid Maria Salvesen Michael

J’zel her: I løpet av den lille tiden vi har vært her i Helsingborg har jeg lært mye, både fra de voksne og de unge. Jeg har lært å planlegge i god tid, for man vet aldri hva som kan skje... Pc-en din kan få virus for eksempel eller plutselig funker ikke mikrofonen. Det er tekniske utfordringer man må løse på sparket. Man være løsningsorientert. Jeg har også fått øvd på hvordan man holder en god presentasjon som fanger oppmerksomheten til publikum. Disse tre dagene har vært veldig fine og jeg kommer til å huske de lenge. 

Takk for oss! 

Klem fra Sigrid, J’zel, Ragnhild og Elin 

Fakta

  • Sigrid Maria Salvesen Michael og J’zel Enam Okah er elever på 8.trinn og kulturverter ved Apalløkka skole i Oslo.
  • Elin Birna Bjarkar er kulturkontakt og lærer på Apalløkka skole. Hun var ansvarlig ledsager for elevene på reisen og under oppholdet. I tillegg gav hun elevene veiledning og støtte i forkant av foredraget.
  • Ragnhild Bøhle fra Kulturtanken var ansvarlig for det faglige innholdet.
  • Foredraget og sofasamtalen ble forberedt i fellesskap. Kulturvertene bearbeidet sine svar i løpende dialog og arbeidet selvstendig. De mottar en attest fra oppdraget. 

Relaterte artikler

En barnehånd strekker seg mot en fiskedukke med lysende øyne.

DKS Årsrapport 2021

En oppsummering av DKS-året 2021, hvor vi kunne feire at DKS har vært en landsdekkende ordning i 20 år.

tre kvinnelige studenter lener seg over et ark, en av dem tegner med en fargeblyant

Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen

Lærere trenger kunnskap og kompetanse om hvordan å møte kunst og kultur i skolehverdagen. Fire utdanningsinstitusjoner går i bresjen for å gi fremtidens lærere nettopp dette.

– DKS gjer skulen til ein betre plass å vere. Det er eg heilt overtydd om

Haldningar til DKS heng saman – med den enkelte skules kultur – kva slags skule ein ønsker å være og kva ein vil oppnå, meiner rektor og kulturkontakt Kenneth Ulla.