Agder fylkeskommune er en regional samfunnsutvikler, som skal være en pådriver for utvikling i Agders 25 kommuner.
Prosjektet gjennomføres av Avdeling for kultur, idrett og frivillighet.
Tittel på prosjektet
Utvikling av veileder for lokal behovskartlegging av kulturaktiviteter i en kommune
Målgruppe
Barn og unge i Agder
Om prosjektet
Prosjektet skal utvikle en veileder for å kartlegge behov for kulturaktiviteter og fasiliteter i kommunene i Agder, med mål om å øke inkluderingen og deltakelsen blant barn og unge i lokale kulturaktiviteter.
Mål for prosjektet
Prosjektet skal lage en metode for å kartlegge behovet for kulturaktiviteter.
Målet med prosjektet er å vise kommunene en metodikk for å gjennomføre en systematisk kartlegging av kulturaktiviteter og fasiliteter, og hvilke behov som finnes i forlengningen av dette.
Effekten kan være endringer i planarbeid, konkrete tiltak og lokale kulturaktiviteter.
Dette understøtter ny kulturlov og eksisterende folkehelselov der resultatet både kan brukes i folkehelseoversiktarbeid og krav om «oversikt og status» i ny kulturlov hos kommune og fylkeskommune.
Arbeidsmetodikk
Prosjektet gjennomføres som en tjenestedesign / designtenkningsmodell der vi deler opp i flere faser.
Hovedfasene vil være:
- forberedelsesfase
- prosjektfase
- evaluering og rapport
- avslutning
To kommuner vil delta med kompetanse og ressurser inn i prosjektgruppen og prototyping / testing av pilot-veileder vil foregå i disse kommunene i prosjektfasen.
Tematikk som medvirkning, fasiliteter, ressurser og kunnskap er tenkt som viktige elementer inn i veilederen.
Geografisk plassering
Regionalt, Agder
Hvordan prosjektet kan bidra til økt mangfold i kulturlivet
Erfaringene fra prosjektet og den konkrete veilederen vil kunne deles nasjonalt og bidra til økt kunnskap om lokale behov og utvikling av inkluderende kulturtilbud.
En systematisk behovskartlegging vil gi et kunnskapsgrunnlag og et oversiktsdokument som gjør det lettere for kommunene og fylkeskommunen å gå fra vedtatte mål om inkludering og deltakelse, til faktisk inkluderende planlegging og tiltak.
Effekten av en slik oversikt og kunnskapsgrunnlag kan gi konkrete endringer i planarbeid, tiltak og lokale kulturaktiviteter. Det kan gjøre innsatsen mer treffsikker og oppmuntre til umiddelbare justeringer i arbeidsform.
Prosessen kan forbedre inkluderingsarbeid og øke deltakelse i kulturaktiviteter lokalt, og bidra til endringer i bevisstheten og holdningene knyttet til inkludering av barn og unge i den kommunale hverdagen og blant frivillige organisasjoner.
Nettside: agderfk.no
«Løsningene for å sørge for at alle barn og unge får like muligheter til å delta i fritidsaktiviteter må utformes i lokalmiljøene der de bor og der organisasjonene tilbyr aktiviteter og fellesskap.»
Kilde: Regjeringens handlingsplan «Alle inkludert!»