Fremmedkrigeren og forfatteren
Hvorfor velger en norsk gutt å pakke sekken og reise for å krige i Syria?
I 2016 holdt forfatteren Demian Vitanza skrivekurs i et norsk høysikkerhetsfengsel. Der møtte han norskpakistanske Tariq, en ung mann med en helt spesiell historie. Han fortalte Vitanza om livet sitt; om oppvekst og radikalisering og om reisen til Syria som fremmedkriger. Vitanza fortsatte å besøke Tariq i fengselet, ukentlig i mer enn ti måneder. Resultatet ble den kritikerroste romanen "Dette livet eller det neste".
De siste ukene har Demian reist rundt til utvalgte niendeklasser i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS) i Oslo og fortalt om boka. I dialog med ungdommene snakker han om tilhørighet og sårbarhet, religionens gjenoppblomstring og storpolitikkens innvirkning på hver og en av oss. Og han snakker om litteraturens rolle i historier som dette. Vi tok en prat med Vitanza om erfaringene fra turneen i DKS.
Hva er din motivasjon for å reise ut med din litteratur i Den kulturelle skolesekken?
- Jeg prøver å gjøre DKS-oppdragene mine til noe som har selvstendig verdi. Altså, at det ikke bare er formidling av litteratur, men at det er noe meningsbærende i seg selv, som setter noe på spill og utfordrer elevenes tenkemåte rundt noen utvalgte spørsmål.
Hvordan forbereder man seg på å møte unge mennesker med en slik historie? Og hva er den største forskjellen i å møte unge lesere i forhold til et voksent publikum?
- Jeg prøver å tilpasse meg minst mulig. Det vil si, jeg begynner å forberede meg som om de var voksne, men så justerer jeg der det er nødvendig. Jeg vil i utgangspunktet få elevene til å strekke seg litt. Min erfaring er at selv de svakeste elvene evner å følge ganske kompliserte tankespor, bare man ser dem og finner adekvate performative grep i presentasjonen. Men på den siste turneen, med Dette livet eller det neste, var det for eksempel nødvendig med litt bakgrunnskunnskap om borgerkrigen i Syria, før jeg snakket om fremmedkrigerens liv og historie, som boka handler om.
Hvilke spørsmål får du oftest fra elevene?
- Siden min siste roman er basert på samtaler med en fremmedkriger som nå sitter i norsk høysikkerhetsfengsel, vil de gjerne høre mer om ham. Hva han tenker nå om hva han gjorde, og hva han vil gjøre etter at han slipper ut.
Hva tror du det gjør med elevene å møte litteraturen gjennom Den kulturelle skolesekken? Leser de mer? Skriver de mer?
- Jeg har flere ganger hatt gleden av å høre elever si de aldri leser bøker, men at de vil lese boka mi. Særlig fra guttene synes jeg det er tøft å høre. Det er ikke lett å få 14 år gamle gutter til å lese. Jeg opplever også at elevene får mye å tenke på og ser at de diskuterer videre på vei ut av døra.
Har du noen opplevelser fra møter med ungdommer gjennom denne turneen i DKS som har gjort inntrykk og som du vil dele?
- Det må være en gutt jeg møtte på en skole som sa at han kjente seg igjen i oppveksten til romankarakteren min. Han ble værende igjen etterpå og snakke om livet sitt. Han var en av de som aldri leser, men som ville lese nå.
Om forfatteren:
Marco Demian Vitanza (f. 1983) er forfatter og scenekunstner. Han debuterte høsten 2011 med romanen urak, som han fikk stor oppmerksomhet for. Året etter ga han ut de tre enakterne Londinium, som er blitt oversatt til dansk, fransk og kinesisk.
Som scenekunstner har Demian blant annet jobbet med “Papirløse fortellinger” på Nationaltheatret, han har drevet skriveprosjektet “Stemmer fra innsiden” for fengselsinnsatte og han har vært husdramatiker på Dramatikkens hus. Han har også mange års turnéerfaring både med skrivekurs og foredrag, særlig for ungdomsskoler og vgs., men også barnehager, fengsler og voksne.
Les mer om Forfatterbesøk: Demian Vitanza på DKS Oslo sine sider
Romanen "Dette livet eller det neste" er nominert til P2-lytternes romanpris 2017.