Figurteatrets kraft

Figurteatrets kraft

Yngvild Aspeli har internasjonal suksess som figurteaterskaper og kunstnerisk leder. Likevel lurer folk på hvorfor hun jobber med figurteater.

Fra forestillingen Chambre Noire. Foto: Stas Levshin
Ragnhild Tronstad, fagansvarlig for scenekunst i Kulturtanken
Ragnhild Tronstad, fagansvarlig for scenekunst i Kulturtanken

Figurfestspillene i Tønsberg er en nasjonal samlings- og utviklingsarena for figurteater, arrangert av UNIMA Norge for første gang 24.-26 januar 2020. Arrangementet markedsfører norsk figurteater og er i tillegg et bransjetreff for norske figurteaterkunstnere.

Ragnhild Tronstad, fagansvarlig for scenekunst i Kulturtanken, var på festspillene og lot seg begeistre. Her er hennes oppsummering:

Det har vært spennende og opplysende å være til stede på arrangementet, som startet med konferansen Fortid, nåtid og framtid for norsk figurteater. Figurteaterskaper og kunstnerisk leder i kompaniet Plexus Polaire, Yngvild Aspeli, var en av innlederne.

Tross sin internasjonale stjernestatus kunne hun fortelle at hun stadig konfronteres med spørsmål om hvorfor hun velger å jobbe med figurteater – som om figurteater ikke riktig nyter samme status i folks øyne, som «ordentlig» teater.

Jørgen Knudsen, paneldeltaker og scenekunstkonsulent i Kulturrådet, opplyste at elementer fra figurteater ofte er inkludert i forestillinger som mottar støtte fra Kulturrådet, men uten at disse forestillingene alltid klassifiseres som figurteater.

Yngvil Aspeli, kunstnerisk leder for fransk-norske Plexus Polaire
Yngvil Aspeli er figurskaper og kunstnerisk leder for fransk-norske Plexus Polaire. Foto: Kristin Aafløy Opdan

Aspeli beskriver figurteatret som en grenseoverskridende sjanger, som gjør det mulig å blande inn ulike uttrykk og tilnærmingsmåter. Forestillingen hun viste på Nøtterøy kulturhus samme kveld, Chambre Noire, er basert på romanen Drømmefakultetet av Sara Stridsberg. Den gir et vakkert, nyansert og svært rørende portrett av Valerie Solanas, kvinnen bak SCUM-manifestet som ble herostratisk berømt i 1968 da hun skjøt Andy Warhol.

Med forestillingen ønsker Aspeli å løfte frem «en av disse ufortalte historiene, […] en av disse kvinnene som forsvant ned i historiens søppelkasse og ble glemt, redusert til hun gale dama som ville fjerne menn fra jordens overflate og som skøyt Andy Warhol.» 1

Slik viser hun oss en viktig del av feminismens historie, fortalt i et oppslukende teatralt språk som fremfor alt appellerer til meddiktning og innlevelse hos publikum.

Ingen som forlot teatersalen den kvelden kunne være i tvil om at figurteatret burde ha en strålende framtid - og et mye større publikum!

Bilde fra forestillingen Chambre Noire
Fra forestillingen Chambre Noire. Foto: Stas Levshin

Fakta:

Figurfestspillene i Tønsberg er en nasjonal samlings- og utviklingsarena for figurteater, arrangert av UNIMA Norge for første gang 24.-26 januar 2020.

Yngvil Aspeli er figurskaper og kunstnerisk leder for fransk-norske Plexus Polaire. Hun har regissert fire forestillinger: Signaler (2011), Opera Opaque (2013), Aske (2014) og Chambre noire (2017). Hun jobber for tiden med Moby Dick, som har premiere i 2020.

PS. New York Times har beskrevet Chambre Noire som «A stunning work of art». Her kan du se traileren.

[1] «Yngvild Aspeli; En stjerne på figurteaterhimmelen», intervju ved Ida Welhaven Heiberg, november 2019. https://www.figurfestspillene.no/program/intervju-med-yngvild-aspeli/

Fra forestillingen Chambre Noire
Fra forestillingen Chambre Noire. Foto: Stas Levshin