Det 15 år gamle fiolinisttalentet Bjørg Pas med et solonummer i forestilling

Klangfull klimakonsert

«Sykt bra», «skulle sett dette en gang til» og «jeg så Greta, jo!». Etter reaksjonene å dømme kan man trygt slå fast at «Klangen av klima» klang godt i skoleelevenes miljøbevisste ører – ikke rart da det var selveste Oslo-Filharmonien og videokunstner og regissør David Chocron som sto for den minneverdige opplevelsen.

Det 15 år gamle fiolinisttalentet Bjørg Pas med et solonummer i forestillingen. Foto: Knut Sørhusbakken / Kulturtanken

Publikumet som i tur og orden fant veien til setene var nok noe yngre enn det som er vanlig under en forestilling i Oslo Konserthus. 5. trinnselever fra hovedstaden, som fylte storsalen hele sju ganger over tre dager i slutten av januar, var derimot like forventningsfulle og spente som det de voksne ville ha vært. For mange var det kanskje også deres første besøk på huset?

Blant årsakene til spenningen var trolig at temaet var klimaforandringene og menneskers påvirkning på disse. I forkant hadde også mange sendt inn plakater, som ble vist frem i foajeen og under konserten, med ett og samme budskap: Vi må gjøre noe – nå. Dette var et engasjement Chocron også trakk frem etterpå.

– Takket være Greta (Thunberg, red.anm.) er dette en sak som alle barn og unge har hørt om og er forholdsvis opptatt av. Det er et takknemlig utgangspunkt når man skal gå i gang med en forestilling, sier den norskamerikanske multikunstneren og smiler.

Elevinnsendte klimaplakater
Mange elever hadde sendt inn klimaplakater.

Film og musikk som engasjerte

På DKS Oslos nettside om den tre kvarter lange forestillingen sto det at konserten var en «visuell lytteopplevelse», noe som er presist beskrevet.

Chocrons animerte film ble vist på et stort bobinette (gjennomsiktig lerret) foran orkesteret, der elevene fikk følge Jordens utvikling fra dens spede start og til blant annet dagens situasjon med klimaengasjerte barn og unge over hele verden. Den levende musikken underbygget og forsterket den visuelle fortellingen, og lyssettingen vekslet mellom fokus på animasjonen og orkesteret.

Den unge og lyttende forsamlingen fikk høre at Oslo-Filharmonien vartet opp med musikk av både nyere og eldre dato, skapt av kjente komponister som eksempelvis Beethoven, Vivaldi, Haydn og Copland. At symfoniorkesteret mottok fantastiske kritikker på internasjonale spilleoppdrag i forbindelse med fjorårets 100-årsjubileum, var svært lett å forstå.

Ellers var det Christian Schumann som på stødig vis dirigerte musikerne, i tillegg hadde det 15 år gamle fiolinisttalentet Bjørg Pas et praktfullt solonummer mot slutten av forestillingen. Hun var derimot plassert foran bobinettet, dette for å understreke at fremtiden og håpet hører til de unge.

To år gammel idé

Klimaprotest vises på storskjerm for publikum
Bildet på bobinettet er hentet fra en av de mange klimademonstrasjonene i det siste

Prosjektleder i Oslo-Filharmonien, Amund Hammer, fortalte at ideen kom fra et programråd de har som jobber med barne- og ungdomskonserter.

– Det var i begynnelsen av 2018 at ønsket om å gjøre en konsert med fokus på klima kom til. Vi ble enige om et konsept med en ordløs forestilling, før vi deretter tok kontakt med David (Chocron, red.anm.) mot slutten av året. Det ble lagt frem en skisse på musikk og tematikk, men ut ifra det fikk han jobbe ganske fritt, sier han, og kikker bort på vedkommende.

Chocron legger ikke skjul på at han har brukt lange dager og netter på prosjektet, som han umiddelbart lot seg engasjere i. Det mest utfordrende var å lage en sammenhengende historie som forteller noe om klimaforandringene.

– Jeg tenkte derfor at det var greit å begynne helt fra begynnelsen med det urørte og naturlige, før man tok det inn i dagens samfunn og i fremtiden. På den måten fikk jeg til et dramaturgisk grep. Det var viktig å finne et uttrykk som var barnevennlig, men også lekent, gøy og estetisk. Samtidig var det litt skummelt å få frie tøyler fra Oslo-Filharmonien, som ikke har dobbeltsjekket det jeg har gjort. Jeg håper at det ble bra, sier han spøkefullt, og legger til at det har vært en glede å utvikle konseptet og repertoaret sammen med orkesteret.

Hammer svarer til gjengjeld at musikerne satte pris på at videoen fulgte orkesteret når det gjaldt synkronisering, og ikke motsatt.

– Det var viktig for oss at orkesteret sto fritt til å musisere uten å måtte følge videoen, slik at konserten oppleves musikalsk levende. Vi er også veldig fornøyde med at 3D-effekten vi håpet å oppnå ved å plassere orkesteret bak bobinettet, fungerte så godt som det gjorde, sier han.

Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Foran f.v.: David Chocron (videokunstner og regissør), Ingebjør Westgaard (fagkonsulent i DKS Oslo) og Amund Hammer (prosjektleder i Oslo-Filharmonien). Bak: Morten Brenne (fagansvarlig for musikk i Kulturtanken).

Følelser fremfor informasjon

Chocron påpeker at han ønsket å spille på de emosjonelle følelsene fremfor en ren folkeopplysning om klimautfordringene.

– Jeg hadde først noen tekstplakater som jeg hadde tenkt å ta med, men de ble droppet. Jeg tenkte at «nei, å informere er ikke jobben min. Jeg skal ikke si noe om CO2-utslipp osv. Min jobb er vise frem det følelsesmessige». Jeg ville fremheve den grunnleggende kjærligheten vi har for planeten, og at vi burde ta godt vare på den, sier norskamerikaneren, som har bodd i Norge siden slutten av 70-tallet.

Fagansvarlig for musikk i Kulturtanken, Morten Brenne, støtter beslutningen om å fokusere på det kunstneriske aspektet.

– Det hadde vært feil at elevene etter forestillingen hadde sagt at «nå har jeg vært i Konserthuset og lært mer om klima», for konserten har jo ingen konkrete svar på dette. Elevene tar først og fremst med seg en solid opplevelse, der musikken og det visuelle utfyller hverandre på en god måte, sier han, men understreker at klimakrisen har vært en spennende tematikk.

Jeg ville fremheve den grunnleggende kjærligheten vi har for planeten, og at vi burde ta godt vare på den.
David Chocron-portrett
David Chocron

Ble imponert av elevene

Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Greta Thunberg dukket også opp i den animerte filmen.

Ingebjør Westgaard, som er fagkonsulent i DKS Oslo, roser samarbeidet de i flere år har hatt med Oslo-Filharmonien.

– Konsert for alle 5. trinnselevene har vært en del av det faste programmet i Den kulturelle skolesekken hos oss i Oslo lenge, og er et arrangement som alltid engasjerer. I år tok man jo også opp et tema som mange bryr seg om, noe man merket i salen. Jeg opplevde at elevene var lyttende og engasjerte, og de ga umiddelbar positiv respons til aktørene, sier hun, og legger til Oslo-Filharmonien tilbyr 5.–7. trinn gratis omvisning i Konserthuset, samt at orkesteret også har vært på DKS Oslos program på videregående skoler flere ganger.

Skoleelevene imponerte også Hammer.

– Jeg merket at de var med fra første stund, noe også orkesteret tenkte over. Det var absolutt god stemning i salen, sier prosjektlederen, og fremhever at han har fått mange gode tilbakemeldinger fra musikerne selv også.

Jeg opplevde at elevene var lyttende og engasjerte, og de ga umiddelbar positiv respons til aktørene.

Ingebjør Westgaard
Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Bilder fra «Klangen av klima»-konserten
Bilder fra «Klangen av klima»-konserten

Kvaliteten smitter over

Brenne påpeker at ettersom konserten var ordløs førte det også til at elevene kunne skape rom for egne tolkninger av det som ble presentert. Han trakk også frem selve kvaliteten på produktet.

– Det hjelper ikke at noen forteller barna hva de skal lytte på og hvilke inntrykk de skal sitte igjen med, hvis ikke de finner det interessant. Men når man får så bra kvalitet på det de både hører og ser som i dette tilfellet, så skjønner de det med en gang. Det smitter også over på alle, sier han, og får takknemlige smil både fra Hammer og Chocron.

På spørsmål om hvilken kraft musikken kan ha i klimasaken, er Chocron raskt ute med å svare.

– Det sies at «if you can’t say it, sing it. If you can’t sing it, dance it». Det appellerer til noe mer grunnleggende i oss i sjelen, sier han, da man ofte har brukt ulike kunstneriske uttrykk for å forstå verden rundt oss og for å takle store utfordringer gjennom alle år.

Etter en kvalitetssterk kulturell opplevelse rikere ventet skolen igjen for 5. trinnselevene som var på vei ut av konsertlokalet. Utenfor ventet nye elever spent. De kunne bare glede seg.

Les også kronikken: Klimaengasjement som vits for NRK-program.

Elever står spente i kø utenfor Oslo Konserthus
Mange elever sto spente i kø utenfor Konserthuset.

Fakta

  • «Klangen av klima» er produsert av Oslo-Filharmonien og David Chocron i samarbeid med DKS Oslo.
  • Sju forestillinger ble arrangert i Oslo Konserthus 22.01.–24.01.
  • Medvirkende: Oslo-Filharmonien, David Chocron (regi, videokunst og lyddesign), Christian Schumann (dirigent) og Bjørg Pas (fiolin).
  • Konserten er en del av det faste programmet i Den kulturelle skolesekken for 5. trinnselever i Oslo.