Nyskapende strømmekonsert med livechat

Nyskapende strømmekonsert med livechat

Som så mange andre utøvere måtte Karoline Krüger tenke nytt våren 2020. Den digitaliserte versjonen av DKS-produksjonen «Labyrinter!» dyrker strømmeforestillingers interaktive mulighet.

Sammen med Fru Nitters rytmeorkester skulle Karoline Krüger på DKS-turne da pandemien stanset kultur-Norge. Teaterkonserten Labyrinter!, hvor André Bjerkes dikt møter Karoline Krügers musikk, hviler i utgangspunktet veldig på musikernes tilstedeværelse, da utøverne samspiller med og inspireres av elevenes respons i konsertrommet.

Nå ble spørsmålet: kunne det gjøres på en annen måte?

Jovisst var det mulig! Takket være en hel gjeng som tok grep og så løsninger, ble forestillingen omskapt til en interaktiv strømmekonsert.

Muligheter for interaktivitet

Initiativtakeren selv, Karoline Krüger, påpeker at det var viktig for alle involverte å skape en forestilling som ikke bare var en «filmet» versjon av konserten, men som heller tok tak i mulighetene som ligger i strømmeformatet.

– Det du mister er konsertens fellesopplevelse, med all den tilpasning mellom sal og scene som det innebærer. Det du får i strømmeformatet er store muligheter for interaktivitet. Og du får en nærhet mellom formidler og publikummer, fordi alle ser og hører deg tett på, forteller Krüger.

I den digitaliserte Labyrinter!-forestillingen ble konsertopptak av høy kvalitet vevd sammen med live-stream med chat-kommunikasjon og oppgaver. På denne måten fikk alle skolene sin egen konsert, der Krüger kommuniserte direkte med dem og responderte på klassens forslag og rimeord. 

portrettbilde av Linda Gjersøe Helseth
Linda Gjersøe Helseth, musikkprodusent i DKS Vestfold og Telemark.

Skreddersydde konserter

Den koronatilpassede forestillingen hadde premiere på Herstad skole i Færder kommune 8. juni. Til sammen ti barneskoler i Larvik og Færder kommune fikk i løpet av en uke hver sin skreddersydde konsert hvor Krüger chattet med klassene og fungerte som en slags konferansier mellom låtene i den innspilte konserten.

Musikkprodusent i DKS Vestfold og Telemark, Linda Gjersøe Helseth, var bindeleddet til utøveren om innholdet i den digitale produksjonen.

Vi har forsøkt å få til en opplevelse av et kunstnermøte, at man er i samme rom.

Linda Gjersøe Helseth

– Vi likte umiddelbart Karolines idé om å være sammen med klassen live. Vi har forsøkt å få til en opplevelse av et kunstnermøte, at man er i samme rom, forklarer Helseth.

Teknisk krevende

portettbildet av Joakim
Joachim (9) var en av elevene ved Herstad skole som så den digitale forestillingen. Foto: Færder kommune

Et nøkkelspørsmål under planleggingen var valg av plattform. Det var behov for høy kvalitet på videoavspilling og kortest mulig forsinkelse på chatten. Valget falt på en dobbelløsning: Youtube for forestillingsstreamen og Teams for chatten. Rent praktisk betød det at lærerne måtte forholde seg til plattformer, med tilhørende behov for enten å kunne dele skjerm eller ha to skjermer.

– Det har vært teknisk krevende, spesielt for lærerne på skolene. Vi har involvert flere fra IKT i både kommunene og fylket, oppsummerer Helseth

DKS-produsenten forteller at i klasserommene som hadde en entusiastisk lærer, god skjerm og god lyd, så fungerte forestillingen bedre enn de hadde forestilt seg. Men da det omvendte var tilfelle – hvis teknikken ikke fungerte, det var for lyst i rommet til at lerretet syntes eller at lyden ble spilt over en sprengt høyttaler – da var det vanskelig å lykkes.

Lærernes viktige rolle

Portrett bilde av Tommy Tarakdsvik
Tommy Taraldsvik er kulturkontakt på Herstad skole. Foto: Færder kommune. – Jeg synes det er kult at vi prøver noe nytt. I disse koronatider er dette det beste vi kan få til, og jeg synes det fungerte veldig bra med denne live-sendingen. Foto: Færder kommune.

Krüger forteller at de tidlig i prosessen oppdaget hvor nyttig og viktig testing og tilbakemeldinger var. De gjennomførte blant annet en ren testkonsert.

–  I en vanlig konsertform kan du tilpasse deg publikum; når de ikke forstår det du sier, kan du gjenta det. I en strømmeforestilling har du som formidler ikke samme tilpasningsmulighet. Hvor lang tid trenger elevene på å svare? Hvordan formulerer du deg best så alle får med seg hva de skal bidra med når? Dette må man rett og slett teste og kjenne på, få tilbakemeldinger fra de som opplever forestillingen i rommet, og så justere. Jo tydeligere «kontrakt» og flyt du som formidler setter ovenfor publikum, jo bedre blir deres opplevelse, sier hun.

DKS Vestfold og Telemark tok tidlig kontakt med både kommunekontakt og en lærer/kulturkontakt med forespørsel om de ville være prøvekaniner.

– I ettertid tenker jeg at det var avgjørende å ha med alle ledd, både kommunekontakt og lærer, på laget fra starten. At vi fra fylket kommer og trer krevende DKS-opplegg nedover ørene på skolene, tror jeg er en veldig dårlig idé, understreker Helseth.

Det skjer her og nå – og bare for dere

Midt i en pandemi fikk 1136 elever oppleve en unik og nyskapende DKS-forestilling.

– Vi ser at det er en viktig kvalitet ved denne produksjonen at den har et live-element og at elevene har opplevelsen av at dette er noe som skjer her og nå og bare for dem, selv om det er digitalt, poengterer Linda Gjersøe Helseth.

Krüger oppsummerer det som «en særs morsom og lærerik uke med veldig gode tilbakemeldinger».  

– Det er alltid morsomt å teste ut andre formater. Dette er et ganske uprøvd og veldig interessant format. Her er det flere muligheter. Mer av den slags! oppfordrer Karoline Krüger.

Vi ser at det er en viktig kvalitet ved denne produksjonen at den har et live-element og at elevene har opplevelsen av at dette er noe som skjer her og nå og bare for dem.
Linda Gjersøe Helseth-portrett
Linda Gjersøe Helseth
bildet tatt bakfra av elever i et klasserom som ser opp mot tavlen
4. klasse på Herstad skole i Færder kommune ser på forestillingens premiere. Foto: Færder kommune.

Tips til andre

  • Det trengs høy kvalitet på videoavspilling og kortest mulig forsinkelse på chatten.
  • En interaktiv digital løsning er krevende. Få med lærere/skolen på laget fra starten av.
  • Det er en fordel å koble på flinke folk på IT.
  • Det anbefales å ha en testforestilling med én eller to utvalgte klasser for å få verdifulle erfaringer.
  • Representanter for DKS-administrasjonen bør være ute i klassene og oppleve dette sammen med elever for å se om forestillingen klarer å nå gjennom «den digitale muren». En forestilling kan fungere fantastisk på hjemmekontorets PC, men om den klarer å nå gjennom den digitale muren, skolens lerret og inn i barnas hjerter, er helt umulig å vite hvis man ikke er ute i feltet, påpeker Linda Gjersøe Helseth.

Fakta om forestillingen

  • Labyrinter! – André Bjerkes dikt møter Karoline Krügers musikk.
  • Målgruppe er 1.–4. trinn.
  • Chat (på Teams), en forhåndsinnspilt forestilling (på Youtube) og en live-sending ble sømløst integrert i forestillingen. En tekniker sørget for at det hele fungerte.
  • Arrangert av: Vestfold og Telemark fylkeskommune
  • Idé og opplegg var utarbeidet av musikerne. Produsert av produsent i Hordaland fylkeskommune, Wenche Gausdal, og produsent i Rikskonsertene, Torstein Ellingsen.
  • Ny digital versjon er utarbeidet i samarbeid med Karoline Krüger, pedagog Anne Ørvig og Vestfold og Telemark fylkeskommune.
  • Her kan du lese mer om produksjonen.

Gode tilbakemeldinger

Det har allerede kommet inn noen evalueringer. De viser følgende:

  • 100 prosent av de som svarer sier at forestillingen er veldig bra.
  • Over 80 prosent har benyttet seg av det pedagogiske opplegget som ble laget til forestillingen.
  • Ingen svarer at det var for teknisk krevende.
  • 80 prosent mener at denne typen produksjoner er ønskelige hvis man ikke kan samle elevene til vanlige DKS-opplevelser.