En gruppe unge voksne står i en mørk sal og har en gruppelek.

Rapport: DKS + lærerutdanning = sant

Rapport fra piloten ved Universitetet i Sørøst-Norge 2022/2023.

Bilde: Grunnskolelærerstudenter ved USN campus Notodden deltar i prosjektet DKS + lærerutdanning = sant. Foto: Marte Glanville

I skoleåret 2022/2023 var Universitetet i Sørøst-Norge (USN), campus Notodden, fast stoppested for Den kulturelle skolesekken (DKS). Lærerstudentene fikk ta del i det samme DKS-tilbudet som barne- og ungdomsskolene i området. Lærerutdanningen fikk utfordringen med å utvikle relevante didaktiske opplegg for studentene knyttet til ulike kunstmøter, fag og timeplaner, mens studentene utforsket hva en kunstopplevelse kan være i en pedagogisk kontekst, både i studentgruppen, men også med elever fra nærskoler.

Les rapporten

Rapporten beskriver de konkrete kunstmøtene som studentene deltok i, og deler de ulike didaktiske tilnærmingene og undervisningen som ble utviklet i perioden. Rapporten spør hva studentene skal lære om DKS og gir tre didaktiske prinsipper som undervisningen i lærerutdanningene kan benytte: kunstbasert undervisning, estetiske læreprosesser og tverrfaglighet.

Rapporten springer ut av et samarbeid mellom DKS Vestfold Telemark, USN og Kulturtanken. USN etablerte en tverrfaglig prosjektgruppe ledet av Tone Cronblad Krosshus, med lærerutdannere fra kroppsøving, samfunnsfag, pedagogikk, norsk og drama. Rapporten bygger på en grunnleggende tverrfaglig tilnærming til DKS.

Med utgangspunkt i erfaringene fra samarbeidet, gir rapporten anbefalinger til lærerutdanningene på Notodden, og kultur- og utdanningssektoren nasjonalt.

Anbefalinger til kultur- og utdanningssektoren nasjonalt

  1. For at DKS skal bli en fast del av lærerutdanningene må arbeidet organiseres som et tverrsektorielt samarbeid der faglige, økonomiske og administrative oppgaver løses i fellesskap. Vi anbefaler derfor at UDIR, KS og Kulturtanken utvikler en nasjonal strategi for å sikre kontinuitet og kompetanseutvikling.
  2. Vi anbefaler at Kulturtanken etablerer og leder et nasjonalt nettverk for lærerutdannere som jobber med DKS i lærerutdanningen.
  3. Vi anbefaler at utdanningssektoren stimulerer til mer forskning på DKS i lærerutdanningen.
  4. Vi anbefaler at utdanningssektoren legger føringer for at DKS skal bli en del av alle lærerstudenters utdanning.
  5. Vi anbefaler at kultur- og utdanningssektoren prioriterer økonomisk støtte til at alle lærerutdanninger som ønsker det, får mulighet til å bli et fast visningssted for de DKS-produksjonene som er på besøk i kommunen.

Se også:

Kvinne i blå skjorte leder aktivitet for ulike grupper mennesker i teaterrommet, med tilskuere som ser på fra bakgrunnen.

DKS i lærerutdanningen

Kulturtankens satsingsarbeid for å få Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen.

En gruppe elever går etter en person kledd i kamuflasje

Tiltak for å auke samarbeid mellom kultur- og utdanningssektor

Gjennom ulike tiltak og prosjekt, arbeider Kulturtanken for å styrkje samarbeid mellom kulturfeltet og skulane.