Barn som bruker nettbrett som viser nettside for Den kulturelle skolesekken, sittende i et svakt opplyst rom med en annen person i nærheten.

KI-verktøy skal bidra til bedre elevtilpassede tekster i DKS-portalen

Ved hjelp av kunstig intelligens (KI) kan elever få mer alderstilpasset informasjon om DKS-produksjonene som kommer til skolen.

Nylig lanserte Kulturtanken verktøyet «Tekstforslag med KI» i DKS-portalen. Verktøyet er laget for de som jobber med planlegging og administrasjon av Den kulturelle skolesekken (DKS) i fylkeskommuner og kommuner, og skal gi en hjelpende hånd i å beskrive det kommende DKS-besøket i informasjonen som går ut til skolene. 

Spesialisert tekstverktøy for DKS 

Daniel Nørbech - portrett
Daniel Nørbech, strategisk ansvarlig for DKS-portalen

Vi vet at det er tidkrevende å utforme gode tekster til elever i ulike aldersgrupper. Samtidig er det blitt veldig vanlig å benytte kunstig intelligens som en sparringspartner i tekstutforming. Vi ønsket å se om vi kunne lage et spesialisert tekstverktøy for produksjonsbeskrivelser i DKS, forklarer Daniel Nørbech, som er strategisk ansvarlig for DKS-portalen i Kulturtanken.

I samarbeid mellom interne ressurser på kunst og kultur, pedagogikk, kommunikasjon og IT har Kulturtanken gitt språkmodellen instruksjoner om hvordan den skal omskrive eksisterende informasjon om DKS-produksjonene til mer tilgjengelige og tilpassede tekster for elevene. 

– Vi har jobbet med KI-instruksjonene for å få tekstforslagene så gode som mulig, og DKS-planleggere i fylkeskommuner og kommuner har testet løsningen og gitt tilbakemeldinger underveis, forteller Nørbech. 

Prosessen har resultert i et verktøy som kan utforme tekstforslag basert på to valg: 

  • Målgruppe: Barnetrinn, ungdomstrinn eller videregående trinn 
  • Målform: Bokmål eller nynorsk 

Personen som har oppgaven med å utforme produksjonsbeskrivelsen kan velge å få et tekstforslag fra KI-verktøyet, og må så kvalitetssikre og justere forslaget til en endelig tekst. Deretter er det lagt opp til at beskrivelse og annen informasjon om DKS-produksjonen kan sendes til utøver for godkjenning. 

Ønsker å frigjøre tid for DKS-administrasjonene 

Skallet mann med hvitt skjegg iført mørk dress og lys skjorte står på fortauet foran murbygninger.
Matias Hilmar Iversen

– Som statlig virksomhet har vi fått klare føringer fra regjeringen om å utforske og ta i bruk kunstig intelligens for å frigjøre tid og øke kvaliteten på tjenestene våre, sier Kulturtankens direktør Matias Hilmar Iversen.

Han påpeker at de ansatte i DKS-administrasjonene har en nøkkelposisjon i ordningen for å sikre et profesjonelt kulturtilbud av høy kvalitet, og at flere fylkeskommuner og kommuner er presset på tid og ressurser.   

Derfor ønsker vi å finne løsninger som effektiviserer arbeidet i DKS-portalen og frigjør tid til andre sentrale DKS-oppgaver, og KI kan helt klart spille en rolle her. Samtidig er det flott om det kan bidra til mer tilgjengelige tekster for elevene som skal oppleve DKS, men jeg må understreke at det alltid vil være fagpersoner som kvalitetssikrer og står ansvarlig for informasjonen som formidles til skolene, sier direktøren. 

– Vil hjelpe oss å tilpasse tekstene bedre 

DKS-planleggere i fylkeskommuner og kommuner har bistått med å teste en prototype av KI-verktøyet før lansering. 

Mona Aas Johansen - portrettbilde
Mona Aas Johansen, DKS Troms

– Dette verktøyet vil hjelpe oss å tilpasse tekstene bedre til målgruppen. Jeg har testet prototypen av verktøyet og synes vel at de genererte tekstene til den yngste målgruppen ble best, sier Mona Aas Johansen, koordinator og fagansvarlig i DKS Troms.

Hun forteller at Troms benytter kalenderdeling av DKS-arrangementer i Elevkanalen (gjennom prosjektet DKS-digital) som innebærer at informasjon om produksjonene publiseres direkte til elevene i skolens egne kanaler. Per i dag er informasjonen i DKS-portalen i hovedsak rettet mot lærere, men det er altså ikke tilfelle i Elevkanalen, og derfor er alderstilpasning ekstra viktig. 

Tom Wulff - portrettbilde
Tom Wulff, DKS Bærum

Tom Wulff, avdelingsleder og fagansvarlig i DKS Bærum, har også testet protoypen.

Funksjonen som gjør at teksten kan tilpasses elevenes alder er nyttig. Tekstene utøverne leverer inn er ofte rettet mot oss som skal vurdere forslagene og ikke mot elevene. Erfaringene er fine, men tekstene må redigeres etterpå. Av og til ganske mye. Det hadde vært fint om det var mulighet for å legge inn noen stikkord for hvordan teksten skal se ut, sier Wulff.

Kulturtanken har gjort justeringer etter tilbakemeldinger på prototypen, og vil fortsette å motta tilbakemeldinger og justere verktøyet ved behov. 

Fakta om KI-verktøyet

  • «Tekstforslag med KI» er et frivillig hjelpemiddel for planleggere i DKS-portalen. 
  • Verktøyet genererer tekstforslag som er tilpasset elevenes alder, basert på innsendt informasjon om produksjonen. 
  • Språkmodellen som benyttes er GPT-4.1-mini, levert gjennom Microsoft Azure OpenAI Service. 
  • All databehandling skjer innenfor EU/EØS, og data brukes ikke til å trene modellen. Behandlingen er underlagt Microsoft Products and Services Data Protection Addendum (DPA) og oppfyller kravene i GDPR og norsk personvernlovgivning.  

Se også:

Tre menn i fargerike klær på scenen ved hjelp av smarttelefoner, med et publikum av barn synlig i forgrunnen.

Om DKS-portalen

DKS-portalen er en innmeldingsportal, en produksjonsbank og et felles fagsystem for alle som jobber med og i Den kulturelle skolesekken (DKS).

Kvinne i tradisjonell indisk brudeantrekk iført et virtual reality-headset, smiler med knallrød leppestift.

Teknologi og digital formidling

Hvordan kan vi bruke teknologiske og digitale muligheter for å tilby mer inkluderende, engasjerende og nyskapende kunst- og kulturopplevelser?

Et barn ser tenksomt mot noe utenfor bildet, med svakt lys i rommet.

DKS-digital

Utviklingsprosjekt som sidan oppstarten i 2021 har jobba for å styrkje samspelet mellom skulen og kunst- og kulturtilbodet frå Den kulturelle skulesekken gjennom å bruke digitale læringsplattformer.