Stort gruppebilde av ulike deltakere på en internasjonal konferanse, med fargerikt abstrakt veggmaleri og flerspråklig skilt i bakgrunnen.

Forskningsfunn fra «Kunsten å lære» presentert i Paris

Det mangeårige skoleutviklings- og forskningsprosjektet vekker internasjonal oppmerksomhet, og resultatene ble nylig framlagt hos UNESCO.

Bilde: Deltakere på Creativity in Education Summit 2025. Foto: Lamis Sabra/CCE

Konferansen Creativity in Education Summit 2025 ble avholdt i UNESCOS hovedkvarter i Paris, hvor den samlet beslutningstakere, pedagoger, teknologieksperter og internasjonale organisasjoner til å utveksle ideer og metoder for kreativitet i utdanning. UNESCO er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon.

Konferansen samlet ekspertise innen skole, kunst og kreativitet fra hele verden, og det å bli valgt ut til å presentere vårt prosjekt her var en fin anerkjennelse av arbeidet vårt, forteller den norske prosjektlederen for «Kunsten å lære», Marie Othilie Hundevadt, som presenterte funnene sammen med den ungarske prosjektlederen Szilvia Nemeth.

– Vi fikk mange kontakter, både innenfor UNESCO, OECD og blant fagfolk som er opptatt av det samme som oss, og som er interessert i samarbeid og faglig utveksling. Vi håper det kan lede til nye muligheter framover.

Konferansepresentatører ved bord med bærbare datamaskiner, bakteppe som viser det 7. toppmøtet om kreativitet i utdanning 2025 og presentasjonslysbilde om hovedkonklusjonene.
Prosjektlederne Marie Othilie Hundevadt og Szilvia Nemeth presenterte funnene i Paris. Foto: Lamis Sabra/CCE
To smilende kvinner på Creativity in Education Summit, står foran bannere for arrangementet. Den ene har på seg blått, den andre i mønstret kjole.

Positive effekter av kunst og kultur i undervisningen

Forskningsresultatene fra Kunsten å lære (KÅL) ble først offentliggjort under Kulturytring 2025 i Drammen, og de viser at kunst- og kulturintegrert undervisning kan styrke elevenes læringsmotivasjon, selvregulering og fellesskap.

Sammendrag av hovedfunnene:

Kilde: kunstenalare.no

Se alle forskningsresultatene og rapportene på prosjektets nettsider.

– Har virkelig skapt forandring

Kunsten å lære (KÅL) startet opp som en forskningspilot allerede i 2017, og har omfattet en lang rekke tverrfaglige undervisningsopplegg som er testet sammen med hundrevis av barn på skoler i Innlandet og Ungarn. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Innlandet fylkeskommune, Høgskolen i Innlandet, Creativity, Culture and Education (Storbritannia), T-Tudok (Ungarn) og Kulturtanken, med flere. Prosjektet har fått midler fra blant andre Sparebankstiftelsen DNB og EU Erasmus+.

Kulturtanken var med da prosjektet samarbeidet med Aurvoll skole i Øyer kommune, skoleåret 2021-22.

Det har vært en lang reise for den norske prosjektlederen, som til daglig jobber med Den kulturelle skolesekken i Innlandet fylkeskommune.

Det har vært en spennende prosess over fem år, som virkelig har skapt forandring på skolene som har deltatt, og ført til ringvirkninger i form av videreføringsprosjekter som NYKÅL og SPISSKÅL. Vi ønsker å spre innsikten fra prosjektet både gjennom å arbeide for mer kunstfag i lærerutdanningen og gjennom å samle inn mer data på langtidseffekten av prosjektet. Og så håper vi at flere skoler, både i Norge og utlandet vil bruke instruksjonsvideoer, undervisningsopplegg og tipsene vi har lagd, sier Hundevadt.

Mer informasjon om undervisningsoppleggene og de ulike delprosjektene finner du på kunstenalare.no.

Les også:

Elever og kunstner sitter på gulvet i klasserommet.

«Kunsten å lære» har inntatt skulekvardagen i Innlandet

Kan barn lære betre med kunst og kultur? På Aurvoll skole har dei yngste elevane kunst og kultur på timeplanen tre dagar i veka over to skuleår.

Kollasjer av ansikter.

Forsker på betydningen av kunst og kultur for hjernens utvikling

Kan kunstbasert læring bidra til planleggingsevne, problemløsning og selvkontroll hos barn? Skoleutviklings- og forskningsprosjektet «Kunsten å lære» jobber med skoler i Innlandet og Ungarn for å finne svar.