Michelle Badiane, Anine Smith, Vibeke Kirkebø Hegg
Daniela Ramos Arias, Armelle Breuil, Vilde Andrea Brun, Inger Fure Grøtting, Mari Meen Halsøy, Harald Lunde Helgesen, Lill Carin Jacobsen, Merete Jonvik, Heidi Marjaana Kukkonen, Shwan Dler Qaradaki, Marit Silsand
Hen Blakstad, Simon Brendmoe, Mari Bø, Anne May Fossnes, Éléonore Griveau, Loubna Kubiak, Pei-Han Lin, Polina Medvedeva, Jørgen Sellevold, Franzisca Siegrist, Eva Svaneblom, Joen Vedel
Moderatorer
Michelle Badiane

Michelle Odette Iversen Badiane er daglig leder i musikkorganisasjonen AKKS Bergen.
Hun har mange års erfaring med kulturformidling fra Tidsskriftet Fett og Kulturorganisasjonen Jungelen, og har skrevet masteroppgave om diskursene rundt arbeid med mangfold og inkludering i norske museer. Michelle sitter i styret til Musikkontoret Brak, Stiftelsen Puff og Cinemateket i Bergen.
Foto: Ted I. Ness
Anine Smith

Anine Smith er seksjonssjef for Den kulturelle skolesekken Oslo, Oslo kommunale skolehager og Oslo Skolemuseum. Hun har over 20 års erfaring i skjæringspunktet mellom kreativ og strategisk konseptutvikling og kommunikasjon.
Gjennom sin karriere har hun utviklet og ledet prosjekter med et tydelig mål: å skape engasjement og gjøre en positiv forskjell for barn og unge. Med solid kompetanse innen idéutvikling, prosjektledelse og tverrfaglig samarbeid, har hun bidratt til å forme inkluderende og meningsfulle tilbud for neste generasjon.
Vibeke Kirkebø Hegg

Vibeke K. Hegg er sivilarkitekt med allsidig erfaring fra arkitektur- og designbransjen og lang fartstid i å formidle arkitektur og design til barn og unge, hovedsakelig for den kulturelle skolesekken med verkstedene «Pokerarkitektur» og «Pokerdesign».
Hun har, i samarbeid med lærere og pedagoger og med støtte fra Forskningsrådet, DogA og Sparebankstiftelsen DNB, utviklet læringsverktøyet Playuba som trener oss i kreativitet, kritisk tenkning, samhandling og utforskning. Vibeke jobber deltid som fagansvarlig visuell kunst produsent for Den kulturelle skolesekken i Akershus fylkeskommune.
Dag 1 / 15. oktober
Åpning: Rotasjon mellom tre opplevelser
Maria Råkil

Kjødehallen på USF Verftet - observasjon av «Åpen form - Åpen arkitektskole»
Maria Råkil er kommunikasjons- og formidlingsansvarlig ved Bergen Assembly.
Hun er utdannet kunsthistoriker og har tidligere blant annet arbeidet som kurator formidling ved Nasjonalmuseet, formidlingsansvarlig ved Høstutstillingen og kommunikasjonsansvarlig og koordinator ved Kunsthall Stavanger. I mange år var hun også gitarist og vokalist i bandet Razika.
Foto: Ola Vatn
EPOS / Maria Pile Svåsand

Litteraturbåten Epos
Litteraturbåten Epos er eit flytande, mobilt litteraturhus og kulturscene som store deler av året turnerer på Vestlandet med kulturarrangement for born og vaksne. I turnéfrie periodar har den base i Bergen. Båten Epos har vore omreisande, flytande bibliotek for distrikta på Vestlandet i 60 år, og som eiga stifting og kulturinstitusjon, har ein etablert ein nytenkande kulturarrangør tufta på lange tradisjonar i det verna kulturminnet Epos.
Maria Pile Svåsand er dagleg leiar for stiftinga Litteraturbåten Epos, og har sjølv vakse opp på båten. Ho vil fortelje litt om historia til Epos, og om korleis stiftinga driv båten i dag.
Lyttegrupper
Daniela Ramos Arias

Røde kors, kunst og kids - Om Hordaland kunstsenters samarbeid med Røde Kors i Fellesverket på Nordnes
Daniela Ramos Arias er kurator som er bosatt i Bergen. Hun har en bachelor- og mastergrad i visuell kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen, samt en master i kuratorisk praksis fra Universitetet i Bergen.
Arias var formidlingsleder for Bergen Assembly 2019 og formidlingsprodusent for Bergen Assembly 2022. Hun er kurator og ansvarlig for formidlingsprogram på Hordaland kunstsenter, samt er medgrunnlegger for og driver Kiosken – et tverrfaglig rom for kunst, håndverk og design. Hun står også bak den digitale formidlingsplattformen TOOLBOX.
Arias er medlem av Empathic Pedagogies Network og CIMAM. Hun sitter også i arrangørutvalget til Norsk kulturråd.
Armelle Breuil

Barna bygger - Samskapende arkitekturverksted på lokale bibliotek
Armelle Breuil er en fransk-norsk arkitekt og klimaaktivist. Hun utforsker hvordan arkitektur kan fungere som verktøy for klimarettferd og sosial rettferdighet, og undersøker samspillet mellom individuelle handlinger og kollektive strukturer.
Gjennom sin arkitektvirksomhet ACT!, foreninger og workshops; inkludert arbeidet med JAM Collective og som prosjektansvarlig for ROM UNG; engasjerer hun barn, unge og voksne i medskapende arkitekturprosesser.
Foto: Stian Gregersen
Vilde Andrea Brun

Kunstformidling på tvers av språkbarrierer - Hvordan Oplandia senter for samtidskunst ble et samlingssted for nyankomne familier
Vilde Andrea Brun er utdannet med master i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen (Nå KMD ved UiB). Hun har medvirket til flere kunstnerdrevne initiativer, som kunstnergruppen Ytter, Eksperiment SUS og Isotop atelier og visningsrom, og har erfaring som skribent, kurator og formidler.
Fra 2011-2016 jobbet hun som rådgiver for visuell kunst i Bergen kommune. Fra 2016 har hun vært daglig leder ved Oplandia senter for samtidskunst i Lillehammer/Innlandet, og tatt initiativet til oppstarten av kunstbokmessen- og kunstbokhandelen B*stard.
Inger Fure Grøtting

Samtidskunst og demokrati - hvordan kan kunsten gi en bro inn til deltakelse i demokratiet?
Inger Fure Grøtting er kunstformidler med mastergrad i samfunnsfagdidaktikk. Hun er i dag ansatt som kurator formidler ved Kode, og har tidligere vært formidlingsleder ved Astrup Fearnley Museet og formidlingsansvarlig for Statens kunstutstilling, Høstutstillingen.
I sin masteroppgave undersøkte hun hvordan kunstinstitusjoner kan fungere som arena for demokratiopplæring, og har siden da vært opptatt av dette i egen praksis.
Mari Meen Halsøy

Samskaping med lokalsamfunnet - Hvordan hele bygda ble med på land art-prosjektet i Gjerdrum
Mari Meen Halsøy er billedkunstner med utdanning fra Kunstakademiet i Oslo, avdeling for estetiske fag ved Høgskolen i Oslo og Einar Granum Kunstfagskole. Hun arbeider tverrfaglig med blant annet billedvev, installasjon, lyd og foto, og har bred erfaring som kunstformidler, prosjektleder og kurator.
Hennes pågående prosjekt WOUNDS har vært vist i en rekke sammenhenger i både Norge og utlandet. Siden 2015 har hun turnert med Den kulturelle skolesekken og utviklet verksteder og formidlingsprosjekter for barn og unge.
For tiden jobber hun deltid som formidler ved Kunstnernes Hus og er prosjektleder for DKS-LAB ved Bærum Kunsthall (2025). Halsøy er også medgrunnlegger og kurator sammen med Liva Mork for det stedsspesifikke kunstprosjektet LANDART Gjerdrum.
Harald Lunde Helgesen

Mikro- og makro-aggresjoner i turnelivet: Om hvordan klare å stå i den hverdagen
Harald Lunde Helgesen gikk ut fra Kunsthøyskolen i Oslo i 2022 med en mastergrad i design. Masterstudiene ledet til utviklingen av designtenketanken Matter/Matters som tar for seg praktiseringen av mote i samtidskulturen. I 2012 dannet Harald det kollektive klesmerket HAiKw/ sammen med Ida Falck Øien og Siv Støldal. Parallelt med dette har Helgesen jobbet med kostymedesign for samtidsdans med blant annet Landing og Supernova.
I de seneste årene har utstillingsdesign for billedkunst åpnet for nye måter å jobbe med kunst og design. Utstillingsdesign for utstillingen Skeive Ikoner, originalt vist på Fotogalleriet i Oslo ledet til utvikling, design og turnering med Skeive Ikoner i DKS. I skoleåret 2025/26 turnerer Helgesen i DKS med både Skeive Ikoner og KiM - Kunst, Identitet og Mote.
Lill Carin Jacobsen

Å bli klar: Buskeruds nye kollegatreff for utøvere
Lill Carin Jacobsen er fagleder for Den kulturelle skolesekken, samt fagansvarlig for visuell kunst i videregående opplæring i Buskerud.
Hun er styremedlem i Norsk scenekunstbruk og utdannet kunsthistoriker fra Universitetet i Oslo.
Les om KollegatreffetMerete Jonvik

Hva opplever barna? - Om å forske på barns kunstopplevelser
Merete Jonvik er kunstsosiolog (Phd) og jobbar som førsteamanuensis i sosiologi ved Universitetet i Stavanger. Ho forskar innanfor kunst- og kultursosiologi.
Jonvik har bidratt til ei rekkje undersøkingar av organisasjonar og infrastruktur i det visuelle kunstfeltet, herunder forsking på kunstsentrene sine rollar i den norske kunstøkologien, triennalen Bergen Assembly og Kunstnerforbundets atelierprogram. Ho forskar òg på kunstmøte og kunstformidling, både generelt og gjennom Den kulturelle skulesekken. Jonvik var medredaktør av boka Kunst som deling, delingens kunst (Fagbokforlaget, 2020). Ho skriv òg for tidsskrift som Contemporary Art Stavanger (CAS) og Kunsthåndverk.
Heidi Marjaana Kukkonen

Levende høns og dans i gallerirommet: Praksisbasert forskning på formidling av samtidskunstutstillinger for barn og unge
Heidi Kukkonen har jobbet som formidler ved finske museer, og er i dag formidlingsleder ved Kunsthall 3,14 i Bergen. Ved 3,14 er hun ansvarlig for utvikling og gjennomføring av skoleprogrammet, og hun leder forskningsprosjekter knyttet til formidling.
Kukkonen har en doktorgrad i museumspedagogikk fra Universitetet i Agder (2023). I sin forskning har hun særlig fokus på posthumanistiske perspektiver i kunstformidling i museums- og gallerirom, samt på barn og unge som målgruppe.
Shwan Dler Qaradaki

Å arbeide i et fremmed språk - Beretninger om formidling langt fra eget morsmål
Shwan Dler Qaradaki arbeider i skjæringspunktet mellom personlige erfaringer og kollektive narrativer. 
Praksisen kretser rundt krig, eksil, språktap og naturens sårbarhet.
Gjennom tegning, maleri, installasjon og video undersøker han hvordan minner og politiske realiteter former historier. Verkene kombinerer poetisk uttrykk med politisk bevissthet og synliggjør erfaringer som ofte forblir usagte.
Han er utdannet ved Kunstakademiet i Sulaimani og Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han har tatt en Ph.d., og har stilt ut ved en rekke institusjoner som Kunstnerforbundet, Galleri LNM og Oslo Museum.
Marit Silsand

Blikkfanger - Å få ungdom til å være med på å forme opplevelsen
Marit Silsand jobber som billedkunstner i Oslo og som formidler ved Nasjonalmuseet. Hun har en mastergrad i Kunst i samfunnet fra OsloMet og en bachelorgrad fra Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam og San Francisco Art Institute.
Det siste året har hun arbeidet som kurator formidler med Blikkfanger, et DKS-prosjekt ved Nasjonalmuseet rettet mot ungdomsskoletrinnet. I utviklingen av prosjektet har ungdomsmedvirkning vært en sentral del av prosessen.
Silsand har bred erfaring med å involvere ungdom i kunstneriske og formidlingsbaserte prosesser, blant annet gjennom PRAKSIS Teen Advisory Board, som hun etablerte i 2019 i samarbeid med kunstorganisasjonen PRAKSIS.
«Horisonter»
Hva skjer når kunstformidling tøyer grensene?
Maike Flick: 
Kunstsatellitten

Maike Aarebrot Flick er et av de nyeste tilskuddene til formidlingsavdelingen ved Kode. Hun har bakgrunn i musikk og teater, og mer enn 20 års erfaring fra Nederland med community art, undervisning og stedsspesifikke kunstprosjekter, ofte i samspill med klassisk musikk. Med utdanning fra både Norge og Nederland brenner hun for å skape kunstneriske møteplasser på tvers av sjangre og målgrupper.
Som prosjektleder for Kunstsatellitten leder hun Kodes satsning på tverrfaglig og stedstilpasset kunst i lokalmiljøet, i samarbeid med blant andre Bergen kommune, Sparebankstiftelsen SR-Bank og Sletten senter.
Julia Vance: 
abcETC

Skulpturene til billedhogger Julia Vance med raffinerte linjer, spente buer og krumme plan inviterer til berøring. De monumentale større arbeidene kan oppleves med kroppen. De mindre kan "leses" av fingre. Skulpturene hogget i stein virker bøyd og strukket. Metallskulpturene er mer konseptuelle.
Meningsbærende symboler og ord ligger ofte til grunn i Vance sine arbeider. Tilsynelatende enkle ord få en taktil skulpturell kropp som kan vekke undring og refleksjon rundt tema som tilhørighet.
Vance jobber med utsmykningsoppdrag og har bl a hogget alter, prekestol og døpefont for Hønefoss kirke og uteskulptur for Sjukehuset Nordmøre og Romsdal (SNR). Hun har stilt ut skulpturer foran Stortinget, Oslo S og i Holland Park, London, sitter i Pregkomiteen, Norges Bank og er styremedlem i SA Steinskulptur. Hun deler tiden sin mellom verkstedene i Norge og Italia.
Guri Simone Øveraas: 
Drømmeportalen

Guri Simone Øveraas er en sør-samisk kunstner med bachelor i billedkunst fra kunstakademiet i Tråante/Trondheim, og master i samtidskunst fra kunstakademiet i Tromsø (UiT). Hun er bosatt i Tråante/Trondheim, hvor hun arbeider med performative og relasjonelle uttrykk. Guri har interesse for kollektive opplevelser og sansninger, og grensen mellom fellesskapsfølelsen og utenforskap. Hun henter inspirasjon fra fra absurditet i drømmer, fantasi og hendelser fra hverdagen. Hun bruker relasjonelle og performative metoder der historier og handlinger utfolder seg og der publikum også ofte blir invitert til å være deltagende.
Sammen har Guri og Olga Gry Becker laget DKS-prosjektet «Drømmeportalen», som har som formål å gi elevene et innblikk i og en opplevelse av hva performancekunst er og kan være. Fokus ligger også på hvilke sanselige virkemidler som kan taes i bruk for å skape performative opplevelser i klasserommet. Håpet er at elevene skal gå fra kurset med en forståelse for at man ikke nødvendigvis trenger å være flink på tegning og maling for å lage kunst. Rom og kropp, og det å skape opplevelser der det sanselige tar over for det rasjonelle og tenkende står sentralt.
Mouhcine El Khamlichi
(panelsamtale)

Mouhcine El Khamlichi er mangfoldsrådgiver i IMDi med bakgrunn fra KODEs Kunstsatellitten og Support Not Protect. I 2024 ble han nominert til «Årets brobygger» av NPU, og i 2025 mottok han som del av Kode-teamet prisen som «Årets fornyer» for arbeidet med Kunstsatellitten.
Med mennesker først – og en sterk lidenskap for kultur og musikk – jobber han for å skape inkluderende møteplasser der unge får vokse og bidra. Han er i dag tilknyttet Kode i utviklingen av pilotprosjektet «Kode Akademi», et fysisk og mentalt treningsrom i museet for gutter og jenter i utenforskap.
«Ringvirkninger»
Noen kunstmøter fører til nye retninger vi ikke hadde forutsett.
Fredrik Høyer

Fredrik Høyer er en norsk poet, musiker, skuespiller og dramatiker, mest kjent for selv å opptre med sine tekster på ulike scener og på fjernsyn og radio. Med en fascinasjon for rap og hip-hop og jazzlyrikk blander han ofte punchlines og oppfinnsomme rim med humor og lekenhet, i muntlige gatedikt som blander performance og litteratur. Han har også har skrevet en rekke skjønnlitterære bøker for både barn og voksne.
I tillegg til å jobbe med litteratur og dramatikk, arbeider Høyer med lydinstallasjoner og kunst i offentlig rom. Ofte jobber han på tvers av ulike kunstfelt og sjangre, men alltid med tekst og det språkfokuserte i sentrum, på ulike plattformer og i forskjellige uttrykk. I 2016 gav han ut diktsamlingen Grønlandsūtraen, som ble satt opp som en monologforestilling på Nationaltheatret. Fredrik Høyer er også en halvdel av artistduoen Bendik Baksaas + Fredrik Høyer.
Marie Othilie Hundevadt

Marie Othilie Hundevadt er skuespiller, produsent og prosjektleder med bakgrunn fra teater, kunsthistorie, pedagogikk og kulturstudier. Hun har lang erfaring som utøver og kunstner, men også som kurator, rådgiver og utvikler av prosjekter i skjæringsfeltet mellom kunst og utdanning.
Hun er produsent for scenekunst i Den kulturelle skolesekken Innlandet, og har siden 2017 ledet det tverrfaglige utviklingsprosjektet Kunsten å lære, der kunst møter forskning og skole i samarbeid med både nasjonale og internasjonale partnere. Hundevadt har tidligere vært kreativ agent i Kreative partnerskap, undervist i skole og høyskole, og hatt en rekke roller innenfor norsk scenekunstfelt – fra skuespiller og manusforfatter til regissør og produsent.
Gjennom arbeidet sitt er hun opptatt av hvordan kunst kan åpne for nye perspektiver, bidra til læring og skape ringvirkninger som strekker seg langt utover det enkelte møtet mellom kunstner og elev.
Ragnhild Gressnes

Ragnhild Petrikke Gressnes er utdannet kunsthistoriker med mastergrad fra UiT Norges Arktiske Universitet, og faglærer i kunst og håndverk fra Nord Universitet. Ragnhild har bakgrunn som museumspedagog og kurator for Trastad Samlinger – Nasjonalt Senter for Outsider Art, hvor hun blant annet jobbet med å utvikle tilrettelagte produksjoner for den kulturelle skolesekken, og produserte utstillinger- av og med kunstnere med ulike funksjonsvariasjoner.
I dag jobber Ragnhild som rådgiver for den kulturelle skolesekken i Troms, med fagansvar for visuell kunst, kulturarv og tilrettelagte produksjoner.
Kveldsprogram: Kunstnersalong

Rami Maktabi
DKS ØstfoldRami Maktabi jobber til daglig som produsent for visuell kunst og litteratur i Den kulturelle skolesekken i Østfold.
Hans egne kulturelle og kunstfaglige ryggsekk er satt sammen med en BA i motedesign fra Nottingham Trent University, en pedagogisk årsenhet ved Høgskolen i Østfold i Kunstformidling for barn og unge, og nå nylig en årsenhet i litteraturformidling for barn og unge i regi av Norsk Barnebokinstitutt. I tillegg har han gjennomført formidlingsoppdrag ved skoler for Nasjonalmuseets skoleutstillingsprogram, og ved Galleri F15 i Moss.
Rami har hatt en rekke verv i kulturfeltet som utstillingsansvarlig i Fredrikstad Kunstforening i en årrekke, styremedlem i Norske kunstforeninger, og utvalgsmedlem av Faglig utvalg for tverrgående ordninger i Kulturrådet.
I årene 2011 – 2024 etablerte og driftet han visningsrommet og galleriet No13 Contemporary i Fredrikstad.
Dag 2 / 16. oktober
DKS-LAB 2025
Hen Blakstad

Henriette Blakstad (HenBlakstad) er en tverrfaglig performativ kunstner som arbeider i skjæringspunktet mellom teater, dans, visuell kunst og musikk. Hun utvikler performancer og site-specific prosjekter der kropp, stemme, rom og visuelle materialer settes sammen til sanselige opplevelser, ofte med en eksperimentell og konseptuell tilnærming.
Henriette har kuratert en rekke visuelle, performative verksteder for publikum sammen med formidlingsteamet ved Nasjonalmuseet, og hun har tidligere deltatt i DKS med Skyggeverksted for barn på 1.–5. trinn.
Simon Brendmoe

Simon Telle Brendmoe er fra Oslo og en utdannet arkitekt ved NTNU Trondheim.
Han driver arkitektkontoret STUDIO IOOOO. Kontoret arbeider med romlighet og oversettelsen av idé til realitet.
Brendmoe har mange års erfaring med formidling til barn, både som trener og lærer. Han er opptatt av potensialet i å lære om arkitektur gjennom fysisk deltagelse; en form for læring som går fra han til barna, men også andre veien.
Mari Bø

Mari Bø er en koreograf og tverrfaglig utøver som arbeider med lyder, teksturer og bevegelser knyttet til kroppen. Hun har en BA i Samtidsdans og en MA i visuell kunst og er for tiden basert i Tromsø hvor hun arbeider frilans utøvende som kunstner.
Mari er spesielt interessert i å utforske nyanser og fasetter som eksisterer i hennes egen kropp, ved å bruke kunsten sin som et verktøy for å forstå og utfordre seg selv.
I sitt arbeid utforsker hun ofte begreper knyttet til kjønn og seksualitet, og hvordan kjønnsnormer og 'atferdskoder' kan påvirke hvordan vi, som samfunn, oppfatter og kontrollerer kroppen.
Anne May Fossnes

Anne May Fossnes sin kunstneriske praksis er stedsspesifikk og ofte sosialt engasjert. Prosjektene kommer til uttrykk gjennom blant annet sensoriske aviser, videokunst, Land-Art, tekstile arbeider eller utendørs verksteder med utgangspunkt i steds-relaterte prosesser.
Fossnes sitt fokus er på hvordan mennesker kan utvikle sympati for det som lever på steder. Hun er også veldig opptatt av menneskelig virketrang.
Éléonore Griveau

Éléonore Griveau er en Bergensbasert kunstner som hovedsakelig arbeider med keramiske installasjoner, ofte kombinert med lyd, lys og elektronikk. Praksisen hennes utforsker økologisk transformasjon, hukommelse og post-humane forestillinger gjennom skulpturelle installasjoner. Hun er også medgründer og direktør for Cone 7 Ceramic Workshop i Laksevåg, et fellesskapsrom for kurs, residencies og eksperimentell forskning i leire.
Loubna Kubiak

Loubna Aleksandra Kubiak er en fotokunstner med polske røtter, bosatt i Norge. Hennes arbeid fokuserer på tradisjonelle mørkeromsteknikker og håndlagde fine art-trykk.
Som fotograf har hun jobbet med magasiner, reklamebyråer og private kunder, samtidig som hun har utviklet egne kunstneriske prosjekter.
Som fotoinstruktør har Kubiak samarbeidet med myndigheter og kulturinstitusjoner i Polen, Tyskland og Norge. I Norge har hun samarbeidet med Sandnes og Stavanger kommuner. Kubiak er en erfaren koordinator og leder i kultursektoren.
Pei-Han Lin

Pei-Han Lin er en multidisiplinær kunstner som utforsker skjæringspunktene mellom kultur, hukommelse og identitet. Hun inviterer publikum til å delta i kritisk dialog rundt, og dyp refleksjon over kompleksitetene i kulturarv og kollektiv hukommelse.
Gjennom omsluttende kunstopplevelser og tankevekkende narrativer, integrerer hun elementer fra ulike regioner for å forsterke marginaliserte stemmer og utfordre aktuelle sosiale fenomener. Kunsten hennes demonstrerer kunstens potensial som et verktøy for politisk protest og diskusjon rundt samtidskulturell identitet og ekstern påvirkning.
Polina Medvedeva

Polina Medvedeva arbeider i skjæringspunktet mellom film, installasjon og performance og er interessert i å dele historier om mennesker som eksisterer ved å omgå politiske forbud, samfunnsstereotyper og virkningene av økonomiske kriser og konflikter. Hun stiller spørsmål ved linearitet og objektivitet i historiefortelling, og utforsker formater som åpner for mangfoldige narrativer, stedsspesifisitet og lydresponsive bilder.
Medvedeva har en mastergrad i billedkunst fra Sandberg Instituut i Amsterdam. Som performance-kunstner har hun opptrådd blant annet på Landmark i Bergen Kunsthall, Baltic Circle Festival i Helsinki, HYBRID Biennale i Dresden, Sonic Acts festival, Amsterdam; Lofoten International Art Festival, Svolvær; Brighton Festival, Brighton. Medvedeva har vært gjesteunderviser ved Sandberg Instituut Amsterdam, KMD Bergen, Tromsø Kunstakademi, ArtEZ Zwolle, Gerrit Rietveld Academie og underviser og foreleser ved Utrecht University of the Arts.
Jørgen Sellevold

Med en todelt bakgrunn fra graffiti og scenografi opererer kunstnerskapet til Jørgen Sellevold i et landskap preget av den opportunistiske og anarkistiske holdningen som finnes i graffiti, med sterke visuelle, scenografiske fortellerelementer.
Sellevold er opptatt av lek og frihet, i livet og i kunsten, og mener at lek er undervurdert, som ord, som virkemiddel for å lære og som sosial aktivitet.
«På en eller annen måte har jeg alltid engasjert meg i by-rom og samfunn. Etter å ha erfart at kunstner livet kan føles ensomt, er fellesskap, sosiale møter, sosiale rom og hvordan kunst kan fungere som et uavhengig fellesrom hvor det er lov å ikke vite, lov å ikke forstå, uten forbehold, blitt stadig mer viktig i kunsten min.
Kunsten min er sjeldent et ferdig objekt man kan beskue helt uten å interagere med den, jeg ønsker å involvere, inkludere og på en eller annen måte la kunsten kommunisere med sitt publikum.»
.
Franzisca Siegrist

Franzisca Siegrist er en sveitsisk-spansk billedkunstner bosatt i Oslo. Hun har en mastergrad i visuell kunst og har i over 15 år arbeidet med performance-kunst, installasjon, fotografi og video.
I sin praksis utforsker Siegrist temaer som tilhørighet, migrasjon, sosiale normer og miljø. Hun inviterer publikum til å reflektere over hvordan disse perspektivene påvirker ulike sider av samfunnet vårt.
Siegrists arbeider har blant annet blitt vist ved BIENALSUR 2025, Buenos Aires; Museo La Neomudejar, Madrid; Høstustillingen, Kunstnernes Hus, Oslo; UP-ON Festival, Sichuan University Art Museum, Chengdu; Small Projects, Tromsø; NOosphere Arts, NYC; Le Generateur, Paris og Stiftelsen 3,14, Bergen.
.
Eva Svaneblom

Eva Svaneblom er en frilans dansekunstner fra Nord-Sverige, med Tornedalsk bakgrunn, som siden 2020 har vært basert i Tromsø.
Eva har en danseutdanning fra Iwanson International School of Contemporary Dance i München, Tyskland og en mastergrad i Contemporary Performative Arts fra Göteborgs Universitet, Sverige.
Som dansekunstner interesserer hun seg for den situerte kroppen; hvordan kroppen blir til i møtet med sine fysiske og sosiokulturelle omgivelser. Hun leker gjerne med stereotypier og popkulturelle referanser.
Foto: Alexander Browne
Joen Vedel

Joen Vedel er en billedkunstner, forsker og organisator, utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, Whitney Independent Study Program i New York og doktorgrad ved Trondheim Kunstakademi.
Vedel jobber primært med video, lyd, tekst, performance og i ulike former for samarbeid. Arbeidene hans har blitt presentert i separatutstillinger på Kunstnernes Hus, Oslo; O-Overgaden, København; Kunsthal Aarhus; Solo-show, São Paulo og Lumiar Cité, Lisboa. Han har også vist arbeider ved Documenta 15, Kassel; Frankfurter Kunstverein; Kunsthal Charlottenborg; Den Frie senter for samtidskunst og Riga International Biennale of Contemporary Art. Hans første bok, Sammenbrudstykker, kom ut på Nebula i 2013.
Foredrag: «Filosofiske samtaler»

Beate Børresen
Vitenskapelige publikasjonerBeate Børresen er Dosent emeritus, Avdeling for lærerutdanning, Oslomet.
Magister i idéhistorie, Universitetet i Oslo 1975. Arbeidet med lærerutdanning siden 1990 og med filosofiske samtaler i skole og i kunstformidling siden 1999. Ledet et prosjekt om filosofiske samtaler for Utdanningsetaten i Oslo 2001 - 2003, og et for Utdanningsdirektoratet 2005 - 2007. Samarbeidet med DKS/Kulturtanken i Oslo 2006 - 2007, 2020 - 2021 og 2024, og med Nasjonalmuseet 2015- 2016 og 2025.
Har laget flere læreverk, i KRLE og Historie og filosofi, hvor filosofisk samtale er gjennomgående, samt skrevet artikler og bøker om filosofi i barnehage og skole, samt om muntlige ferdigheter mer generelt.
«Åpne dører – gjennom sanser»
Kunstnerskap som åpner sanser og skaper nye innganger til det vi bærer med oss.
Mari Eriksen

Mari Eriksen er utdannet billedkunstner fra masterstudiet på Kunstakademiet i Oslo i 2021. Hun jobber med store rom-installasjoner, skulptur, tegning, performance og tekstil. Eriksen vil forme, fortelle og formidle med et sett av materialer og med en insisterende holdning til at noe står på spill. Frykt, fortvilelse, håp og lek undersøkes, mens hun leter, samler, plundrer, setter sammen og viser frem. Et forsøk på å "ramme inn" situasjoner eller tilstander i og mellom mennesker og et ønske om å bidra til kollektiv og individuell opplevelse av undring og refleksjon; konfrontere "virkeligheten" med noe grunnleggende menneskelig. Hun holder fast i en upresis og improvisert tilnærming. Når verkene er etablert i rommet endres bevisst søkelyset på det praksisfelleskapet som kan oppstå når publikum møtes i og rundt verket. På hvilken måte kan man bevege seg i rommet - sammen eller alene - Hva erfarer hver enkelt og hva erfarer vi sammen?
Eriksen har stilt ut på blant annet Kongsberg Kunstforening, Skog Artspace, Loftet- Kunstnernes Hus, BO (Billedkunstnerne i Oslo), Prosjektrom Helium, Galleri Seilduken, Uferhallen i Berlin, Buskerud Kunstsenter og Drammens museum. Hun er aktuell med en separatutstilling på 22. juli-senteret i 2025, er deltagende kunstner på Høstutstillingen 2025, og en separatutstilling på Vestfold Kunstsenter i 2026.
Kiyoshi Yamamoto

Kiyoshi Yamamoto er en japansk-brasiliansk kunstner som bor og arbeider i Bergen. Hen arbeider blant annet med tekstil, silketrykk, grafikk, smykker og performance. Materialene er ofte gjenbruk, eller store fargerike silke- og bomullsstoff. Ofte stiller arbeidene kritiske og konfronterende spørsmål relatert til samfunnets strukturer, både sosialt og politisk.
Hen har i mange år vært inspirert og influert av kunstneren og tekstildesigneren som Anni Albers og Frida Hansen, og av deres tanker, ideer, kunst, liv og posisjon i kunsthistorien. Albers og Hansen tok i bruk tekstilhåndverk og kunne produsere store og flere verk ut fra samme visuelle og taktile formspråk.
Yamamoto har en mastergrad i kunst ved Kunsthøgskolen i Bergen i 2013 og har studert ved London College of Fashion og Escala de Belas Arts i Rio de Janeiro. Hen har stilt ut en rekke steder nasjonalt så vel som internasjonalt, og laget kunst til flere offentlige bygg. I 2025 jobber Yamamoto med to bestillingsverk til Oslo Tinghus og Cissi Klein videregående skole i Trondheim.
Foto: Maya Økland
«I samarbeid med…»
Når flere krefter møtes, oppstår nye fortellinger.
Harald Lunde Helgesen:
KiM / Kunst, identitet og mote

Harald Lunde Helgesen gikk ut fra Kunsthøyskolen i Oslo i 2022 med en mastergrad i design. Masterstudiene ledet til utviklingen av designtenketanken Matter/Matters som tar for seg praktiseringen av mote i samtidskulturen. I 2012 dannet Harald det kollektive klesmerket HAiKw/ sammen med Ida Falck Øien og Siv Støldal. Parallelt med dette har Helgesen jobbet med kostymedesign for samtidsdans med blant annet Landing og Supernova.
I de seneste årene har utstillingsdesign for billedkunst åpnet for nye måter å jobbe med kunst og design. Utstillingsdesign for utstillingen Skeive Ikoner, originalt vist på Fotogalleriet i Oslo ledet til utvikling, design og turnering med Skeive Ikoner i DKS. I DKS produksjonen KIM - Kunst, Identitet og Mote har Harald fått muligheten til å kombinere interessen for kunst, design og mote i en helhetlig pakke for ungdomsskoleelever.
Eirik Fauske:
Dagstur til Dikemark

Eirik Fauske arbeider i DKS Asker, der han er produsent for litteratur og scenekunst. I arbeidet programmere han ferdige prosjekter og er med på å utvikle nye, blant annet utviklingen av det tverrkunstneriske heldagsopplegget Dagstur til Dikemark, som han skal fortelle mer om på torsdag.
Fauske arbeider også som regissør og dramatiker, og har skrivet flere teatertekster både for barn og voksne.
Janna Thöle-Juul:
KiN – Kunstsentrene i Norge presenterer

Janna Thöle-Juul er formidlingsleder ved Nordnorsk Kunstnersenter. Hun har bred erfaring med kunstformidling i Den kulturelle skolesekken, kunst i offentlig rom, festivaler, utstillinger og publikasjoner.
Hun arbeider med formidlingsprosjekter både regionalt, lokalt og i tilknytning til galleriet. Thöle-Juul har mastergrad i kunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen, og fullførte studie i kuratorisk praksis ved Universitetet i Tromsø i 2025.
Camilla von Køppen:
KiN – Kunstsentrene i Norge presenterer

Camilla von Køppen er leder for Pilotgalleriet ved Nitja senter for samtidskunst, en avdeling ved Nitja som leverer produksjoner innen visuell kunst til DKS Akershus.
Von Køppen har MFA fra Camberwell College of Art, og har over tjue års erfaring med kunstformidling, produksjon og kuratering fra en rekke institusjoner i London og Oslo. Ved siden av Pilotgalleriet har von Køppen vært tilknyttet Hvitsten Salong over flere år, og hun er også produsent og koordinator for Fotogalleriets Ungdomsråd.
I kjernen av von Køppens virke ligger en særlig interesse for møtet mellom kunst og mennesker, og potensialet for erfaringsutveksling og læring som kunst kan åpne for.
Avslutning: «Øyepå Øyepå»

Benedikte Rønsen
Benedikte Rønsen jobber som Kurator formidling og teamkoordinator for Team skole og undervisning ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. I sitt forskningsarbeid undersøker Rønsen hvordan barn og unge kan involveres på meningsfulle måter i kunstmuseenes arbeid for denne gruppen.
Rønsen har tidligere erfaring som formidler og konseptutvikler ved Munchmuseet, Oslo Biennalen, skribent for Periskop og Kunstkritikk, Plot Oslo for Kunstnernes Hus og undervisning ved Einar Granum Kunstfagskole. Av utdannelse har Rønsen en bachelor fra Kunstakademiet i Oslo (2011) og master i pedagogikk (2018) fra UiO.

