
Accessibility Exercises – Webinar on inclusive art encounters
On the UN’s International Day of Persons with Disabilities we welcome you to a webinar on ways to create inclusive art encounters.
There are societal and cultural expectations that often dictate how artwork should look or sound like. The norms around bodies, ability, movement, and temporality can act as barriers towards disabled, deaf or neurodivergent groups of people. These expectations and norms also extend to schools and educational practices. In this context, the arts can act as a bridge and mend gaps in society.
In the webinar you will be introduced to a series of accessibility exercises. The exercises are designed as invitations to think and wonder about artistic practices in new inclusive ways. They are tools to develop artwork in relation to accessibility, inclusion, and participation.
The webinar is intended for artists, art educators and cultural workers.
During the webinar we will:
- share research-based insights on how to make art encounters more inclusive
- present accessibility exercises
- test a selection of the accessibility exercises
- discuss and share experiences
Contributors:
Tone Pernille Østern
Libe García Zarrantz
Polina Golovátina-Mora
Daniel Grindeland
Lise Lundh
Charlotte Blanche Myrvold
The webinar and exercises are developed as part of Mind the Gap, a Creative Europe project to enhance inclusion and participation of children and young people in the arts. The accessibility exercises are developed by the Norwegian team in Mind the Gap and are intended as a toolset for artists participating in The Cultural Schoolbag.
The presentations on the webinar will be given in English and will be recorded and published on Arts for Young Audiences’ website.
Tilgjengelighetsøvelser – Webinar om inkluderende kunstopplevelser
På FNs internasjonale dag for funksjonshemmede ønsker vi deg velkommen til et webinar om hvordan man kan skape mer inkluderende kunstopplevelser.
Samfunnsmessige normer og kulturelle forventninger kan i mange tilfeller framstå som strenge formgivere med hensyn til hvordan kunstverk skal se eller høres ut. Oppfatninger rundt kropp, funksjonsevne, bevegelse og tid kan fungere som barrierer for funksjonshemmede, døve eller nevrodivergente grupper av mennesker. Disse forventningene og normene strekker seg også til skoler og utdanningspraksis. I denne sammenhengen kan kunsten fungere som en bro og bygge broer i samfunnet.
I webinaret vil du bli introdusert for en serie «tilgjengelighetsøvelser». Øvelsene er utformet som invitasjoner til å tenke og undre seg over kunstnerisk praksis på nye inkluderende måter. De er verktøy for å utvikle kunstverk for å skape økt tilgjengelighet, inkludering og deltakelse.
Webinaret er ment for kunstnere, kunstpedagoger og kulturarbeidere.
Under webinaret vil vi:
- Dele forskningsbaserte innsikter om hvordan man kan gjøre kunstopplevelser mer inkluderende
- Presentere tilgjengelighetsøvelser
- Teste et utvalg av tilgjengelighetsøvelsene
- Diskutere og dele erfaringer
Bidragsytere:
Tone Pernille Østern
Libe García Zarrantz
Polina Golovátina-Mora
Daniel Grindeland
Lise Lundh
Charlotte Blanche Myrvold
Webinaret og øvelsene er utviklet som en del av Mind the Gap, et Kreativt Europa-prosjekt for å styrke inkludering og deltakelse av barn og unge i kunst og kultur.
Tilgjengelighetsøvelsene er utviklet av det norske teamet i Mind the Gap og er ment som et verktøysett for kunstnere som deltar i Den kulturelle skolesekken. I siste del vil det bli anledning for deltakere i webinaret til å dele erfaringer og spørsmål.
Webinaret har internasjonale deltakere og vil foregå på engelsk. Presentasjonsdelen av webinaret vil bli tatt opp og publisert på Kulturtankens nettside.

