
Fagdag om dataspill
Hvorfor har dataspill lavere status enn andre kunst- og kulturuttrykk?
Bilde: Fra "Dune: Awakening". (Funcom)
En undersøkelse fra Fritt Ord gjennomført tidligere i år, viser at selv om aksepten for dataspill som kunst- og kulturuttrykk i Norge øker, har dataspill en mye lavere status enn andre kunst- og kulturuttrykk. Spillere har også mindreverdighetskomplekser for sin kulturbruk, ulikt for eksempel lesing og teaterbesøk.
Hva tenker forskere, spillformidlere og ungdom om dette?
På fagdagen gjør vi et dypdykk i temaet dataspill og kunst, målet er å inspirere spillbransje, spillformidlere, kunstnere, kulturbyråkrater med mer til å øke tilfanget av dataspill og datakultur i Den kulturelle skolesekken, og på andre offentlige arenaer.
Påmelding
Påmeldingsfrist: Onsdag 22. oktober.
Program
- Dataspel og ulike kunstforståingar
ved stipendiat Egil Ovesen (UiA)
Å spørja om dataspel er kunst, er samstundes å spørja om kva kunst er. Stipendiat Egil Ovesen forskar på sublime opplevingar frå dataspel og VR. I denne presentasjonen gjer han greie for ulike kunstforståingar og stiller spørsmål med korleis dataspel kan – eller ikkje kan – bli forstått som kunst. Etter presentasjonen held deltakarane fram med diskusjonen i grupper før det blir ei oppsummering i plenum. - Spillopplevelser og betingelser for læring
ved ph.d, lærer og spillformidler Tobias Staaby
Ph.d, lærer og spillformidler Tobias Staaby har forsket på bruk av eventyrspillet The Walking Dead i vgs. Her presenteres funn, og et rammeverk for spillopplevelser i skolen. Han vil vise hvordan spillopplevelser kan være med på å gi elever verdifulle førstehåndserfaringer som hjelper dem til å gjøre kunnskap til sin egen. - Kjærlighet til spillkulturen
ved Kenneth Flage, Foreningen Spillkultur
Spillkulturen er i mange tilfeller siste nødhavn for barn, unge og unge voksne som faller utenfor samfunnet, og ofte den eneste arenaen hvor de føler seg hjemme. Samtidig kan spillene bli en kilde til konflikt. Kenneth Flage forteller om hans og Spillkulturs arbeid for å skape brede og inkluderende arenaer for og i spillkulturen — og hvordan det å vise kjærlighet for spillkulturen kan være et kraftig verktøy for å nå frem til og omfavne noen av samfunnets mest sårbare mennesker. - Møte med Spillkulturs Ungdomsråd
Møt Spillkulturs høyeste organ - Ungdområdet! Rådet består av unge mennesker som er glødende opptatt av dataspill og spillkultur, og som jobber for å skape en bedre kultur på deres og kulturens egne premisser. I samtale med Kenneth Flage kommenterer ungdomsrådet dagens innlegg, og snakker om sine ønsker for formidling av dataspill til unge målgrupper. - Digital fritidsklubb – inkluderende arena for alle?
ved Mina Ringen-Glad, Ungdom og Fritid
Dataspill er den mest populære aktiviteten på landets fritidsklubber. Kan en digital fritidsklubb inkludere flere ungdommer til å finne felleskap i gaming og være en brobygger til den fysiske møteplassen? Og hvordan kan det gjøres på en god måte?
Ungdom og Fritid utforsker om dette er et aktuelt tilbud for fremtiden, og presenterer det de vet om digitalt ungdomsarbeid så langt.