
Rapport: Opplevelser av Den kulturelle skolesekken
På oppdrag fra Kulturtanken har Sosiologisk Poliklinikk intervjuet 15 skoleklasser på ungdomstrinnet om tre DKS-produksjoner.
15 klasser på fem ungdomsskoler i Trøndelag deltok i fokusgruppeintervjuene, totalt 350-400 ungdommer. De tre DKS-produksjonene var teaterforestillingen «Galaxy Empire», forfatterbesøket «Dødens Spill» og konserten «Mojhtestasse – Minnegaven».
Resultatet er samlet i rapporten «Opplevelser av Den kulturelle skolesekken (DKS) - En kvalitativ analyse av erfaringer fra elever på ungdomstrinnet».
Tre anbefalinger
Rapporten kommer med tre konkrete anbefalinger til videreutvikling av Den kulturelle skolesekken:
- Koordinere bedre med skolene slik at kontaktlærere eller andre som er kjent med klassene kan gi forhåndsinformasjon og etterpå-diskusjon.
- Legge mer aktivitet inn i (i alle fall noen) DKS-produksjoner, gjerne med gruppebaserte opplegg og iblant kanskje med elementer av konkurranse.
- Undersøke muligheten for heldagsopplegg og opplegg som tas ut av skolen.