Forsiden på en rapport oppå et uskarpt bilde av elever.

Rapport: Opplevelser av Den kulturelle skolesekken

På oppdrag fra Kulturtanken har Sosiologisk Poliklinikk intervjuet 15 skoleklasser på ungdomstrinnet om tre DKS-produksjoner.

15 klasser på fem ungdomsskoler i Trøndelag deltok i fokusgruppeintervjuene, totalt 350-400 ungdommer. De tre DKS-produksjonene var teaterforestillingen «Galaxy Empire», forfatterbesøket «Dødens Spill» og konserten «Mojhtestasse – Minnegaven».

Resultatet er samlet i rapporten «Opplevelser av Den kulturelle skolesekken (DKS) - En kvalitativ analyse av erfaringer fra elever på ungdomstrinnet».

Tre anbefalinger

Rapporten kommer med tre konkrete anbefalinger til videreutvikling av Den kulturelle skolesekken:

  1. Koordinere bedre med skolene slik at kontaktlærere eller andre som er kjent med klassene kan gi forhåndsinformasjon og etterpå-diskusjon.
  2. Legge mer aktivitet inn i (i alle fall noen) DKS-produksjoner, gjerne med gruppebaserte opplegg og iblant kanskje med elementer av konkurranse.
  3. Undersøke muligheten for heldagsopplegg og opplegg som tas ut av skolen.

      Les artikkel om rapporten

      Les rapporten

      Last ned rapporten (PDF / 0,9 MB)