fire skuespillere fra Culpa

Fra gateteater til internett

Nå er forestillingen flyttet fra gata og skolegården inn i en 360 graders filmet liveforestilling på nett; Culpa! i unntakstilstand, med premiere 5. mai.

Som del av Bjørneboejubileet 2020, skulle elever på ungdomstrinnet i Agder få oppleve gateforestillingen Culpa! i regi av Den kulturelle skolesekken. Men så kom koronapandemien – og teaterhuset Kilden, som står bak produksjonen, stengte dørene og ble nødt til å tenke alternativt. Nå er forestillingen flyttet fra gata og skolegården inn i en 360 graders filmet liveforestilling på nett; Culpa! i unntakstilstand, med premiere 5. mai.

Den opprinnelige tanken med Culpa! var å lage en gateteaterforestilling som skulle henvende seg direkte til de unge, på deres territorium; i skolegården, på ungdomsklubben, på skoleveien, i byrommet, i parker osv. Med tekster inspirert og delvis skrevet av ungdommene selv.

Med dagens situasjon med isolasjon og store begrensninger for sosial kontakt, kan man ikke lenger møtes ansikt-til-ansikt i det offentlige rom, så regissør og teatersjef var nødt til å finne en alternativ måte å formidle teksten på.

– Det var avgjørende for oss at det alternativet vi fant, måtte fungere som et dramaturgisk grep, en integrert del av det kunstneriske uttrykket, og ikke kun som en nødløsning. Vi prøvde ut ulike ting og vi gikk flere runder før vi bestemte oss for å jobbe med et 360 graders kamera, forteller regissør Mine Nilay Yalcin.

Ved å vrenge dette uttrykket med 360 blir publikum stående i midten og skuespillerne danner sirkelen rundt. Publikum kan dermed selv bestemme hvem og hva man vil følge med på og blir sin egen kamerafører

portrett av Mina Nilya Yalcin
Mine Nilya Yalcin, regisør av Culpa! i untakstilstand. Foto: Hina Zaidi.

— Mine Nilay Yalcin, regissør

Grunnen til at denne løsningen ble valgt forteller Yalcin, er at 360-skjermbildet er det som kommer nærmest det originale uttrykket som var planlagt.

– I gatebildet jobber vi med publikum på alle sider i en sirkel i nær kontakt med skuespillerne. Ved å vrenge dette uttrykket med 360 graders bilde, blir publikum stående i midten og skuespillerne danner sirkelen rundt. Publikum kan dermed selv bestemme hvem og hva man vil følge med på og blir sin egen kamerafører, forteller Yalcin.

Intimitet og distanse i det digitale

Det er både fordeler og ulemper ved å flytte en forestilling fra gata og inn i det digitale rommet. Man mister den umiddelbare kontakten mellom skuespillerne og ungdommene og man mister den fysiske tilstedeværelsen i et åpent rom, som gata eller skolegården ville vært. Samtidig tror teatersjef ved Kilden Teater, Valborg Frøysnes, at en 360 graders livefilming vil kunne gi en annen intimitet

– Covid-19 skaper en spesiell og motsetningsfull tilværelse for de fleste, en blanding av isolasjon og invasjon, intimitet og distanse. Som publikummer vil man kanskje oppleve at skuespilleren snakker direkte og «kun» til deg, og at det slik kan oppstå en intimitet. Denne intimiteten er selvfølgelig en illusjon. Det digitale distansere og skaper denne illusjonen av kontakt mellom utøver og publikummer. Det har en dobbelthet og motsetning som det blir spennende å se hvordan vil fungere, sier Frøysnes.

Bjørneboe i hundre

Aage Storløkken står ute i snøen.
Aage Storløkken, Aktuell/ NTB Scanpix

I 2020 er det hundre år siden Jens Bjørneboe ble født i Kristiansand. Tidligere i år markerte Agder fylkeskommune dette med å tilby Kilden Teaters forestilling Jonas til elever på videregående skoler.

Nå er det altså Culpa! i unntakstilstand som vil bli vist for elever på ungdomsskoler i tidligere Vest-Agder, som del av deres digitale hjemmeskolehverdag.

– Jeg synes dette er blitt et veldig spennende og relevant prosjekt å kunne formidle til ungdomsskoleelever og skoler, jeg gleder meg, sier Anne Tone Hageland, avdelingsleder for kultur i Agder fylkeskommune, som er ansvarlig for tilbudet i Den kulturelle skolesekken i fylket.

Forestillingen vises live og eksklusivt for elevene til de oppsatte tidene de har fått for visning.

Fakta

Culpa! er skrevet av slampoeten Taro Vestøl Cooper i samarbeid med ungdom fra Kristiansand etter en idé av regissør Mine Nilay Yalcin, basert på Jens Bjørneboes dikt «MEA MAXIMA CULPA» (Min store skyld). Stykket er et bidrag til Bjørneboejubileet i 2020. Produksjonen er støttet av Fritt Ord.

Culpa! i unntakstilstand er produsert av Kilden Teater i Kristiansand som et samarbeid med Den kulturelle skolesekken i Agder. Premiere er 5. mai, for Vennesla ungdomsskole.

Praktisk informasjon om tilbudet til skolene:

  • Kulturkontakten formidler linken til skolens elever.
  • Elevene trenger kun internettilgang og en PC, nettbrett eller telefon for å kunne oppleve forestillingen (uavhengig av om hjemmeskole-situasjonen forlenges eller ikke).
    Forestillingen er eksklusiv for skolen og vises kun i det aktuelle tidsrommet. Det er altså ikke mulig å se forestillingen på et annet valgfritt tidspunkt.
  • Forestillingen er interaktiv ved at formatet med 360 graders kamera gjør at elevene selv kan styre hvor de vil se til enhver tid.
  • Det er mulig for elevene å kommentere i chat-feltet underveis i forestillingen. I etterkant av forestillingen er det også mulig for elevene å chatte med skuespillerne i det samme chat-feltet. Dette er helt fritt og frivillig møte mellom elevene og skuespillerne, uten føringer fra teatret, DKS eller skolen.
  • Elevene får et undervisningsmateriell i tilknytning til forestillingen, som lærere kan benytte seg av.
  • Forestillingen varer i 20 minutter.

Culpa! i unntakstilstand vises også som åpen forestilling for alle. Les mer om forestillingen på Kilden sin hjemmeside