Produsentforum

Produsentforum

Ett metalband. To produsenter. To konserter. Én produksjonsdag. Det var de spenstige ingrediensene på Marked for Musikks første Produsentforum.

Confess opptrer for andre gang under Produsentforum. Foto: Erik Brandsborg/Kulturtanken

Metalbandet Confess og produsentene David Chocron og Gine Heien tok utfordringen da de ble spurt om de ville bidra til en egen programpost under Marked for Musikk 2020. Produsentforum er kort forklart «live konsertproduksjon».

– Det er mye mulig lærdom i et slikt forum. Jeg tror produsenter kan få nye innfallsvinkler til eget arbeid. Det er viktig å sette søkelys på alle musikkuttrykk, også heavy metal, og Confess er både kjent i sin sjanger og skal på DKS-turné til våren, forklarer moderator Morten Brenne på spørsmålet om hvorfor valget falt på Confess som «testband».

Som produsent er det viktig å reflektere over egne kriterier for hva du velger eller ikke velger og hvorfor du gjør det.

Gine Heien

David Chocron og Gine Heien ble forespurt basert på begges lange og mangfoldige produsenterfaring, samt at de utfyller hverandres måte å produsere på. Heien poengterer at man som produsent har et stort ansvar.

– Du må være ærlig med deg selv. Målgruppen er viktigst, som er barn og unge som sitter i salen. Det er viktig å reflektere over egne kriterier for hva du velger eller ikke velger og hvorfor du gjør det. Du må ha selvinnsikt på egne begrensninger og preferanser.

David Chocron og Gine Heien smiler, sitter i en sofa på scena. Chocron med mikrofon i hånda.
Produsentene David Chocron og Gine Heien. I praksis jobbet bandet og produsentene kun én dag sammen. Den første dagen ble spist opp av flytting av utstyr og den første konserten, og den siste dagen innebar kun den avsluttende konserten.

Dømt til 14 års fengsel og 74 piskeslag

Publikums første møte med bandet er en 20 minutter lang upolert konsert, etterfulgt av spørsmål og svar fra salen. Så starter jobben – hvordan kan konserten tilpasses enda bedre til et ungt publikum?

Det unike med Confess, foruten musikken og sterke tekster, er bandets historie. Nikan Khosravi og Arash Ilkhani ble dømt til 14 års fengsel og 74 piskeslag for blant annet blasfemi og «dyrking av djevelmusikk» i hjemlandet Iran. Begge flyktet og fikk status som fribymusikere i Harstad.

– Bandets historie rettferdiggjør tekstene, uttrykket, energien og aggresjonen. Det er derfor den er så viktig å få frem, understreker Chocron.

– Vi snakket mye om spilleliste og konseptet. Hvordan kunne vi forklare historien vår gjennom et narrativ? forteller bandets grunnlegger, vokalist og gitarist Khosravi.

Bandets historie rettferdiggjør tekstene, uttrykket, energien og aggresjonen. Det er derfor den er så viktig å få frem.
David Chocron-portrett
David Chocron
Nikan Khosravi i aksjon på scena.
– Å spille metal er fysisk anstrengende, det er intenst hele veien. Det er ikke mange ballader! bemerker Chocron. Bildet av Nikan Khosravi er tatt på den første konserten.

Ignoranse og svette

– Et verktøy jeg liker godt er å være ignorant. Jeg bruker det med vilje. Som produsent representerer jeg publikum. Jeg ser det de ser og gir blaffen i om hvorfor noe er som det er. Det er kun det som presenteres som teller. En konsert burde ikke være avhengig av en bruksanvisning. I dette tilfellet måtte vi ta litt av Confess’ historie og få det frem – som en viktig ramme for musikken og uttrykket, sier Chocron.

Det kan gå ei kule varmt i slike prosesser. Av og til må en produsent rett og slett sette foten ned. Chocron gjorde nettopp dette, i frustrasjon over det han mente var bandets manglende følelse av hastverk og stadig øving på sanger som ikke var en del av settlista.

– Du vet, jeg er musiker. Ser jeg en scene og en forsterker, så vil jeg bare opp dit og spille musikken min. Khosravi humrer før han forteller at Chocron ga tydelig beskjed om at nå måtte de skjerpe seg, legge ned instrumentene, sette seg i en ring og komme opp med både den nye settlista og hva de skulle si mellom sangene!

Chocron forteller at han møtte bandets energi med sin egen.

– Jeg hadde det ganske klart for meg hva som måtte gjøres. «Dere kan ikke ha det behagelig eller være selvtilfredse! Dere må svette blod!» nærmest ropte jeg. Vi hadde én dag sammen og jeg ville bruke den stressfaktoren kreativt.

Confess opptrer på scena, elever følger med. Bildet tatt fra siden.
Confess opptrer for publikum den tredje og siste dagen.

Universelle formidlingsgrep

Visningsarenaens siste dag: Confess skal straks vise hvilke grep som er gjort. Musikerne har gira seg opp med kaffe, og energien er på topp selv om det er midt på dagen og publikumet ganske så ulikt det vante. De fem har bestemt seg for at de i hvert fall skal ha det gøy.

De gir alt. Settlista er inndelt i tre faser, og i mellomstikkene forteller Khosravi kort om ungdomstiden, fengslingen og flukten til Norge. Bak bandet flimrer bruddstykker av tekstene. Det hele avsluttes med «Phoenix Rising», en sang Chocron insisterte måtte med.

– Jeg var selektiv med hvilke tekster som skulle projiseres på sceneteppet. Jeg valgte formuleringer som konsist forteller noe om Nikans kamp og hva han står for. Tekstene måtte projiseres på en måte som sto i stil til uttrykket for øvrig, så de var en del av konserten, forklarer den erfarne produsenten.

Han poengterer at de i Produsentforum ønsket å vise ulike grep som kan tas i en slik prosess. Som å velge sanger til en settliste som samlet forteller en historie, å jobbe med mellomstikk og valg av hva som projiseres av tekst eller andre elementer.

– Musikk er musikk, og du kan ta universelle formidlingsgrep som tydelighet, arrangement og samspill. Jeg tror det er felles uansett om du produserer for et blokkfløyte-ensemble eller for et band som Confess, poengterer Chocron.

Confess opptrer på scena. "This is war" står det på veggen bak dem.
– Vi har gitt en skisse, et omriss av hva en produsent kan gjøres, forteller David Chocron.

Nyttig lærdom

Både han og Heien understreker at det er opp til bandet om de vil bruke innspillene deres videre. Hva tenker Confess om prosessen?

– Å jobbe med produsenter og å bruke andres meninger om vår musikk var interessant og lærerikt. Det å introdusere musikken vår til et publikum ved å snakke med dem, var nyttig lærdom. Bandet ble «tightere» av dagen med Gine og David. Dette er definitivt noe jeg og resten av bandet kommer til å ta med videre. Det føltes bra, vi har blitt proffere av å være en del av Produsentforum, sier Khosravi fornøyd.

Confess skal spille i DKS Troms og Finnmark våren 2021. Fire skoler i fire byer får besøk av bandet.
Les hva kritikerne i ungestemmer.no syntes om konserten.

OPPSUMMERENDE VIDEO OM PRODUSENTFORUM

Elever blant publikum følger med under konserten
Noen av tilbakemeldingene fra ungdommene på første rad: «Det var helt nydelig!» «Jeg likte det – fordi det var høyt!»

Tips fra huskelista til de to produsentene:

  • Vær ærlig på at du som produsent ikke vet eller kan alt innenfor ditt felt. Vær åpen for andre sjangre og musikkuttrykk.
  • Å være ignorant med vilje kan være et nyttig grep.
  • Å bli kjent med musikerne som mennesker er en nøkkel.
  • Finn det unike med musikerne. Hvordan kan settlista gjenspeile dette?
  • Husk at et mellomstikk er en intro for å få publikum til å åpne seg for budskapet i en låt. Det er ikke en forklaring på hva sangen handler om.  
  • Best resultater oppnås ved å peke på det du ønsker mer av, idet det gjøres.
  • Husk at målgruppen er viktigst. En produsent skal ivareta publikum.

Fakta om Produsentforum

Produsentforum er kort forklart «live konsertproduksjon». Den første dagen fikk publikum oppleve en konsert med Confess. Neste dag samarbeidet to erfarne musikkprodusenter med musikerne om å utvikle produksjonen tilpasset en ung målgruppe. Resultatet av dette ble vist den tredje og siste dagen.

– Produsentforum er først og fremst for produsenter. Målet er at de kan se og lære av et eksempel på hvordan man møter og behandler ukjente ting. Forumet gir mulighet til å se hvordan andre produsenter jobber og deres prosess. Og så er premisset at det hele munner ut i «så langt kom vi og disse grepene har vi brukt», forteller Morten Brenne.

Konseptet er inspirert av YAM-sessions, som arrangerer produsentforum på sine arrangementer.

Fakta om Confess

Iransk/norsk metallband med base i Harstad og Tromsø. Etablert i 2010 av Nikan «Siyanor» Khosravi. I november 2015 ble Nikan og bandmedlemmet Arash Ilkhani arrestert og holdt i varetekt i halvannet år under anklager om bl.a. blasfemi og statsfiendtlig virksomhet. 

Følg bandet på Instagram eller på hjemmesiden.

Pressebilde av Confess - i svarthvitt.
Confess. «Marked for Musikk har forberedt oss på hva vi kan forvente av publikum når vi skal turnere i DKS.» Nikan Khosravi Foto: Camilla Therese.

Fakta om David Chocron

David Chocron spør publikum hva de synes om konserten. Morten Brenne i bakgrunn.
David Chocron (fremst) spør publikum hva de synes om konserten.

Komponist og videokunstner med bred erfaring innen musikk, teater og multimedia. Har vært produsent for Rikskonsertene. Han har blant annet produserte Awesomnia, Selfie, Slottet i sanden og Ungdoms-OL 2016 på Lillehammer. Vant YAMawards i 2016 (Planetene med Marinemusikken) og i 2020 (Klangen av klima med Oslo-Filharmonien). Mer info om David Chocron

Fakta om Gine Heien

Gine Heien sitter i en sofa på scena, sammen med Confess-medlemmer.
Gine Heien (til høyre) i samtale med Nikan og Roger Tunheim Jakobsen i Confess.

Utdannet sanger med frilansoppdrag innen dans, scenekunst og musikk. Ansatt som musikkprodusent for barn & unge i Rogaland fylkeskommune, har også gjort prosjekter som produsent for Interkultur, Drammen. Flere av hennes produksjoner er tidligere vist på Marked for Musikk, som Sløtface, En spurv og en diva og Tøfl. Les mer om Gine Heien.

– Jeg lykkes som produsent når jeg greier å hente frem det beste i menneskene jeg jobber med og i materialet de har. Jeg lar med begeistre av spillegleden, og best av alt jobbe med utøvere som har noe på hjertet og som vil sitt publikum. Hvilke grep jeg tar i bruk, avhenger av situasjon, og hva slags type produksjon og hvilke tidsrammer vi har. Som produsent er det lurt å være ærlig på egne styrker og begrensninger, og hente inn komplementerende ressurser når det er behov for det.

Morten Brenne under Marked for Musikk. David Chocron i bakgrunn.
Morten Brenne introduserer de to produsentene.

Fakta om Morten Brenne

Medlem i programrådet for Marked for Musikk og ansvarlig for Produsentforum. Jobber til daglig som fagansvarlig for musikk i Kulturtanken.

Fakta om fribyen Harstad

Harstad kommune ble i 2013 verdens første friby for forfulgte musikere. Det betyr at kommunen tilbyr et trygt bosted til musikere som trues i sine hjemland på grunn av sin kunst. Hittil har kommunen tatt imot fire forfulgte musikere. Nikan Khosravi og Arash Ilkhani er to av de fire.

Resterende bilder: Erik Brandsborg/Kulturtanken og Knut Sørhusbakken/Kulturtanken