Showbox 2020: Topp stemning på hjemmekontoret

Showbox 2020: Topp stemning på hjemmekontoret

Det er vanskelig å engasjere publikums tilstedeværelse når man sitter bak hver sin skjerm. Likevel åpnet den digitale rammen på årets scenekunstfestival både for nye refleksjoner og magiske øyeblikk.

Fra SOLOS - Tilt Grow 2020. Foto: Ortenheim Photography
Ragnhild Tronstad - portrett
Ragnhild Tronstad, fagansvarlig for scenekunst i Kulturtanken.

Årets Showbox ble i sin helhet avviklet digitalt. Kunstnersamtaler, seminarer, workshops, samt et mindre utvalg forestillinger, ble strømmet. Fordelen med strømming er som vi vet det demokratiske aspektet. Alle kan delta, uavhengig av geografisk lokasjon. Ulempen er at et strømmet arrangement – på tampen av koronaåret 2020 – både fremstår mindre attraktivt og mindre forpliktende å delta på. Det kan forklare den relativt lave «live»-deltakelsen på et ellers spennende program. Til gjengjeld er det lagt ut opptak tilgjengelig for ettertiden på de fleste programpostene.

Scenekunstbruket sine nettsider ligger det et rikholdig arkiv med opptak av tidligere fagarrangementer. Det er forståelig og prisverdig at man ønsker å bevare mest mulig for ettertiden, og selv har jeg ofte hatt nytte av å gjenfinne tidligere debatter her for faglig oppdatering. Men det kan ha en negativ effekt på kulturen for å delta i debatten her og nå, og kanskje særlig når deltakerne sitter alene bak hver sin skjerm. Det ble tydelig i et par av seminarene, hvor innspill og kommentarer fra publikum underveis og mot slutten ble etterspurt, uten særlig respons. Jeg tror ikke det var fordi tema ikke engasjerte, snarere fordi terskelen for å stille spørsmål og delta i diskusjon uforberedt nødvendigvis blir noe større når man vet at det man sier blir tatt opp og bevart for ettertiden.

Festivalen åpnet med forestillingsfilmen Nocturnal, basert på en drive in-danseforestilling av Nora Svenning og Sudesh Adhana. Her befinner vi oss i et nattlig landskap foran et hvitt gammelt hus med opplyste vinduer, hvor to dansere henvender seg til oss gjennom hvert sitt vindu. Det er en kontemplativ og stemningsfull opplevelse, som fungerer godt på skjerm.

Ungdommer deltar i en panelsamtale, sittende i ring på stoler
Fra panelsamtalen om "Okkupasjonens fanger" med elever fra Kuben VGS, regissør Marius Kolbenstvedt og Line Katheeb, leder i Palestinakomiteen. Foto: Scenekunstbruket.

Hørespillet Okkupasjonens fanger, av Marius Kolbenstvedt, kunne knapt hatt et mer passende format for en digital festival hvor publikum deltar fra hjemmekontoret. Stykket er skrevet av den israelske scenekunstneren Einat Weizman og palestinske politiske fanger, og dokumenterer rystende hendelser fra perspektivet til palestinske politiske fanger i israelske fengsler eller leire gjennom den unge gutten Wisams møter med soldater, fangevoktere, torturister og medfanger.

TILT Grow 2020 er et utviklingsprogram støttet av Talent Norge, hvor unge dansetalenter følges opp av profesjonelle mentorer fra Panta Rei danseteater. I vandreforestillingen Solos fremfører talentene hver sin soloforestilling, skapt i samarbeid med en anerkjent koreograf. På Showbox fikk vi se en digital versjon av forestillingen, hvor kamera vandrer med forestillingen gjennom ulike rom og trappeoppganger, innendørs og utendørs foran Sentralen. Jeg så forestillingen live tidligere i høst da den ble spilt i et skogsområde i Nittedal, og det var interessant å kunne sammenligne de to versjonene. Med overføringen til video og ny lokasjon synes jeg man har lyktes svært godt i å ivareta det opprinnelige kunstneriske uttrykket.    

Det uovertruffent mest eksklusive kunstmøtet Showbox kunne by på i koronaåret 2020 var en-til-en-forestillingen A Piece of You, av og med den skotske cellisten Greg Sinclair. Her deltok jeg som tolk i et møte mellom kunstner og en åtteårig publikummer, som skjedde over Zoom. Åtteåringen fikk svare på spørsmål om seg selv, som kunstneren tegnet inn i et partitur av mennesker, objekter, farger og bevegelser. Partituret beskrev etter hvert en liten livshistorie, inkludert favorittsysler, -ord, hvem åtteåringen er aller mest glad i, hva hun er redd for, og hennes største ønske for framtiden. Mot slutten tok Sinclair frem celloen og spilte stykket for oss. Ikke noe problem å kjenne igjen edderkoppene! Skal tro om det aller høyeste ønsket også vil gå i oppfyllelse? I ettertid ble partituret og et lydopptak sendt oss i posten og på mail, til minne om en helt særegen, vakker og intim opplevelse.

En musiker spiller cello for en publikummer som følger med via en datamaskin
Fra "A Piece of You" med Greg Sinclair. Foto: Lucas Chih-Peng Kao

  • Showbox er den største festivalen for scenekunst for barn og unge i Norge. Festivalen har blitt arrangert av Scenekunstbruket siden 2005.
  • Opptak fra flere av arrangementene og samtalene ligger tilgjengelig på Showbox sine nettsider.
  • 15. januar kan du få med deg Nocturnal som en drive in-forestilling på kunstsenteret R.E.D.

Relaterte artikler

Fest og scenekunst hjemme i stua – kom på Showbox 2020!

Internasjonale minglemøter, Zoom-party og skreddersydde én-til-én-konserter: Den 16. utgaven av Showbox innleder adventsesongen i ny, digital festdrakt.