Grafikk med tittelen på konferansen "Inclusion in Action"

Call for presentations

Submit your proposal for the conference «Inclusion in Action», 16 June 2026.

[Se informasjon på norsk under]

The ENO, Mind the Gap and Kulturtanken - Arts for Young Audiences Norway conference:

Inclusion in Action - Arts education as site for the realisation of children and young people’s cultural rights

16 June 2026
Kulturtanken (Arts for Young Audiences Norway), Nydalen, Oslo, Norway

We invite researchers, arts educators, artists, and cultural workers to submit an abstract (max 300 words) of their presentation. Submission deadline: 15 January 2026

Mind the Gap is a Creative Europe supported project (2024-26) involving partners from Finland, Slovenia, Polen and Norway. The initiative promotes artistic and cultural education while fostering greater participation of children and youth across Europe. It builds cross-sectoral partnerships between culture and education to address key challenges impacting young people’s wellbeing. To our closing conference, we invite researchers and practitioners to share their insights on how to strengthen children and young people’s participation in the arts, and to learn from each other.

Arts and arts education can play a critical role for all children and young people – through formal, non-formal and informal education. UNESCO’s new framework (UNESCO, 2024) states the significant role of arts education in relation to contemporary challenges. The framework argues that arts education has the power to foster critical thinking, wellbeing and resilience, to strengthen democracy, belonging and cultural citizenship.

With this conference we ask: are arts and arts education ready to challenge themselves and their formats, work towards more inclusive designs and working methods, and thus step up and take the roles the UNESCO framework ascribes to it? Broad participation and inclusion of all children and young people is necessary to renew arts and arts education, and to contribute through the arts to tackle societal challenges. Children poverty, migration, war and climate crisis, marginalisation of groups and individuals, geopolitical tensions and intergenerational differences forge gaps in the societal tissue that binds us together and prevent the realisation of children’s cultural rights. How can the arts and arts education take part in repairing and recreating that strong social tissue?

Arts and arts educational formats, how co-creation is done in practice, barriers for participation and understandings of what quality is, must be revisited. The constant need to legitimise arts and arts education for policymakers in different European contexts, calls for strong relation-building and exchange between research, practice and policy to forge arts and arts education to contribute more knowledge about the role of arts and arts education in children and young people’s life.

Please contact Charlotte Blanche Myrvold if you have any questions.

Logoer for alle samarbeidspartnere

Informasjon på norsk

ENO-nettverket, Mind the Gap og Kulturtanken inviterer til konferanse:

Inkludering i aksjon - Kunstutdanning som arnested for realisering av kulturelle rettigheter for barn og unge

Tid: 16. juni  2026
Sted: Kulturtanken, Nydalen, Oslo, Norge

Vi inviterer forskere, kunstpedagoger, kunstnere og kulturarbeidere til å sende inn et abstrakt (maks 300 ord) av sin presentasjon. Frist for innsendelse er 15. januar 2026.

Konferansen vil foregå på engelsk. Det engelske begrepet ‘arts education’ kan oversettes med kunstutdanning, kunst i pedagogiske kontekster, kunstformidling og deltagelse i kunstaktiviteter. Det betegner praksiser både i formelle og ikke-formelle læringssituasjoner. Her oversettes det på norsk til kunst og kunstutdanning, men alle overnevnte betydninger er inkludert i konferansens tematikk.

Mind the Gap er et prosjekt støttet av EU gjennom programmet Kreativt Europa. Prosjektet løper fra 2024 til 2026 og involverer partnere fra Finland, Slovenia, Polen og Norge. Initiativet løfter betydningen av kunstnerisk og kulturell utdanning samtidig som det skal fremme større deltakelse blant barn og unge lokalt. Prosjektet bygger tverrsektorielle partnerskap mellom kultur og utdanning for å bidra til å takle utfordringer som påvirker unges velvære. Til vår avslutningskonferanse inviterer vi forskere og praktikere til å dele sine innsikter og metoder for å styrke barn og unges deltakelse i kunst og kultur, og til å lære av hverandre.

Kunst og kunstutdanning kan spille en avgjørende rolle for alle barn og unge. UNESCOs nye rammeverk (UNESCO, 2024) slår fast at kunstutdanning spiller en viktig rolle i dagens utfordringsbilde. Rammeverket fremmer kunstutdanningenes muligheter til å utvikle kritisk tenkning, trivsel og resiliens, og til å styrke demokrati, tilhørighet og kulturelt medborgerskap.

Med denne konferansen stiller vi spørsmålet: Er kunst og kunstundervisning klar til å utfordre seg selv og sine formater, arbeide for mer inkluderende design og arbeidsmetoder, og dermed ta steget opp og påta seg en rolle som UNESCOs rammeverk tilskriver dem? Bred deltakelse og inkludering av alle barn og unge er nødvendig for å fornye kunst og kunstundervisning, og for å bidra til å takle samfunnsmessige utfordringer. Barnefattigdom, migrasjon, krig og klimakrise, marginalisering av grupper og individer, geopolitiske spenninger og generasjonskonflikter skaper kløfter i den sosiale veven som binder oss sammen, og hindrer realiseringen av de kulturelle rettighetene til barn og unge. Hvordan kan kunst og kunstundervisning bidra til å reparere og gjenopprette sosiale bånd og nettverk?

Kunst og formater i kunstundervisning, samskaping i praksis, barrierer for deltakelse og forståelse av hva kvalitet er, må revurderes. Det konstante behovet for å legitimere kunst og kunstundervisning for beslutningstakere i ulike europeiske kontekster krever sterk relasjonsbygging og utveksling mellom forskning, praksis og politikk. Det er behov for å etablere kunst og kunstundervisning som også kan bidra med kunnskap om kunstens og kunstundervisningens rolle i barn og unges liv.

Vennligst kontakt Charlotte Blanche Myrvold hvis du har noen spørsmål.

Se også:

En gruppe med kvinner og men står på en trapp foran en bygning

Mind The Gap – Europeisk samarbeid for å styrke barn og unges kulturelle rettigheter

Målet er at flere barn og unge skal oppleve kunst og kultur.

teater, barn, forestilling, samspill

Inkluderende kunstmøter for alle

I Mind the Gap-prosjektet utforsker kunstnere, forskere og pedagoger metoder for å inkludere flere barn med funksjonsnedsettelser.