Cut-out fra filmen "Jule-Nilssen”

– Det var essensielt å få direkte kontakt med læreren

Tips og erfaringer om digitale produksjoner fra Siri Natvik, produsent for film i DKS Viken.

Cut-out fra filmen "Jule-Nilssen”. Foto: Mats Grorud

– Alt vi har gjort digitalt har vært tilpasninger av planlagte produksjoner som skulle vært formidlet fysisk.

I starten var det viktig å finne ut hvor vi skulle legge lista. Løsningen vi endte opp med ble nærmest et dogme: Teams-lenken ble sendt direkte til læreren som skulle ha klassen, og utøveren ble koblet opp på smartboardet. Lærerens pc ble vendt mot elevene så regissøren kunne se klassen. Til de yngste trinnene prioriterte vi å lage en videohilsen. Det var fint, men samtidig så vi at de gangene det ikke var et live-element i produksjonen, så ble det mindre brukt. Vi merket også at hvis tilbudet ikke var knyttet til en turnéplan, så opplevde skolene det som mindre forpliktende.

Elevenes konsentrasjonsevne, som i utgangspunktet ikke er kjempelang, var mindre når visning skjedde på en skjerm. Derfor ble alle produksjonene forkortet. Visningene for fjerdeklassinger var eksempelvis på maks 20-30 minutter. Produksjonene ble tilbudt én, maks to, klasser per gang for å gi nærere møter og bedre dialog. Alternativet er ganske krevende for utøveren.

Kommunikasjon med skolen i forkant var veldig viktig – og mer krevende enn hvis møtene hadde vært fysiske. Jeg kommuniserer vanligvis ikke mye med skoler, men det gjorde jeg med disse produksjonene. Det var essensielt å få direkte kontakt med læreren som skulle ha en gitt klasse på et gitt tidspunkt på en gitt dag, for å kunne sende vedkommende Teams-lenken.

Vi at de gangene det ikke var et live-element i produksjonen, så ble det mindre brukt.

Siri Natvik

Da det roet seg på vårparten 2021 og vi hadde få avlysninger, ba vi utøverne ta direkte kontakt med lærere, og selv sende invitasjonen og eventuell lenke med passord til filmen. Jevnt over fungerte det fint.

Utøverne har vært fantastiske! De skapte mange fine møter tross dårligere kontakt med elevene, for det umiddelbare i dialogen forsvinner på Teams. Men utøverne har vært superpositive og ganske avslappet på det tekniske. Oppsummert fikk vi til noe i løpet av koronaåret, og vi så at elevene fremdeles lot seg begeistre. Men vi som jobber med film i DKS Viken savnet umiddelbarheten, dialogen, kvaliteten og dybden i formidlingen. Ordningen er forankret i det fysiske møtet mellom kunstner og elev.

Tips

  • Finn et format som passer ditt kunstuttrykk – og hold deg til det.
  • Det er krevende lydmessig å hoppe fra Teams til strømming. Ta hensyn til det under planleggingen.
  • Forkort live-elementet til maks en halvtime til de yngste alderstrinnene.
  • Send lenken til Teams-møtet direkte til læreren som skal ha klassen.
  • Hvis mulig, be utøveren ta direkte kontakt med læreren. Da slipper administrasjonen å være mellomledd.
  • Be læreren teste alt utstyret på forhånd.
  • Be læreren koble utøveren opp på smartboardet og snu sin pc, så regissøren ser elevene.
  • Ha visning for maks to klasser om gangen. Det beste er én klasse, det gir bedre dialog mellom utøver og elever.
  • Send lenke(r) i forkant så klassen har mulighet til å se filmen før møtet. Det gir ofte bedre spørsmål og øker sjansen for at elevene får se filmen på bedre utstyr (som i et auditorium).
  • Følg turnéplanen så godt det lar seg gjøre. Det øker sjansen for at skolen benytter tilbudet.

Eksempler på digitale filmproduksjoner i DKS Viken

Tungeskjærerne

4. trinn

I dokumentarfilmen Tungeskjærerne er det miljøet rundt det årlige torskefisket som rammer inn historien om byjenta Ylva (9) som i vinterferien drar for å besøke mormor, morfar og den allerede erfarne tungeskjæreren Tobias (10).

Les mer om produksjonen


– Først ble det vist en innspilt intro med regissør Solveig Melkeraaen, hvor hun fortalte om sjangeren og hilste på elevene. Så fikk klassen se tv-versjonen av dokumentaren, den er en halvtime kortere enn kinoversjonen. Melkeraaen deltok i Teams etter visningen.

Det morsomste jeg vet

4.-7. trinn

Fra gamle filmer med Mikke Mus i svart-hvitt, til absurde dukkefilmer og avanserte 3D-effekter - animasjonsfilm er så mye forskjellig. Hvordan lages de ulike uttrykkene? Hvilke fortellermuligheter gir animasjon?

Les mer om produksjonen

– Elevene hadde i forkant sett animasjonsfilmer som animatør Mats Grorud har laget. Live-visningen ble sendt via Teams. Grorud kunne se og høre elevene gjennom kamera og mikrofon i klasserommet, mens de møtte ham via storskjerm.

Mats brukte tid på å etablere kontakt med elevene før han viste dem rundt på ulike stasjoner i hjemmestudioet han hadde rigget til i stua. Han brukte en trådløs mikrofon mens han beveget seg rundt i rommet. Han lagde fem korte animasjonsøvelser og flyttet seg fra stasjon til stasjon. Han brukte én teknikk per stasjon: plastelinaanimasjon, cut-out, dukkeanimasjon, tegnefilm og silhuettanimasjon. I tillegg viste han frem utstyr og programvare som er enkle å ta i bruk. Underveis var det en fin dialog mellom ham og elevene.

Bortebane

Passer for 7. trinn.

Dokumentarfilm om et fenomen veldig mange nordmenn kjenner til, enten som utøvere eller fra venner eller media: Norway Cup.

Les mer om produksjonen

– Digitale førpremiere-visning med regissør Line Hatland. Hun hilste på klassen før filmen ble vist via strømming på skolen, og så møtte hun klassen i Teams etter visningen.

Sjuende på ekte

7. trinn

En dokumentarserie som følger Nora, Zahra og Nilani i deres siste år på Tøyen skole. Gjennom tette vennskap, ensomhet, leirskoleuke, fattigdom, avslutningsfest, fotball og hatkriminalitet blir vi kjent med de tre jentene. 

Les mer om produksjonen

– Hver episode varer i cirka ti minutter. Først møtte elevene utøveren via Teams. Vedkommende introduserte seg selv, sa litt om hvordan de hadde jobbet, hva elevene kunne se etter i episoden og ga også en intro til sjangeren. Så ble episoden strømmet på smartboardet i klasserommet. I etterkant var det dialog.

Foto: MOP (Tungeskjærerne), NRK (Sjuende på ekte), Medieoperatørene (Bortebane) og Mats Grorud (Det morsomste jeg vet)