Person med rødt hår som holder kamera, fotograferer vått fortau med spredte høstblader på en dyster dag.

Kunsten å fotografere uten Snapchat-filter

På Henie Onstad Kunstsenter får elever prøve seg som analoge fotografer, inspirert av fotolegenden Tom Sandberg. Snart åpnes Nordens største kreative verksted, hvor barn og unge har gratis inngang.

Med mobilkameraer og sosiale medier har dagens ungdommer tilgang på en massiv og konstant strøm av bilder. De fleste har sett og tatt flere fotografier enn noen ungdomsgenerasjon før dem. Det er lett tilgjengelig, raskt og spontant. Kreative filtre sveipes inn og bilder redigeres på sekunder.

Men hva skjer når fotografi blir en langsom og omstendelig kunstnerisk prosess, og ungdommene bare har mulighet til å ta ett eneste bilde, helt uten redigeringsmuligheter? Det ønsket Henie Onstad Kunstsenter å teste ut i forbindelse med den retrospektive utstillingen Verden vibrerer om kunstfotografen Tom Sandberg.

Kvinne i svart topp gestikulerer mens hun snakker til publikum i galleriet, med landskapskunst synlig på hvit vegg.
Omviser og DKS-koordinator Johanne Vold forteller elevene om et av Sandbergs mest kjente verker, «Uten tittel» fra 2005.
Gruppe mennesker ser på et stort portrettfotografi i et kunstgalleri, med annet innrammet kunstverk synlig på hvite vegger.
Sandbergs tidlige portretter fikk mye kritikk i sin samtid, men i 2005 ble hans portrettserie inkludert i Morgenbladets liste over de tolv viktigste kunstverkene siden 1945.

Er dette kunst?

Utstillingen inkluderer en rekke ikoniske verk fra høydepunktet av Sandbergs karriere, men løfter også frem mindre kjente verk preget av eksperimentering med format og teknikk. Gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS) i Bærum har Henie Onstad invitert elever på 10. trinn fra hele kommunen til å oppleve utstillingen.

Kvinne i svart antrekk smiler i kunstgalleri, bruker briller og snor. To innrammede kunstverk synlige på hvite vegger.
Formidlingsleder Camilla Sune ved Henie Onstad Kunstsenter.

–  Vi har jo lyst til å vise fram denne flotte utstillingen, forteller formidlingsleder Camilla Sune med et ivrig smil.

–  Sandberg er en fotograf som jobbet analogt med svart-hvitt fotografi. Det er kanskje ikke noe ungdommen nå til dags er så vant med. Denne utstillingen er en kjempefin mulighet til å gi et innblikk i hvordan man jobber med analogt fotografi.

Selv om fotografi for lengst er blitt anerkjent som en kunstform, og vi omgir oss med foto hele tiden, forteller Sune at mange elever likevel reagerer på de store bildene som henger i utstillingssalen. Det har også vært heftige diskusjoner blant elevene om fotografi kan være kunst.

–  Elevene er veldig komfortable med mobilen sin. Der har de mange bilder, Snapchat, Instagram og så videre, hvor bildestrømmen har mye farger. Det går raskt. Det er en stor bildestrøm som prosesseres. Men når de kommer inn i denne utstillingen, så ser de at disse bildene er forstørret stort opp, de er rammet inn, de er stilt ut, de har god plass, og så videre. Så jeg tror mange reflekterer over hvordan fotografi egentlig kan vises frem, sier Sune.

Å ramme inn hverdagsdetaljene

Sandbergs motiver inkluderer detaljer fra blant annet bylandskap, trær, skyer, vannpytter og hverdagsgjenstander, og er derfor en inspirasjonskilde til å se på sine nærmeste omgivelser med et fotografisk blikk. Og det får elevene mulighet til hos Henie Onstad.

–  Det å prøve seg som fotograf selv gjør at man får en større forståelse for hvordan Tom Sandberg jobbet. Det gir også et innblikk i det visuelle språket han bruker, forklarer Sune.

Kvinne installerer eller justerer en firkantet lysarmatur i taket mens hun står på en stige.
I utstillingssalen får elevene utdelt en passepartout, som de skal bruke til å formidle et av ordene «rolig» eller «raskt». De må finne et motiv og en posisjon for passepartouten, slik at medelevene kan se «bildet» gjennom rammen.
Kvinnens hånd holder smarttelefon over et sprukket betongfortau, som viser en blank hvit skjerm mot et grått fortau.
På plassen utenfor kunstsenteret får de først en passepartout for å finne motivet sitt.
Kvinne i svart jakke holder kamera og gestikulerer med hånden. Uskarp forgrunn, utendørsmiljø med synlig stoppskilt.
Formidler Anna Rogneby deltok i kunstsenterets program «Unge fotografer» og har siden tatt fotografutdanning. Hun deler ut et polaroidkamera til hver gruppe.
Tre unge kvinner i en park på en regnværsdag: én satt på huk og undersøkte noe, andre sto i nærheten, én holdt en paraply.
Hver elev får ett bilde og én mulighet til å fange motivet sitt i svart-hvitt på papiret.

Tre nybakte fotografer?

Men hva synes elevene selv om DKS-opplevelsen? De tre tiendeklassingene Sofie, Emm og Louise fra Ramstad skole fikk tilbringe en desemberformiddag på kunstsenteret sammen med klassen sin.

–  Jeg har ikke egentlig noe erfaring med kunst, men jeg synes det her var veldig fint å se. Og oppgavene var veldig gøye å gjøre, sier Emm engasjert.
–  Jeg liker foto, og det er gøy å se at alt er ekte. Han har ikke malt det, men han har faktisk tatt bilder av mennesker og ting, sier Louise.

–  Jeg synes de første bildene han tok med mye kontrast var veldig kule, sier Sofie.
–  Og det var det veldig mye liv i bildene, selv om de var svart-hvitt, skyter Emm inn.

Men har ungdommene blitt inspirert til å fotografere mer selv?

–  Jeg er veldig glad i å ta bilder, sier Sofie.
–  Litt, kanskje? Jeg vil si ja. I hvert fall etter at vi tok bilder med det polaroide kameraet, sier Emm, mens de andre nikker bekreftende.

Tre unge kvinner sitter ved et bord med kort, smiler og samhandler. Fargerike stoffbiter henger i bakgrunnen.
Emm, Sofie og Louise vurderer og diskuterer bildene de har tatt. Bildene må tituleres før de kan henges opp i Henie Onstads DKS-utstilling, og det er ingen enkel oppgave.
Kvinne med langt hår i hvit genser undersøker bilder på veggen, holder en penn, i et rom med flere fotoutstillinger.
Til slutt er valget tatt og kunstverket kan foreviges, denne gangen med mobilen.
En vegg dekket med hundrevis av små svart-hvitt-polaroidfotografier, som skaper en mosaikklignende utstilling på en lyseblå bakgrunn.
Utstillingen teller hundrevis av elevfotografier etter mange DKS-besøk gjennom høsten.
Håndvalg av bilde fra en vegg med små polaroidbilder vist i et organisert rutenett.
Kanskje noen av disse bildene blir del av en retrospektiv utstilling i framtiden?

Bygger Nordens største kreative verksted

Det er ikke bare gjennom DKS at Henie Onstad Kunstsenter vil la barn og unge prøve seg i kreativt håndverk. I 2026 åpner de nemlig Nordens største kreative verksted for barn, unge og voksne, hvor alle under 18 år har gratis inngang!

Formidlingsleder Camilla Sune viser stolt fram den totalforvandlede Sal Haaken, som skal huse verkstedet. Langveggen, som tidligere var helt lukket, har nå fått panoramavinduer ut mot Solvikbukta.

–  Her skal det bli verksteder, hvor vi skal ha tegning, maling, grafikk og skulptur. Vi skal ha et område for fotografi, hvor planen er å få et mørkerom og mulighet for å skrive ut bilder. Det kommer et amfi, hvor man kan sitte og slappe av, og det blir et utstillingsområde. Vi skal også ha noen klasserom for kulturskolen.

Forretningskvinne i svart blazer smiler mens hun står ved en moderne kontorresepsjonsdisk med gule detaljer.
I Sal Haaken blir det boltreplass og utsyn for kreative sjeler, når det står klart i 2026.

Prosjektet har vært under planlegging og bygging i flere år, og er muliggjort av Sparebankstiftelsen DNB, Bærum kommune, Akershus fylkeskommune og Kultur- og likestillingsdepartementet.

–  Her kommer det til å bli mye kreativitet, og alle er velkomne. Dette gleder vi oss også til å bruke aktivt i DKS, ved at kunstnere kan ha verksted med elevene. Her får man jo alle fasiliteter, smiler Sune.

Mer om visuell kunst:

Øyepå søker nye samarbeidspartnere! 

Hvor bør turen gå for fagarenaen for visuell kunst i årene framover? Programgruppen leter etter nye samarbeid over hele landet. Meld interesse innen 7. januar 2026.

Kunstinstallasjon med opplyste, gjennomskinnelige masker på stativer, sett av tilskuere. En person i mørke klær står bak utstillingen.

Glimt fra Øyepå Bergen Assembly 2025

Fellesskap og gjensidig læring var i søkelyset under fagarenaen for visuell kunst til barn og unge, som i år fikk publikumsrekord.

Fire mennesker sitter rundt et bord og fargelegger noe. To av damene ler.

På kurs for elevene

Bli med på DKS Bærum og Henie Onstad sitt tradisjonsrike lærerkurs!