Kunstverk av klosser som gir ordet "våken" på en grønn eng.

Kulturarv i DKS: nettverksmøte og fagsamtaler

Årets møte arrangeres i samarbeid med Riddu Riđđu og Riksscenen, og avsluttes med en konsert av Arctic Icemusic Ensemble.

Opptak og program fra nettverksmøte og fagsamtaler om kulturarv i DKS torsdag 7. april.

Årets fagdag ble arrangert i samarbeid med Riksscenen og musikkfestivalen Riddu Riđđu.

Opptak fra fagsamtalene:

Tider:
00:00 Strupesang ved Akinisie Sivuarapik  og Amaly Sallualuk
12:50 Velkomst ved Øystein Strand og Bente Aster
19:50 Øyvind Anda
55:00 Ane Carmen Roggen og Elina Waage Mikaelsen
1:32:00 Maja Musum og Ellen Lange
2:06:00 Kristin Fridtun og Kristin Stoltz Thomassen
2:38:30 Connection to the Land

Program

09:30 - 12:30     Fagsamtaler 

Tema: Hvordan programmerer vi innhold utenfor allfarvei?

Arena: Kulturtanken, Nydalen

Med årets fagsamtaler ønsker vi å rette oppmerksomheten mot det ikke-åpenbare. Denne inngangen kan forstås på mange måter, noe vi håper flere kan belyse i løpet av dagen. Vi som jobber med DKS fra flere posisjoner, har ofte det målet for øyet at vi ønsker å presentere «det beste» til barn og unge, det med «høy kvalitet». Denne dagen skal vi bore i dette sammen, for hva betyr det?

Året 2022 har flere markeringer, blant annet er det Skeivt kulturår 2022, det er frivillighetens år, og 2022-2032 er FNs tiår for urfolksspråk. Tematikkene for markeringene har relevans for samtalene vi inviterer dere til. Hvordan kan vi jobbe for representasjon i program og nøkkelposisjoner? Hvor ligger makten og hva betyr maktubalanse i DKS sitt tilfelle? Hvordan finner vi sammen frem til andre, og alternative, stier – i flertall?

Programposter:

  • Kunstnerisk åpning med inuitt strupesang eller katajjaq, ved Akinisie Sivuarapik  og Amaly Sallualuk fra Nunavik i Canada.
  • Øyvind Anda, teamleder for «Ung kultur» i Trøndelag fylkeskommune: Hvordan, og i hvilken grad realiseres statens føringer i førstelinjen i DKS, som f.eks produksjoner med samisk innhold? Anda gir oss et innblikk i en komparativ studie av to fylkeskommuner.
  • Ane Carmen Roggen, kunstnerisk leder for Riksscenen møter kunstner Elina Waage Mikalsen til en samtale om kulturarv, brudd og aktualisering: Hvordan kan vi formidle kulturarven og samtidig utfordre det bestående? Kan tradisjoner rive opp vante forestillinger med rota?
  • Maja Musum, Randsfjordmuseet og Ellen Lange, Museumsnytt: Hvor brenner det i museumsbransjen?
  • Kristin Fridtun, forfatter og språkviter i samtale med Kristin Stoltz Thomassen, fagansvarlig for litteratur i Kulturtanken. Kan allfaret være skeivt?
To kvinner står med ansiktet mot hverandre og holder om hverandres armer. De har på seg folkedrakter tilhørende inuittene og synger i mikrofoner
To kvinner står med ansiktet mot hverandre og holder om hverandres armer. De har på seg folkedrakter tilhørende inuittene og synger i mikrofoner
DSC_1701 (2)
En mann står på en scene med talekort i hendene
En kvinne står på en scene med talekort i hendene
En mann taler på en scene.
En kvinne og en mann snakker med hverandre på en scene
En kvinne står foran en mann på en scene, hun har talekort i hendene og snakker til publikum
To kvinner sitter på høye stoler på en scene. De har et bord mellom seg, den ene kvinnen snakker til publikum mens den andre smiler
To kvinner sitter på høye stoler på en scene.
To kvinner sitter på høye stoler på en scene.
Fagsamtaler-kulturarv_7april2022-1
12:30 - 13:30     Lunsjpause
13:30 - 14:30     Panelsamtale: CONNECTION TO THE LAND

The panel discussion will be conducted in English.

Host: Sandra Márjá West, Festival Director Riddu Riđđu Festival.
Participants: Artist Elina Waage Mikaelsen, musician Aqqalu Berthelsen/Uyarakq and Bente Aster (Senior Advisor on Cultural Heritage, Kulturtanken).

Arts and reconciliation: What perspectives do artists within the northern arts bring to the ongoing processes of truth and reconciliation?  How may art contribute with a critical voice; may creative practices be healing, and if so - isn’t it time to include art at the center of reconciliation? 

Riksscenen – National Hub for Folk Music and Folk Dance, Kulturtanken – Arts for Young Audiences Norway and Riddu Riđđu Festival invite young Sámi representatives from the Nordic art scene to elaborate these questions in a panel discussion. This segment will be live streamed by Arctic Arts Summit as part of their digital program, where it will be available to watch leading up to the summit in June.

Tre personer sitter rundt et bord og snakker sammen.
Fagsamtaler-kulturarv_7april2022-4
Fagsamtaler-kulturarv_7april2022-6
Fagsamtaler-kulturarv_7april2022-3
Fagsamtaler-kulturarv_7april2022-2
DSC_1868
DSC_1889
15:00 - 15:30     Arbeidsvisning av prosjektet Hyl i hælen, taus gråt. 

Et utforskende performativt musikalsk møte mellom samisk og maya-kultur, mellom tradisjonelt og urbant, mellom kunnskap og nysgjerrighet. 

Med:  
Sara Marielle Gaup Beaska, Carlos Catun aka Gatoty & Risten Anine Gaup 
Produsert og satt sammen av:  
López Kunst & Produksjoner 
Koreografer:
Hanna Mjåvatn & Hanne Os Wold
I samarbeid med og støttet av: 
Riddu Riđđu festivala, Riksscenen, Safemuse, Kulturrådet. 

15:30 - 15:45     Kort samtale med kunstnerne fra visningen, ledet av Sandra Márjá West
19:00 - 20:30     Arctic Icemusic Ensemble

Arena: Riksscenen

About the panel

Sandra Márjá West serves as festival director for Riddu Riđđu. Riddu Riđđu is an annual indigenous music and culture festival in Gáivoutna (Kåfjord), Norway.

West has a bachelor’s degree in Russian studies from the University of Tromsø and a degree in sami handicraft from Samernas utbildingscentrum in Jokkmokk. She is also a trained goldsmith. In addion to serving as festival director for Riddu Riđđu, West is an elected member of the Sami Parliament of Norway.

Aqqalu Berthelsen, also known as Uyarakq, was born in Nuuk, Greenland in the mid 1980s. He is a self taught music producer/composer and DJ with a background in metal music.

Growing up in Uummannaq, Northern Greenland and Nuuk, the capital, has played a large role in shaping him to be a versatile musician between two worlds. He is currently doing a lot of work in the Indigenous circumpolar hip hop and rap scene with a foot in two continents, the North American arctic and the European arctic.

He won a Greenlandic Koda Award in 2015 for his solo album Raatiu Nukik (2014) and got nominated for Nordic Councils Music Prize in 2016 for the collaborative work Kunngiitsuuffik (2015) alongside the Greenlandic rapper Peand-eL. He is now living in Inari, Northern Finland/Sápmi.

Elina Waage Mikalsen is a multidisciplinary artist and musician from Romssa/Tromsø, currently living in Oslo. She works with performance, textiles, installation and text, very often connected to sound and sound-practice. Mikalsen completed her BA in visual arts at the Academy in Tromsø / Nordland School of Art and Film in 2017, and in the spring of 2021 took her MFA at the Academy of Fine Arts in Oslo. In 2015, Mikalsen was named ‘Young Artist of the Year’ at the international indigenous festival Riddu Riđđu, and has since participated in a number of group exhibitions and performance programs.

Her background is both Sámi and Norwegian, and this is a recurring theme in her artistic practice. This meeting within her family has become an image of the power relation haunting the Norwegian society as a whole: This intimate, familiar view on a societal issue is now the platform where she explore themes connected to identity and structural alienating.

The holes that the assimilation process created has become a starting point for fantasizing about and discussing what these gaps represent, what matter they constitute and how they affect us today. What and whose stories are being told? What is forgotten, and what is the consequence of the gaps that arise in our memories and cultural practices?

In her sound work, Elina often combines her voice with field recordings, electronics and self-built instruments to create sound spaces that exist somewhere between reality and fantasy. A space where untold stories and cosmology lie like a layer above us, or perhaps pushes the curtain aside. It is the emotional and narrative properties of sound that interest her, and how sound can function as a time machine that causes time to collapse and sets both future and past in motion.

Bente E. Aster, MA in Social Anthropology from the University of Oslo, Norway. She conducted her fieldwork among urban musicians and bands in Abidjan, the Ivory Coast. She currently works as a senior advisor on cultural heritage with Kulturtanken – Arts for Young Audiences Norway. In her career, she has focused on artistic and ethnic diversity, project management, and process leadership.  
 
She is also involved in cultural heritage projects exploring the possibilities and limitations between the virtual and tangible worlds. During the years 2018-2020, she was the project leader of “Sámi content in The Cultural Schoolbag”. In January 2021, Bente was admitted to the European Diploma 

of Cultural Project Management with the Marcel Hicter Association in Brussels. Her international project is entitled «Cultural collaboration, sustainability and Indigenous issues in the Nordic and Canadian Regions». 

Sandra Márjá West, Elina Waage Mikalsen, Aqqalu Berthelsen & Bente Aster.

Sak fra fjorårets nettverksmøte

Bente Aster - portrett

– Vi må utvide perspektivene på kulturarv

Fagansvarlig Bente Aster kommer med sine refleksjoner etter fagsamtalene om kulturarv i DKS. Her finner du også opptak fra dagen, samt all informasjon om programmet.