En gutt med tatoveringer på halsen ser på ei jente med langt, mørkt hår som smiler stort. Det står en mikrofon foran dem og en høytaler som er pyntet med noe fargerikt.

Fagsamtaler om DKS i VGS

Velkommen til samtaler om hvordan vi kan løfte Den kulturelle skolesekken i videregående skole.

Elever fra Etterstad vgs. på Kulturfest Tøyen 2022. Foto: Trine Ruud Grønningen/Kulturtanken

Kulturtanken inviterer til årlige fagsamtaler mellom kunst- og kulturfeltet og utdanningsfeltet for å diskutere spørsmål knyttet til videregående skole og Den kulturelle skolesekken.

Tema for dagen

Elevmedvirkning som en drivkraft for et relevant DKS-tilbud.

  • Kan elevmedvirkning gjøre DKS- tilbudet enda mer relevant for elevene i videregående skole?
  • Hva skjer når elevene får være med å forme tilbudet? Kan elevenes preferanser være en motsetning til kunstnerisk kvalitet, eller vil fagfolk bli overrasket over elevenes vurderinger?
  • Velger de innhold som utfordrer eller går de bare for underholdningsverdi, det trygge, det som ligner på tilbud de oppsøker selv? Og i så fall: er det noe galt i det?

Foreløpig program

  • Velkommen
  • Ungdommens kritikerpris
    Petra Helgesen (Foreningen!Les) og kritikerfadder Gro Jørstad Nilsen
  • Elevmedvirkning i opplæringsloven og læreplanverket
  • Rundebordsamtaler
  • Lunsj
  • Ressursgruppe for elever og lærarar i videregående skole
    Anne Hermansen (DKS Telemark) og Bø vgs. 
  • Kunstneres perspektiver på elevmedvirkning
    Maria Almås Frantzen  og Ruth Hol Mjanger
  • Om medvirkning
    Emilie Schei (Kulturtanken)
  • Rundebordsamtaler

Programmet oppdateres.

Frist for påmelding: torsdag 16. mai.

Relevant ressurs

Elevmedvirkning - logo

Ressursgruppe for elevar og lærarar i vidaregåande skule

Kan ressursgrupper for DKS gi betre forståing for Den kulturelle skolesekken og ei oppleving av at tilbodet har større relevans til læreplanane i skulen? DKS Vestfold og Telemark og ressursgruppa ved Bø vidaregåande skule samanfattar eit spennande pilotprosjekt.