Skip to main content
En gruppe elever sitter på gulvet. Flere rekker opp hånda.

Tilbakemeldinger i DKS

Tilbakemeldinger fra elever, lærere, kulturkontakter og utøvere er sentralt i arbeidet med å utvikle innholdet i DKS.

Tilbudet fra Den kulturelle skolesekken er i konstant utvikling og forbedring. Et av de viktigste verktøyene vi har for å øke kvaliteten og verdien på innholdet i DKS er tilbakemeldinger.

I 2025 ble det lansert et nytt verktøy for tilbakemeldinger for elever. Det arbeides videre med oppdatering av eksisterende tilbakemeldingsfunksjonalitet for lærere, kulturkontakter og utøvere.

Tilbakemeldinger fra elever

For elever i 5.-10.klasse finnes et digitalt og interaktivt spørreskjema der elevene får si sin mening om DKS-opplevelsen og reflekter rundt det de har vært med på. Skjemaet er designet for å gjøre elevmedvirkning enkelt og meningsfylt.

Elevene fyller ut et digitalt skjema hvor de beskriver, vurderer og reflekterer over DKS-opplevelsen – en prosess som tar rundt 10 minutter.

Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.

Spørsmålene i skjemaet gir DKS-planleggere verdifull innsikt i elevenes tanker, forventninger og opplevelser. Verktøyet gir også rom for refleksjon, der elevene blir oppfordret til å ta stilling til hva de likte – eller ikke likte – og begrunne hvorfor. For ungdomstrinnet inkluderer opplegget også spørsmål om de ville anbefalt opplevelsen videre, og i så fall til hvem.

Verktøyet er grundig testet med både elever og lærere, og spørsmålene er nøye utformet for å være lettfattelige og relevante for elever med ulik kunst- og kulturforståelse. Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo har bidratt i utviklingen av verktøyet når det gjelder styrking av elevenes vurderingskompetanse, samt å knytte verktøyet opp mot læreplanen.

Spørsmålene har en sterk forankring i læreplanen, og elevene må reflektere, begrunne og ta aktivt stilling til kunst- og kulturopplevelser. Tilbakemeldingene vil gi viktig innsikt tilbake til DKS-planleggere og om DKS på nasjonalt nivå.

Skjemaet distribueres automatisk til kulturkontakt og besvarelsen gjennomføres i fellesskap i klasserommet. Lærer styrer prosessen.

Skjemaet for 5. - 7.klasse:

Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
6. 5-7 trinn
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.

Skjemaet for 8. - 10. klasse:

1. 8-10 trinn
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.

Fakta om elevtilbakemeldingsverktøyet

  • Utviklet av Kulturtanken i samarbeid med Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo.
  • Tilgjengelig for elever på mellomtrinn og ungdomstrinn og knyttes til alle DKS-produksjoner til denne målgruppen.
  • Er et hjelpemiddel for lærere til å knytte DKS-opplevelsene til overordnede mål i læreplanen.
  • Utviklet med støtte fra Regionale forskningsfond Oslo.

Tilbakemeldinger fra kulturkontakter og lærere

For lærere og kulturkontakter finnes et digitalt skjema der det stilles ulike spørsmål om arrangementet og der det også bes om tilbakemeldinger på for- og etterarbeid. Kulturkontaktene blir også bedt om å svare på spørsmål om den praktiske gjennomføringen av arrangementet.

Tilbakemeldingsskjema lærer og kulturkontakt opprettes per skole og knyttes automatisk til en turné når en klasse tildeles til et arrangement.

NB: Skjemaet er fra og med 22.04.2025 oppdatert med nytt design og det er igjen muligheter for å svare i fritekstfelt. 

Skjemaet for lærere og kulturkontakter:

1.Introside – Tilbakemeldinger i DKS – Skjema for SKOLE
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
13 Har du innspill…. Tilbakemelding i DKS – Skjema for SKOLE

Tilbakemeldinger fra utøvere

Utøvere får tilsendt skjema for tilbakmeldinger etter avsluttet turne. Skjemaet ber om svar på både forbedringspotensiale, mottakelse på skolene, respons og praktisk samarbeid med DKS. Det er mulighet til å svare med fritekst

Skjemaet for utøvere:

1. Utøver – Tilbakemeldingsskjema
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
Skjermbilde fra tilbakemeldingsskjema.
9. Utøver – Tilbakemeldingsskjema