Utøver i grønn lyssetting under produksjonen "Jungelen".

Ny produksjon i DKS: Jungelen

DKS Oslo byr på en dystopisk verden med dramaturgi fra dataspill og en altomsluttende scenografi.

Foto fra produksjonen "Jungelen". Foto: Lars Opstad

– Jeg håper ungdommene sier: «Dette er det sykeste jeg har vært med på!»

Regissør Hilde Brinchmann smiler bredt. Med den splitter nye produksjonen Jungelen ønsker hun og kollegaene rett og slett å gi elever minner for livet!

På Trikkestallen er fagfolk fra Oslo Nye Teater travelt i gang med å skape Brinchmanns visjon av et dystopisk Oslo. Musikken skal dundre, syrejungelen strekke seg etter deg, og røyken sive frem mens du hele tiden beveger deg mellom ulike rom og scener. Hvilken dør du bestemmer deg for å gå inn når forestillingen starter, påvirker hele opplevelsen.

Mørklagt mann i en inngang. Mørkt rom, gul lyssetting
– Vi ønsker å nå alle unge og å senke terskelen for å gå i teater, forteller regissøren. Foto: Lars Opstad

– Det å velge karakter som så former spillopplevelsen, er et grep ungdom kjenner igjen fra dataspill. Jungelen er inspirert av nettopp dataspill, dramaturgien i slike spill, FNs klimarapport og verdenshistorien, forteller Brinchmann, som både er regissør og kunstnerisk leder på Tigerstadsteatret.

Mann sitter i en seng og ser opp.
– I all krig er det en kamp om å få frem sin versjon av sannheten. Så også i denne forestillingen. Vi vil vise kampen om historiefortelling, sier Wenche Paulsen i Tigerstadsteatret. Foto: Lars Opstad

Kampen om sannheten

Jungelentar opp temaer som klimakrise, krig, propaganda og kamp om sannhet. 

Forestillingen sender elevene inn i fremtiden. Inn i en verden med klimakollaps og krig. Elevene må først velge mellom fire inngangsdører merket med «Soldier», «Doctor», «Scientist» og «Diplomat». Valget de tar former både hvordan de opplever forestillingen og perspektivet de får på selve fortellingen.

Egentlig ønsker vi å gi håp og verktøy for å ta aktive valg i egne liv.

Wenche Paulsen, Tigerstadsteatret

Etter hvert slås gruppene sammen til to grupper: motstandskjempere og invasjonsstyrker. Det viser seg at de befinner seg i ruinene av Oslo, gjemt inne i syrejungelen. De «innfødte» er de siste overlevende osloborgere, som holder stand inne i restene av Østbanehallen, og som gjør motstand mot britiske invasjonsstyrker. Elevene fores med propaganda fra gruppen de er en del av.

– I all krig er det en kamp om å få frem sin versjon av sannhet, bemerker regissøren.

På slutten av forestillingen får ungdommene selv velge hvilken leir de vil være i. Vil de velge den britiske eller den norske leiren? Ingen vet hvilket valg elevene kommer til å ta.

– Vi lurer på hvor fort vi kan splitte klassen og gi dem ulike perspektiver, sier Wenche Paulsen, kunstnerisk leder og produsent på Tigerstadsteatret.

– Vi tror forestillingen kan gi elever verktøy for å håndtere livet. Det å lære å se ulike perspektiver på det som skjer i krig og konflikter, men også på dramaer som utspiller seg på skolen. Egentlig ønsker vi å gi håp og verktøy for å ta aktive valg i egne liv.

Teater for resten av livet

Anders Gaarder Karterudseter-portrett
Anders Gaarder Karterudseter, fagkonsulent for scenekunst i DKS Oslo. Foto: Privat

– Jungelen er en engasjerende vandreforestilling som utfordrer publikum på nye måter. I forestillingen settes klima- og miljøspørsmål inn i en kontekst av stormaktspolitikk og krig. Dette er teater som tar barn og unge og deres fremtid på alvor, og vi i DKS Oslo er glade for samarbeidet med Tigerstadsteatret og Oslo Nye Teater, sier Anders Gaarder Karterudseter i DKS Oslo.

Regissør Hilde Brinchmann lover elevene en omsluttende, intens sanseopplevelse. Og påpeker at når du bombarders med inntrykk, så oppleves også tid annerledes.

– Forestillingen varer i 50 minutter, men det kommer til å kjennes som om de har vært i en drøm – eller et mareritt – en halv dag.

Tigerstadsteatrets visjon er at alle barn og unge i Oslo skal få oppleve teater som vil bety noe for dem resten av livet.

– Alt vi gjør rettes mot den visjonen. Hvordan vi kan møte barn og unge i kunst er et konstant forskningsprosjekt! stråler regissøren.

Bilde fra produksjonen. To i slåsskamp, folk ser på kampen, de har på munnbind
– Jeg synes det er spennende å finne ut hva det er som teater kan, som ingen andre medier kan tilby: levende publikum i samme rom som skuespillere. I Jungelen tar vi det til det ekstreme med en total scenografisk virkeliggjøring og både publikum og skuespillere i forflytning, sier regissør Hilde Brinchmann. Foto: Lars Opstad

Fakta

  • Jungelen har nypremiere på Oslo Nye Trikkestallen 13. mai 2022.
  • Forestillingen hadde urpremiere 6. november 2020, men på grunn av koronarestriksjoner fikk forestillingen aldri møtt et publikum den høsten.
  • Valgfri produksjon i DKS Oslo
  • Uttrykksform: scenekunst
  • Alderstrinn: 9. og 10. klasse
  • Tematikken i produksjonen kan kobles til samfunnsfag, historie, kildekritikk, norsk og engelsk
  • Jungelen er andre del av Tigerstadsteatret og Oslo Nye Teaters satsing «Teater til ungdommen». Første del var Ingenting av Janne Teller, som vant Heddaprisen for beste ungdomsforestilling i 2019
  • Produksjonen er et samarbeid mellom Tigerstadsteatret, Oslo Nye Teater og DKS Oslo
  • Kulturrådet ga støtte gjennom sin ordning for korona-tilpassede prosjekter

Mer info: https://dks.osloskolen.no/jungelen/

Meld deg på vårt nyhetsbrev, og hold deg oppdatert om Kulturtanken, Den kulturelle skolesekken og kunst og kultur for barn og unge.

Om Tigerstadsteatret

  • Et teater for barn og unge i Oslo
  • Etablert 2015, har produsert forestillinger som Tigerstadkids, To Hjem, Tigerbussen kommer! og Ingenting
  • Wenche Viktorsdatter Paulsen og Hilde Brinchmann ble tildelt Oslo bys kunstnerpris 2021 på vegne av Tigerstadsteatret.
  • Mer info: https://tigerstadsteatret.no/om-oss/
  • Følg Tigerstadteatret på Facebook og på Instagram
Hilde Brinchmann og Wenche Viktorsdatter Paulsen ser i kamera. De står og sitter ved teatrets buss.
Tigerstadsteatret ledes av Hilde Brinchmann (kunstnerisk leder og regissør) og Wenche Viktorsdatter Paulsen (kunstnerisk leder og produsent) Foto: Morten Quist Hommersand

Les flere artikler om Den kulturelle skolesekken

En elev filmer en annen mens en tredje elev ser ned i et ark

Kræsjkurs i filmkunst

«Filmhjelp yrkesfag» kan sies å være en suksesshistorie i Den kulturelle skolesekken. – Elever og lærere opplever at kultur er noe som kan passe alle arenaer i livet, sier turnéleder Geir Magne Pedersen.

Elever sitter i en ring, en lærer sitter bak dem. De ser ned og smiler.

Fra kommentarfeltet til klasserommet

Kan elever bli bevisst egne holdninger gjennom rollespill – ved å måtte forsvare meninger de kanskje er dypt uenige i? Filmskaper Marin Håskjold, Fotogalleriet og DKS Oslo testet nylig et formidlingsopplegg om kjønnsidentitet.

Dei tre musikarane Jostein Rørmark, Stian Dalen og Anders Hefre foran ei vegg

Identitet, språkleg mangfald og nasjonal kulturarv

Tre musikarar, som også er lærarar, har skapt framsyninga «Hått sa’ru». Utgangspunktet er ein delt lidenskap for språk og dialekt.

LES OGSÅ: DKS Nordland om nyproduksjonen Biejvvelådde - fra jukselapp til sommerfugl