To barn med caps ser på en forestilling.

Ny antologi om Den kulturelle skolesekken

Søker forskningsartikler som undersøker DKS sin rolle i skolen.

Bilde: Snart 25 år med kunst og kultur gjennom DKS. Foto: Lars Opstad / Kulturtanken.

I 2026 er Den kulturelle skolesekken (DKS) 25 år.

For å feire jubilanten skal det utgis en antologi med forskningsperspektiver som kan utdype, utvide og utfordre hvilke roller DKS har og kan ha i skolen.

Antologien blir en del av skriftserien Kunst og kultur i opplæring, initiert av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og vil utgis på Cappelen Damm Forskning.

Frist for å sende inn abstract er 15.oktober.

Antologien vil fokusere på følgende fire områder, men andre perspektiver på ordningen kan også være aktuelle:

  • Betydningen av DKS for elever
  • DKS som laboratorium for nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling
  • DKS i lærerutdanningen
  • Alternative modeller for kunst- og kulturmøter i skolen

En gruppe barn ser på en konsert.
Hva betyr DKS for elevene i skolen? (Foto: Erik Brandsborg / Kulturtanken)

Betydningen av DKS for elever

Hvordan kan vi få større innsikt i hva DKS betyr for elevene? Etter snart 25 år med DKS, er det få studier som setter elevenes opplevelse i sentrum.

Antologien ønsker forskning som belyser betydningen av DKS gjennom å undersøke elevperspektivet, men også bidrag som diskuterer teoretiske og metodologiske spørsmål knyttet dette.

DKS som laboratorium for nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling

Turnémodellen i DKS legger temporære, romlige og sosiale premisser for kunst- og kulturmøtene. Med større vektlegging av elevmedvirkning i disse møtene utfordres både kunstner-, formidler-, lærer- og elevrollen.

Vi ønsker forskning som undersøker hvordan DKS som en arena med særskilte muligheter og begrensninger bidrar til nyskapende kunst, pedagogikk, kunst- og kulturformidling.

DKS i lærerutdanningen

DKS har vært en utfordrer av etablerte tankesett og konvensjoner innenfor de to fagområdene kunst og pedagogikk. I de siste årene ser vi nye samarbeid oppstå mellom lærerutdanninger og DKS som bidrar til nytenkning omkring lærerens rolle og kunst- og kulturopplevelsers plass i skolen.

Vi ønsker forskningsbidrag som undersøker samspillet mellom DKS og skole, og mellom DKS og lærerutdanningene spesifikt.

Alternative modeller for kunstmøter i skolen

Sist, men ikke minst, ønsker vi forskningsbidrag om alternative modeller til DKS. Den norske ordnuingen er internasjonalt kjent og mangfoldig. I ordningens 25. år er det likevel viktig å ikke bli selvfornøyd og blind for nye, spennende praksiser.

Vi ønsker å løfte i blikket og inviterer bidrag som undersøker alternative modeller for kunst- og kulturmøter i skolen, både i Norge og internasjonalt.

Les også:

gutt som rekker opp hånden i ett klasserom

Hva mener elever om DKS?

Nytt elevtilbakemeldingsverktøy for DKS er snart klart for distribusjon.

Kristine Høeg Karlsen

Storstilt forskningsprosjekt om skole og DKS

Kristine Høeg Karlsen skal lede forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor målet er å styrke samarbeidet mellom skole og DKS.