Samisk folketro i digital AR-drakt

Samisk folketro i digital AR-drakt

Hvordan lage kunst for elever som vekker følelser og gir inspirasjon? Hva med en produksjon om samisk og nordisk kultur, mytologi og natur – pakket inn som en digital AR-opplevelse? Elin Kåvens nyskapning blir nå en realitet gjennom Den kulturelle skolesekken!

Elin Kåven / Den arktiske alven-illustrasjon. Foto: Sverre Christian Jarild / illustrasjon: Lina Lindbergh Jirlén.

I produksjonen «Magisk portal» blir barneskoleelever kjent med det magiske livet til den arktiske alven, en oppdiktet figur skapt av den samiske musikeren og danseren Elin Kåven fra Karasjok.

«Den arktiske alven» er også et kallenavn hun selv har fått under årene som soloartist.

– Det kommer nok av at jeg i stadig større grad lot meg inspirere av naturen, mytologi og gammel folketro. Etter hvert følte jeg at alven sto for mye mer enn det jeg fikk frem gjennom mitt kunstnerskap. Derfor begynte jeg å skrive ideer til fortellinger og forestillinger osv. for å skape et eget univers til henne, slik at alt kunne komme mer til sin rett, sier Kåven, som har formidlet samisk musikk innen- og utenlands i flere år.

Bærer frem kulturarven

Hun har ikke bare vist frem den samiske kulturen for et voksent publikum, mens også for barn og unge gjennom DKS – senest med produksjonen «Róhta – Norden for 1000 år siden» i fjor.

Skolekonsertene har vært givende og gitt henne gode erfaringer, men det er særlig én episode som sitter igjen. Da forsto hun virkelig hvor meningsfylt disse besøkene var.

– For noen år siden hadde jeg en forestilling der jeg spilte den nevnte alven, og under en av disse konsertene kom det flere barn bort til meg etterpå som spurte: «Hva er alv og hulder for noe?». Da ble jeg både lei meg og overrasket. Dette er jo folkeeventyr man bør kjenne til, ellers mister vi noe av vår egen tilhørighet, sier den prisbelønnede artisten, og legger til:

– Dette kulturarvsbudskapet ble derfor noe jeg fikk enda mer lyst til å bære frem, og det er i ung alder man best tar til seg kunnskap. I dagens teknologiske verden er dessuten mulighetene mange når det kommer til kunstnerisk formidling.

Elin Kåven i aksjon på scenen
Elin Kåven fra DKS-produksjonen «Róhta – Norden for 1000 år siden» på Marked for Musikk i Larvik i 2020. Foto: Knut Sørhusbakken.

Animasjon, lyd og medvirkning

Dette leder oss også til Kåvens nye DKS-satsing, «Magisk portal», som hun er klar til å kunne turnere med fra høsten av. Der vil man bli vitne til at billedkort plutselig kommer til live!

Hvordan? Jo, elevene vil gruppevis få tildelt i alt fem visuelle kort, der man ved å holde et nettbrett/smarttelefon med en nedlastet app over et av kortene, vil starte animasjoner og lyd.

Eksempelvis vil figurene på kortet begynne å bevege på seg eller reises opp tredimensjonalt på skjermen ved hjelp av AR-teknologi (augmented reality/utvidet virkelighet), slik at de kan studeres i alle vinkler. Det vil også bli spilt av Kåvens musikk for å komme i den rette stemningen.

På baksiden av kortene vil den arktiske alven fortelle en historie fra hennes hverdag i naturen i nord, samt be elevene reflektere over ulike tematiske spørsmål eller gjøre små oppgaver. At barna blir involvert i selve kunstopplevelsen, er det altså ingen tvil om.

GIF: Holder smarttelefon over et kort, blir animasjon via skjermen
En app sørger for at kortene blir levende! Video: Privat.

I tillegg til å stifte bekjentskap med den lekne alven, kommer man også nærmere innpå blant annet hennes mange dyrevenner, det fascinerende med midnattssolen, nytteverdien av å sove i lavvo og havfruen Sire, som stadig er opptatt med å holde havet rent.

– Med alt dette ønsker jeg å vise at teknologi/vitenskap og folketro/natur ikke trenger å være to motpoler, men heller én enhet. Uansett hvordan verden utvikler seg vil vi alltid ha vår historie å se tilbake på, og kunne dra nytte av, sier oddsfavoritten fra Melodi Grand Prix i 2017, da med bandet Elin & The Woods’ låt «First Step In Faith / Oadjebasvuhti».

Jeg ønsker å vise at teknologi/vitenskap og folketro/natur ikke trenger å være to motpoler, men heller én enhet.
Elin Kåven-ultranært
Elin Kåven

Forenklet versjon på turné i vår

Mange elever trenger imidlertid ikke å vente lenge med å bli bedre kjent med den arktiske alvens univers. Allerede i vår skal Elin Kåven reise rundt på flere skoler med produksjonen «Postkort fra den arktiske alven», som er en forenklet versjon av «Magisk portal».

Det blir mer en konsertopplevelse i et større rom, enn at elevene sitter med kortene i klasserommet.

– Da vil AR-teknologien bli brukt på kun ett kort, som jeg vil vise på storskjerm fra scenen med min egen smarttelefon. De fire andre kortene blir også presentert, men uten det digitale aspektet. Jeg formidler relevante låter og forteller historier rundt tematikken fra de ulike kortene, og selv vil jeg også få en pekepinn på hvordan barna lar seg engasjere av alvens budskap og skildringer. Dette blir nyttig med tanke på produksjonen som blir klar fra høsten av, sier artisten.

Rådgivning og økonomisk støtte

Kristin Sundelin-portrett
Kristin Sundelin. Foto: Knut Åserud

For å kunne realisere «Postkort fra den arktiske alven» har Kåven mottatt utviklingsstøtte fra blant andre Scene Finnmark. Kristin Sundelin, DKS-koordinator i institusjonen, forteller at de syntes det hørtes ut som et spennende konsept da artisten tok kontakt i 2018.

– I tillegg kjente vi godt til hennes arbeid fra før av, siden hun deriblant har besøkt alle skoler i Finnmark med «Den arktiske alven», som også var produsert av oss, sier hun. Produksjonen ble for øvrig trukket frem av Ella Marie Hætta Isaksen som et av hennes beste DKS-minner i et intervju for halvannet år siden.

Sundelin poengterer at de denne gangen, på grunn av ressursbaserte årsaker, kun hadde mulighet til å bidra økonomisk, samt med rådgivning om hvordan Kåven kunne ta prosjektet videre.

– For oss er det viktig å bidra til å få flere samiske produksjoner i DKS. Vi bevilget penger til dette prosjektet fordi det tar opp samisk mytologi og kultur på en god måte, der det tradisjonelle formidles gjennom ny teknologi, sier hun, som ser frem til å oppleve produksjonen etter hvert.

Kan deles utenfor klasserommet

Ståle Stenslie-portrett
Ståle Stenslie. Foto: Erik Brandsborg/Kulturtanken

Også Kulturtanken har bidratt med økonomiske midler til Kåvens prosjekt, både gjennom forprosjekt og nå til utvikling av en ferdig app som alle elever skal kunne laste ned.

Ståle Stenslie, avdelingsdirektør for Forskning og utvikling, sier at DKS-opplegget passer godt til fagetatens utvikling av nyskapende kunst i DKS.

I vår Kunstlab, som er et nasjonalt ressurssenter for nyproduksjon i DKS, undersøker vi hvordan kunst- og kulturformidlingen kan bruke teknologi til å skape gode formidlingssituasjoner for medskaping og medvirkning, rettet mot barn og unge, i tett samarbeid med DKS-aktører, sier Stenslie.

Han forteller at Kåvens prosjekt er et flott initiativ som viser hvordan analoge og digitale formidlingsformer kombinert kan utvide og tilgjengeliggjøre kunst for barn og unge. Ikke minst er det en unik mulighet til å spre verdifulle opplevelser av samisk og nordisk kulturarv over det ganske land.

– Gjennom appen til «Magisk portal» kan Elin (Kåven, journ.anm.) potensielt nå ut til nesten alle 825 000 elever i den norske skolen. I dag har jo så og si alle skolebarn over ni år en smarttelefon. For Kulturtanken er det viktig at DKS når både flere elever og oftere, gjerne på digitale flater og utenfor skolen også.

Med dette prosjektet kan elevene dele sine opplevelser også utenfor klasserommet, for eksempel med foreldre og søsken over middagsbordet, understreker han.

Mange fremtidsplaner

Hovedpersonen selv gleder seg, og håper at den nye satsingen faller i god smak hos målgruppen. Fra høsten vil både «Magisk portal» og «Postkort fra den arktiske alven» være tilgjengelige for DKS, og Kåven er klar for å vekselsvis reise rundt på turné med begge produksjonene – alt ut ifra hva fylkes- og direktekommunene finner mest interessant.

Men ifølge artisten selv er dette bare det første vi har sett av den arktiske alvens univers.

– Jeg har haugevis av planer! Nå blir det DKS-besøk og etter hvert lansering av en bok. På sikt håper jeg konseptet også kan resultere i musikk, spill-apper, musikal, tv-serie, julekalender, film osv. Jeg satser på at det baller på seg etter hvert, avslutter hun.

På sikt håper jeg konseptet også kan resultere i musikk, spill-apper, musikal, tv-serie, julekalender, film osv. Jeg satser på at det baller på seg etter hvert.

Elin Kåven
Tre av kortene i produksjonen
Kollasj med tre av kortene i DKS-produksjonen. Illustrasjoner: Lina Lindbergh Jirlén.

Fakta:

«Magisk portal»:

  • AR-prosjekt med mytologi, samisk og nordisk kultur som tema
  • Formålet er å lage kunst for skoleelever som vekker følelser og gir inspirasjon. Sette gamle tradisjoner og kunnskap inn i moderne perspektiv. Bruke ny teknologi i kunstsammenheng.
  • Målgruppe er alle barneskoleelever i Norge
  • Illustratør: Lina Lindbergh Jirlén.
  • AR-utvikler: Miksapix Interactive.
  • «Magisk portal»: Klar for DKS fra høsten 2021. Fem visuelle kort blir utdelt til elever i grupper, og ved å holde et nettbrett/smarttelefon med en nedlastet app over et av kortene, vil det trigges frem animasjoner og lyd. På baksiden av kortene står det en historie fra alvens hverdag, i tillegg til at det blir stilt spørsmål og gitt små oppgaver til elevene. Opplevelsen foregår i klasserommet.
  • «Postkort fra den arktiske alven»: Forenklet versjon av «Magisk portal», klar for DKS fra våren 2021. Blir vist frem ett kort med AR-teknologi (samt de fire andre kortene, men uten AR) via en storskjerm i et større rom, og resten av forestillingen er konsert og historiefortelling rundt tematikken fra kortene.

Elin Kåven:

Elin Kåven, vinterbilde
Elin Kåven. Foto: Mads Suhr Pettersen
  • Samisk sanger, joiker, låtskriver, danser og koreograf fra Karasjok.
  • Kjent for sin fascinasjon av folkesagn, samisk mytologi og natur, og fikk kallenavnet «den arktiske alven» av sitt publikum i utlandet. Har utgitt flere kritikerroste soloalbum på sitt tyske plateselskap, og har turnert i tolv land de siste ti årene.
  • Har skapt sin egen musikksjanger «arktisk folk pop», der hun synger på samisk og joiker.
  • Opprettet bandet Elin & The Woods med Robin Lynch i 2016, der musikksjangeren er elektrojoik. Kom på tredjeplass i Melodi Grand Prix i 2017 med deres første utgivelse «First Step In Faith / Oadjebasvuhti».
  • Spiller i bandet Róhta med Espen Wensaas og Martin Ulvin. Var blant annet på DKS-turné med forestillingen «Róhta – Norden for 1000 år siden» i fjor.
  • Med låten «Áibbas Jaska / All Still» vant hun Sami Grand Prix i 2008, og kom på andreplass i Liet International (europeisk sangkonkurranse for minoritetsspråk).
  • Vant klassen «årets låtskriver» under Sami Music Awards i 2018 for sine komposisjoner i perioden 2015–2017. Ble også utnevnt til «årets samiske artist» av Scene Finnmark/Sapmi Music i 2011.

Les mer om samisk i DKS:

Biejvvelådde – fra jukselapp til sommerfugl

En hardtslående performanceforestilling om identitet er et synlig bevis på DKS Nordlands satsing på samiske produksjoner.

Elever laget egen samisk utstilling

Før koronaviruset inntraff og deriblant sørget for at alle planlagte DKS-arrangementer ble avlyst, var elevaktiviteten stor på Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Her fikk flere klasser lage sin egen utstilling om samisk historie, som også ble vist frem for museets besøkende!

– Viktig å spre samisk kunst og kultur

Hvordan få enda flere samiske produksjoner inn i Den kulturelle skolesekken? På Riddu Riđđu møtte vi blant andre Cecilia Persson og Elle Sofe Sara, begge med erfaring fra ordningen, som hadde flere innspill og meninger knyttet til dette.