Satser stort på kulturverter

Satser stort på kulturverter

1700 elever ble i høst invitert til å delta på DKS Vikens nye kulturvertkurs. Kurset vektlegger læring gjennom praktiske oppgaver. Vi ble med på kurs i Rælingen kommune.

God stemning på kulturvertkurs. Her får deltakere en innføring i lydbordet.

– Vi skal gå gjennom tips og triks for hvordan være kulturvert og så skal vi bruke det vi lærer – for det kommer en stor artist som skal spille her, sier Aleksander Lindås hemmelighetsfullt til gjengen som sitter foran ham.

Vi er på Ravinen, Rælingen kommunes splitter nye kultur- og familiesenter. I en av salene er 25 forventningsfulle kulturverter, fra seks omkringliggende barneskoler, samlet til dagens kurs.

– Å tilby kulturvertkurs er ikke unikt for Viken, det er det mange fylker og kommuner som gjør. Med det at vi tilbyr det samme kurset til alle grunnskoler, det er nytt i vårt fylke, forteller Lill Carin Jacobsen, som er Enhetsleder for formidling i DKS Viken.

Hun bemerker at organiseringen av kurset har krevd en enorm mobilisering. I løpet av fem uker avholdes hele 85 kurs. Alle fylkets grunnskoler, med sine totale 1700 kulturverter pluss kulturkontaktene, er invitert til å delta.

Kulturverter fra Blystadlia skole, Løvenstad skole, Fjerdingby skole, Nordby skole, Rud skole og Smestad skole deltok nylig på kulturvertkurs i Rælingen.

Håndplukkede utøvere

På Ravinen er kurslederne utøver Morten Barrikmo og tidligere nevnte Lindås. Lindås er selv musiker med DKS-erfaring, men er her i rollen som en av koordinatorene for prosjektet.

De to utgjør ett av tre team som reiser parallelt rundt i fylket og holder kurs. Hvert team består av en utøver og en fra DKS-administrasjonen. Utøverne er – foruten Barrikmo – Maria Solheim, Knut Lothe og Ole Jørn Myklebust. I tillegg til å ha solid fartstid fra Den kulturelle skolesekken (DKS), har alle personlige egenskaper som var viktige i utvelgelsen.

– Vi har håndplukket utøvere som i tillegg til å være dyktige musikere, er folk vi synes er spesielt flinke til å formidle til målgruppen. Dette er utøvere som elsker å formidle til barn og unge og som kan kunsten å sette dem i sentrum, poengterer enhetslederen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev, og hold deg oppdatert om Den kulturelle skolesekken og kunst og kultur for barn og unge.

Målet med kurset er å ruste elever i rollen som kulturvert. Jacobsen forteller at de ikke ønsket det hun omtaler som «en tørr dag med bare snakk», men heller tilby en opplevelse hvor elevene bidrar i en prosess. Hvert kurs ender dermed med en konsert.

– Vi vil gi dem en smakebit på arrangørfaget og lære dem hvordan man lager gode rammer rundt arrangementer, oppsummerer hun.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger på kurset også fra kulturverter. Mange forteller at de har fått en større forståelse for egen rolle og hvordan kulturverter kan avlaste dem, forteller Aleksander Lindås.

Mange oppgaver på kort tid

I Rælingen starter Lindås dagen med en innføring i hvilken ressurs nettsiden denkulturelleskolesekken.no er for kulturverter. Han viser elevene hvordan de kan finne sin skole og sjekke årets tilbud. Han ber dem gå inn på en konkret produksjon og skrive ned alt de tenker at de trenger å vite eller gjøre før besøket.

Så er det over til kursets praktiske del. Scenografi. Presse. Teknikk. Markedsføring. Konferansier. En kulturvert kan få mange arbeidsoppgaver før, under og etter et besøk fra Den kulturelle skolesekken. Kursdeltakerne deles i grupper og får hver sin oppgave som skal løses i løpet av en drøy halvtime. Kreativitet og initiativ kommer raskt til syne. Vips, så utvides scenografi-mulighetene da en elevene foreslår å sjekke hva som finnes på biblioteket på andre siden av gangen. Storfornøyde kommer de tilbake med puffer, en sofa, en figur formet som en løve, samt glass og en karaffel med vann.

Presse-/konferansiergruppa får hjelp til å skrive ned åpne og relevante spørsmål, pluss tips til hvordan snakke i mikrofon foran et publikum.

Imens lager markedsføringsgruppa fargerike plakater. I et hjørne får tre ivrige kulturverter en innføring i hvordan et lydbord fungerer, og ei følger oppmerksomt med mens Barrikmo forklarer hvordan hun skal akkompagnere ham under selve fremførelsen. For det viser seg raskt at han er den kjente artisten som skal spille for dem.

Elevene virker synlig imponert da de hører at han har spilt over 2000 DKS-konserter!

Fornøyde kulturkontakter

Linda Melgar er kulturkontakt på Rud skole. Hun roser opplegget og forteller at som fersk kulturkontakt fra fjoråret følte hun at hun fomlet i starten siden alt var nytt, og korona betød at hun måtte lære opp kulturvertene selv innimellom alt annet. Hun poengterer at selv om det gikk greit, så er hun veldig glad for dette tilbudet.

– Dette er luksus! Det at kulturvertene mine inspireres av flinke folk som faktisk kan dette. På vår skole er det mange som ønsker å være kulturvert, og som var gira på å komme på dette kurset.

Også Svein Yngve Lønning, kulturkontakt på Fjerdingby skole, er fornøyd med DKS Vikens kulturvertkurs. Hans elever har fått i oppdrag å ønske velkommen og takke for besøket, samt intervjue Barrikmo på scenen.

- Det at de får øve seg på stemmebruk og det å være en god konferansier, er veldig nyttig. Det er bra at elevene lærer om ulike oppgaver i praksis, ikke bare at jeg forteller om dem på skolen. Kulturverter har viktige oppgaver, understreker han.

– Kulturverter utgjør en forskjell for oss utøvere. Det at elever har eierskap til besøk er gull verdt, sier musiker Morten Barrikmo.

Ambassadører for kultur

Etter to og en halv time, og en nydelig mini-konsert, avsluttes det hele med lunsj. Nystekte baguetter med pålegg serveres på kulturhusets kafé. For DKS Viken har det vært viktig å gjøre litt stas på elever som er kulturverter.

For Barrikmo er det viktig å poengtere til kulturvertene hvor viktige de er for utøvere, og hvor heldige landets elever er som har en ordning som sørger for at alle får oppleve kunst og kultur av høy kvalitet.

– Gjennom å delta på et kurs som dette, så føler kulturverter på alvoret og seriøsiteten som ligger i rollen, og de får i tillegg større eierskap til det å få besøk fra DKS. Slikt sprer seg blant elever og kan være med på å gi besøkene større tyngde, sier musikeren.

Ale kursdeltakerne får en t-skjorte, et "akkrediteringsbånd" og lunsj.

Selv om innholdet i kurset primært er rettet mot besøk fra Den kulturelle skolesekken, så påpeker enhetsleder Lill Carin Jacobsen at kunnskapen som elevene utvikler kan brukes til å løfte alle skolens arrangementer.

– Jeg har i høst selv holdt kulturvertkurs sammen med Maria Solheim. Vi ser hvordan elevene vokser med oppgavene og blir gode ambassadører for kultur som helhet. Gjennom kurset får vi utrolig mange elever som gleder seg til å få besøk, og som framsnakker Den kulturelle skolesekken og kultur generelt.

Se flere bilder fra kulturvertkurset i Rælingen

Nærbilde av ryggen til en elev med bøttehatt og t-skjorte med "Kulturveret" på.
Åpne esker med t-skjorter med "Kulturvert" påtrykket.
En mann sitter på huk og deler ut t-skjorter til elever.
En dame med briller ser på en gutt. To elever sitter foran henne.
En mann snakker med en elev som ser på en Ipad.
En elev ser på en Ipad.
To menn og mange elever ser opp mot taket mens de heiser opp skuldrene.
Morten Barrikmo og Aleksander Lindås - portrett
To gutter ser i kamera. De spiser baguett
en skallet mann og ei jenta "fistbumps"
elever sitter på rekke og ser på noe
en mann spiller på et instrument mens ei jenta ser på en skjerm. Foran henne er det noe som ser ut som et lite piano.
en mann spiller på et instrument mens ei jenta ser på en skjerm. Foran henne er det noe som ser ut som et lite piano.
en mann med mikrofon kan ses mellom ryggene til elever med t-skjorter med "kulturverter" skrevet på
En mann snakker i en mikrofon
En mann sitter på en stol og snakker i en mikrofon. Tre elever sitter i en rød sofa
Elever samlet i en stor sal
en mann med mikrofon lener seg mot tre tre elever
en mann holder opp et instrument
ei jenta snakker i en mikrofon
elever med t-skjorter påskrevet "Kulturvert" på sitter med ryggen til
en gutt med caps har på seg en t-skjorte med "kulturvert" påskrevet
en mann lener seg over to jenter som sitter på huk foran en stol med en pc
en gutt slipper er ark som holder på å falle ned. En mann smiler
en mann forklarer noe til ei jenta. På skjermen er at fargerikt ark med ordet "Morten" på
en mann holder en mikrofon mot ei jente
To ark på et gulv
Ei jente sitter i en sofa. en gutt ser på henne. En annen gutt holder tommelen ned
en mann forklarer noe til ei jente. De ser på en skjerm.
En pc-skjerm
En gutt i sort t-skjorte med "kulturvert" på baksiden holder hendene bak hodet
Elever går i en gang. Ei jente bærer en rød puff
Et rosa pennal med penner og et "inngangskort" med "kulturvert" på
En mann huker seg ned til tre elever som sitter på gulvet i et hjørne
Fire elever bærer et rundt bord
To elever ser på en mann som viser en ledning og et lydbord.
En mann ser til høyre mens elever ser på han.
En gjeng elever sitter på stoler. De ser på en mann i rød caps som står midt mellom dem.

Fakta om DKS Viken sitt nye, enhetlige kulturvertkurs

  • Avvikles for første gang høsten 2022.
  • Utøverne som deltar er Maria Solheim, Morten Barrikmo, Knut Lothe og Ole Jørn Myklebust.
    Alle grunnskolene i fylket er invitert, til sammen 1700 kulturverter på over 400 skoler.
  • Skolens kulturkontakt oppfordres til å delta.
  • Kurset varer i 2,5 timer. 
  • Kursdeltakere fra flere skoler deltar på samme kurs.
  • Elevene utfører oppgaver på egen skole-pc/nettbrett. De gjør seg blant annet kjent med DKS sine nettsider
  • Kulturvertene får egne t-skjorter og "akkrediteringskort" med bånd.
  • Det serveres enkel lunsj. 
  • Skolen tar hånd om transport for sine elever til og fra kurset. 

Les mer her.

Se video fra et kulturvertkurs

Flere artikler om medvirkning

DKS i storformat inntok Slottsfjellet

Nesten 5000 elever fikk oppleve konserter, sol og festivalstemning da Tønsberg, Horten, Holmestrand og Færder inviterte til DKS-festival. Se bildeserie!

Når elever viser vei

Kan en etnisk norsk, voksen utøver fortelle historien om Muhammad Alis liv til ungdom på en troverdig og relevant måte? Ja, hvis han kobler på elever som veileder og utfordrer.

Storstilt forskningsprosjekt om skole og DKS

Kristine Høeg Karlsen skal lede forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor målet er å styrke samarbeidet mellom skole og DKS.