Øyepå Momentum 2021: House of Commons

Øyepå Momentum 2021: House of Commons

Velkommen til Øyepå Momentum – arena for visuell kunst i Den kulturelle skolesekken!

Om Øyepå:    

Øyepå er en møteplass for alle som jobber med visuell kunst i DKS; produsenter, kunstnere, formidlere, fagkoordinatorer, lærere og elever.   

Med Øyepå ønsker vi å skape en arena hvor DKS-ansatte og kunstnere kan diskutere visuell kunst i DKS. Vi ønsker at diskusjonene skal bidra til refleksjon, øke mangfoldet og skape inspirasjon til nye og gode DKS-produksjoner. 

Øyepå ble etablert i 2019 og med Øyepå LiAF (Lofoten International Art Festival). I 2020 Øyepå digitalt gjennomført som strømmeseminar. I år knytter vi oss til Momentum 11 – House of Commons, på Jeløya i Moss, og har invitert inn tilknyttet kurator for Momentum 11 - Håkon Traaseth Lillegraven - i programarbeidet. 

Bilder fra torsdagens program

Kristin Risan hever et glass mens menneskene rundt henne klapper
DSC_1450
Tre personer på en scene. De smiler
Inger-Johanne Molven stiller spørsmål til panelet
Vigdis Storsveen (Kunsthall Bærum), Janna Thöle Juul (Nordnorsk kunstnersenter), Sofia Clausen (Oslo kunstforening), Ingrid Valan (Pikene på broen), Carl Martin Faurby (Kunsthall Trondheim), Hilde Tørdal (Telemark kunstsenter) sitter på en scene.
Birthe Selvaag fra Sparebankstiftelsen står i et rom, de rundt henne smiler
Gisle Nataas spiller på et selvlaget instrument
Gisle Nataas lener seg fremover og spiller på et selvlaget instrument
DSC_1323-2
DSC_1317
Marin Håskjold og Elina Waage Mikalsen og Kristin Falck
Ragnhild Brochmann
Ragnhild Brochmann stiller spørsmål i salen. Folk ler.
Daisuke Kosugi - portrett
Ragnhild Brochmann - portrett
Amina Sahan - portrett
Ahmed Umar lener seg over leirfigurer og telys
Per Odd Bakke fra Nasjonalmuseet lager figurer i leire
Leirfigurer i en sirkel opplyst av telys
Mennesker lager leirfigurer i stillhet, opplyst av telys
To kvinner står i en restaurant. De ser på hverandre og hever et glass.
Håkon Traaseth Lillegrav. Ahmed Umar i forgrunnen. De er på en restaurant

Bilder fra fredagens program

DSC_1962
DSC_1948-2
DSC_1932
DSC_1915-2
Håkon Traaseth Lillegraven-portrett
Fire veldig våte personer smiler til kamera
Dag Aak Sveinar snakker i en mikrofon
Maria Havstam snakker i en mikrofon
En dame med regntøy snakker med en mann med bart og hatt.
Håvard, Mah-Noor og Mia - blikkåpnere på Galleri F15
DSC_1869
DSC_1861-2
DSC_1821
DSC_1882-2
DSC_1831-2
DSC_1839-2
Silhuett av en person med fargerike firkanter i bakgrunnen
Håkon Lillegraven viser deltakere kunst i et rom
Håkon Traaseth Lillegraven og et vevd teppe
Galleri F15 sett utenfra
DSC_2075-2
DSC_2045
DSC_1996

Hilsen fra programgruppen: 

– Vi har bevisst, og med solid hjelp og tenkning med vår kurator og moderator Håkon Lillegraven ønsket et dypdykk i hva som er eller kan være med på å påvirke våre valg av produksjoner inn i vårt programmeringsarbeid.  

Vi er trygge på at årets Øyepå Momentum gir oss spennende og relevante innganger for refleksjon og inspirasjon om visuell kunst. 

Ikke minst vil dette, etter 17 måneders digitale enerom, være oppstarten på etterlengtede FYSISKE kollegiale møteplasser!"

Programgruppen ønsker dere alle hjertelig velkommen til Øyepå Momentum 2021! 

Ida / Nordland Dks,  Inger-Johanne / Oslo Dks,  Vibeke og Rami / Viken Dks.

Programkomiteen minus: Rami Maktabi, Håkon Traaseth Lillegraven, Ida Hevrøy, Vibeke Kirkebø Heggog Kyrre Bjørkås (Inger-Johanne Molven var ikke til stede da bildet ble tatt)

Øyepå Momentum er et samarbeid mellom Nordland fylkeskommune, Oslo DKS, Viken fylkeskommune, Kulturtanken, Nasjonalmuseet og galleri F15.  

Saker fra Øyepå 2020

Øyepå 2020: Å gå fremover uten å stå i veien

2. september gikk årets Øyepå av stabelen i Nydalen og på Teams.

Hvor blir det av kunstneren i det digitale mylderet?

Kunstnere har i dag et større nedslagsfelt for kunsten sin gjennom internett og sosiale medier. Men hva har dette gjort med formidlingsrollen, og hvor mange verktøy bør man egentlig ha i verktøykassen?

Nye rom og nye praksiser

Etter 12. mars 2020 skiftet Fotogalleriet i Oslo fokus, og så med nye øyne på sin rolle som kunstformidler. Et ønske om å skape gode kunstnervilkår, bygge bro og nå ut til ensomme og isolerte publikumssjeler resulterte i et helt unikt kunstprogram – eksklusivt på Instagram.