Skip to main content
En gutt ser på to mennesker som kaster reundt seg masse fargerike strimler av tøy.

Nasjonal arena for Tilrettelagt

Nasjonalt møtested for tilrettelagte produksjoner i Den kulturelle skolesekken.

Fra visningen av Visning av "Helix - den hengende hagen", Nasjonal arena for Tilrettelagt 2024. Foto: Marte Glanville/Kulturtanken

Tilrettelagt-feltet har de siste årene fått stadig større oppmerksomhet. Dette kommer til uttrykk både på internasjonale festivaler og i DKS med økende interesse fra skolene.

Målet med arenaen er å sette fokus, dele erfaringer og inspirere til ytterligere aktivitet. Funksjonsvariasjoner kan omfatte barn og unge i alle aldre med svært ulike og ofte spesifikke behov i møtet med DKS.

Vi ønsker å ta opp grunnleggende spørsmål knyttet til hva kommunikasjon er og hvordan man lykkes med formidling til denne varierte gruppen elever.

I 2025 arrangeres arenaen i Harstad.

Bilder fra Nasjonal arena for Tilrettelagt 2024

Portrett av Daniel Grindeland
To kvinner kledd i fargerike klær står under det som ser ut som et ballongtre med tentakler.
To kvinner kledd i fargerike klær har begge tak i det som ser ut som en slags ball. Bak skimtes publikum.
Nærbilde av hender som trykker på ting på en boks.
En dame ser opp. Hun sitter i en slags sky-huske.
To kvinner og en mann sitter i en sofa.
Et barn holder seg for munnen. Foran ham henger noe som ser ut som tentakler.
Et barn ser opp mens hun holder i noe som ser ut som tentakler som henger fra taket.
Et barn ligger med lukkede øyne i det som ser ut som en sky.
Et barn løper gjennom det som ser ut som et tre med hengende tentakler
En mann og en dame ser på en dame som man ser bakhodet på.
Fem personer sitter på en scene. En dame i grønn kjole snakker og ser på publikum.
En gutt strekker armene ut mot en av utøverne. Han ligger i det som ligner en sky.
To personer sitter ved et bord. Et skilt med "Registrering" henger på bordet.
Mange ungdommer står på en scene. Blant annet en gutt i rullestol. Fremst står ei og synger, mens en gutt og ei jente danser.
Mange ungdommer står på en scene. Fremst danser en gutt og ei jente.
Mange ungdommer står på en scene.
En ung gutt kledd i sort står alene på en scene og danser.
En dame smiler mens en mann står på hendene ved siden av henne.
en labrador ligger på gulvet.
En mann presenterer noe for et publikum. En skisse vises. Det står "Den elektriske tannlegestolen".
En kvinne står med en mikrofon og smiler. Bak henne er en illustrasjon. Det står "Function. Family. Fitness".
En mann og en kvinne står på en scene. På skjermen bak dem er en illustrasjon. Det står "Hva er viktig i livet vårt? The F-words".
En ung kvinne står på en scene. Ved føttene hennes ligger en førerhund. Bak henne står tittelen på foredraget.
En mann deler ut blomster til ungdommer.
En mann og en kvinne snakker tegnspråk.
En mann og en kvinne holder høyre arm til haka. De snakker tegnspråk.
En kvinne med mikrofon ser til høyre.
To kvinner på en scene. Bak dem er et fargerikt bilde som viser mange barn og unge. Det står "Spor" på bildet.
Fem personer sitter på en scene. De ser på hverandre. Bak dem står det hva de diskuterer. Som er det samme som bildeteksten.
To menn står foran publikum.
To personer ser på en som ligger på en madrass. Vedkommende har en annen tynn madrass over seg. Til høyre står en mann og holder på med noe på en liten boks.
En kvinne ligger med en slags madrass over seg. Det tyter ledninger ut av madrassen. Hun ligger med lukkede øyne.
Fire kvinner sitter på scenen og prater. Bak vises et stort bilde av en av dem, hvor hun holder begge hendene i været ikledd et gult silkestoff.
En kvinne står på en scene. På skjermen er det bilde av to barn. Tittelen er: "Hva er viktige opplæringsområder for våre elever".
En kvinne holder hendene foran seg som et hjerte. En mann lener hele kroppen mot venstre.
Fire personer sitter på en scene. De ser til venstre. Bak dem står det hva de snakker om.
En dame står med en mikrofon. På skjermen bak henne ser en ung mann ned på en mann som spiller på en kontrabass/cello.
En ung mann står med en mikrofon.
En gutt i rullestol danser med en jente.
Portrett av ordføreren

Samtaler om tilrettelagte produksjoner

Peter Larsson og Michaela Granit

– Hvis elever ser kunstnere som er som dem selv, så kan de både få lyst til selv å bli kunstnere - og tro at det faktisk er mulig. Les artikkelen

Andrew Stanford - Replay Theatre Company

– Du må vite nøyaktig hvem du lager noe for. Målgruppen former hvordan du skaper og utformer noe. Les artikkelen

Simone Romy Ritter - Trastad Samlinger, Nasjonalt Senter for Outsider Art

– Det fins mange barrierer vi som samfunn er blinde for. Les artikkelen

 

Jens Trinidad og Mathias J. Budtz - Labyrint

– Vi kommer med en energi og vibe som kontrast til institusjonelle måter å jobbe på. Les artikkelen

Venke Sortland - Landing

– Det er utrolig spennende og krevende fordi vi må være så fleksible. Forestillingen kan skrus til på forskjellige måter. Les artikkelen

Sebastian Tjørstad , DJ Soulbase og Zawadi - Sebastian - Kunsten å bli voksen

– Det er alltid større likheter mellom folk og kulturer, enn det er forskjeller. Les artikkelen

Ulrik Ibsen Thorsrud fra bandet Parallax - Lydrommet

– Vi presenterer stemninger og følelser i øyeblikket. Enhver kan møte det med den de er, og det de har. Les artikkelen

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få informasjon om relevante arrangementer og møtesteder rett i innboksen!

Les mer

Fire ungdommer og to voksne spiller musikk sammen.

Hva du bør tenke på for å lage inkluderende scenekunst

Andrew Stanfords syv råd til deg som ønsker å skape produksjoner for barn og unge med funksjonsvariasjoner.

En mann lenser seg ned mot barn som sitter på gulvet. Han smiler og slår to pinner i bakken

Det rause rommet

Under årets Marked for Musikk ble det for første gang vist en tilrettelagt produksjon med målgruppa til stede.