Skip to main content
Elever rekker opp hånda i klasserommet.

Kunst og kultur i skolen

Kulturtanken skal bidra til koordinering av feltene kunst, kultur og skole. Skolen trenger kunsten og kulturen i sitt dannelsesoppdrag.

Bilde: Fra skolebesøk med prosjektet "Kunsten å lære" på Aurvoll skole i Øyer kommune.

Kulturtanken skal sikre bedre forankring av Den kulturelle skolesekken (DKS) i skolen. Vi skal jobbe for bedre samspill mellom tilbudet i DKS og skolens læreplaner.

Men det er ikke bare gjennom DKS at kunst og kultur har en viktig rolle i skolen. Gjennom ulike samarbeidsprosjekter bidrar Kulturtanken til å styrke samspillet mellom kultur- og utdanningssektor, skape større bevissthet i skoleverket rundt kunstens betydning og muligheter, og videreutvikle kunst- og kulturopplæringen.

Prosjekter og satsinger

DKS-digital

Utviklingsprosjekt som sidan oppstarten i 2021 har jobba for å styrkje samspelet mellom skulen og kunst- og kulturtilbodet frå Den kulturelle skulesekken gjennom å bruke digitale læringsplattformer.

Kvinne i blå skjorte leder aktivitet for ulike grupper mennesker i teaterrommet, med tilskuere som ser på fra bakgrunnen.

DKS inn i lærerutdanningen

Kulturtankens satsningsarbeid for å få Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen.

En gruppe elever henger opp noe på en vegg. en gutt i gul hettegenser og caps står fremst.

DKS i VGS

DKS i VGS er Kulturtankens satsningsarbeid for å løfte Den kulturelle skolesekken i videregående skole.

DKS-forum

Kulturtanken, KS og Utdanningsdirektoratet arrangerer i fellesskap DKS-forum. Målet er dialog om og utvikling av Den kulturelle skolesekken, og å synliggjøre og løfte frem kunstens og kulturens verdi i grunnopplæringen.   

Viser en kunstinstallasjon i papir i mange farger

ENO – samarbeid i Norge

Norge er medlem av ENO-nettverket, som knytter kunnskapssentre i Europa sammen og stimulerer til samarbeid om utvikling av kunst- og kulturopplæring.

En gruppe elever sitter på gulvet. Flere rekker opp hånda.

Tilbakemeldinger i DKS

Tilbakemeldinger fra elever, lærere, kulturkontakter og utøvere er sentralt i arbeidet med å utvikle innholdet i DKS.