Skip to main content
Kvinne i blå skjorte leder aktivitet for ulike grupper mennesker i teaterrommet, med tilskuere som ser på fra bakgrunnen.

DKS i lærerutdanningen

Kulturtankens satsingsarbeid for å få Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen.

Bilde: Bildet tatt under gjennomføring av pilot på USN campus Notodden med grunnskolelærerstudenter og elever fra Notodden ungdomsskole. Høsten 2022.

Lærere trenger kunnskap og kompetanse om hvordan å møte kunst og kultur i skolehverdagen.

Siden Den kulturelle skolesekken (DKS) når alle landets skoler hvert eneste år, vil en lærer før eller siden møte ordningen.  Derfor er det viktig å forberede lærerstudenter på dette, og ikke minst sørge for at de oppdager mulighetene det gir for både egen profesjonsutøvelse og for eleven.

Som statlig fagetat for Den kulturelle skolesekken, ønsker Kulturtanken å stimulere til at grunnskolelærerstudenter blir kjent med DKS i løpet av sin utdanning.

Etaten samarbeider tett med regionale DKS-administrasjoner og lærerutdanninger om utvikling av tilbudet.

Satsinger ved ulike lærerutdanninger

Paneldiskusjon med fem personer sittende på scenen, stort projeksjonsskjerm som viser en finurlig skogillustrasjon med en liten rød figur.

Høgskulen på Vestlandet

Høsten 2025 får lærerstudenter i Bergen innsikt i Den kulturelle skolesekken, i samarbeid med DKS Vestland. Det første DKS-besøket var både berørende og inspirerende.

To unge kvinner ser på noe. Begge smiler. De står i en skog.

Nord universitet i Bodø

Ut i skogen, ned på bakken: Lærerstudenter på Nord universitet i Bodø fikk en annerledes dag da DKS Nordland og tre utøvere kom på besøk.

Fire mennesker på en scene. En kvinne med mikrofon smiler og har den ene armen i været. Publikum har også armene i været.

OsloMet

Fra 2023 har lærerstudenter ved OsloMet obligatorisk undervisning om Den kulturelle skolesekken (DKS), som en del av arbeidet med å koble ordningen nærmere skolen.

ungdommer og unge voksne står i to grupper. Den ene gruppen har ryggen vendt mot den andre.

USN Campus Notodden

Endres lærarstudentars syn på Den kulturelle skulesekken dersom tilbodet er ein del av studiet? Skuleåret 2022/23 kom fire DKS-produksjonar på besøk til USN Campus Notodden.

To unge kvinner skriver på en vegg.

Høgskolen i Innlandet

I samarbeid med DKS Innlandet, avholdt Høgskolen i Innlandet en pilot for DKS i lærerutdanningen i januar 2024. Se video!

En dame ser på noen unge kvinner som fester fargerik teip på veggen.

Universitetet i Agder

200 studenter besøkte våren 2022 Sørlandets kunstmuseum sitt DKS-tilbud Fra Katta til Kunstsilo .

En fargerik tegning

Høgskolen i Østfold

Høgskolen i Østfold har samarbeidet med Høyskolen for dansekunst siden 2014.

Les artikkel om de fire utdanningsinstitusjonene som i 2022/23 gikk i bresjen for å få DKS inn i lærerutdanningen.

Relevante forskningsrapporter/-prosjekter

Arrangementer om DKS i lærerutdanningen

  • 19. oktober 2023 ble seminaret "Løsninger? Den kulturelle skolesekken på lærerutdanningene" gjennomført. Målet var å undersøke og presentere ulike modeller for å styrke lærerstudenters kunst- og kulturkompetanse gjennom forskning og praktiske eksempler, innspill og diskusjoner. Les om arrangementet.
  • 27. oktober 2021 inviterte ForEst – forskergruppe for Estetiske læreprosesser og Kulturtanken til seminaret "DKS + lærerutdanningen = sant (!?)" på Universitetet i Sørøst-Norge (USN), campus Notodden. Seminaret så på ulike samarbeidsformer mellom skole, lærerutdanning og DKS som bidrar til å styrke læreres kompetanse til å bruke kunst- og kulturopplevelser i sin undervisning. Les om arrangementet.

Ressurser om DKS til ansatte i skolen

Forsiden på en rapport oppå et uskarpt bilde av elever.

Rapport: Opplevelser av Den kulturelle skolesekken

På oppdrag fra Kulturtanken har Sosiologisk Poliklinikk intervjuet 15 skoleklasser på ungdomstrinnet om tre DKS-produksjoner.

To damer sitter ved et bord. De ser på hverandre og ler. I bakgrunnen ser man Runde fyr i tåka.

Tips til gjennomføring av tverrfaglige prosjekter i Den kulturelle skolesekken

Oppsummering av erfaringer fra et pilotprosjekt i Møre og Romsdal.

Ungdommer sitter og står i en sal.

Kunstopplevingar og danningsprosessar

Korleis kan du som lærar utnytte kunst- og kulturopplevingar frå DKS i danningsoppdraget?