Lærere trenger kunnskap og kompetanse om hvordan å møte kunst og kultur i skolehverdagen.
Siden Den kulturelle skolesekken (DKS) når alle landets skoler hvert eneste år, vil en lærer før eller siden møte ordningen. Derfor er det viktig å forberede lærerstudenter på dette, og ikke minst sørge for at de oppdager mulighetene det gir for både egen profesjonsutøvelse og for eleven.
Som statlig fagetat for Den kulturelle skolesekken, ønsker Kulturtanken å stimulere til at grunnskolelærerstudenter blir kjent med DKS i løpet av sin utdanning.
Etaten samarbeider tett med regionale DKS-administrasjoner og lærerutdanninger om utvikling av tilbudet.
Satsinger ved ulike lærerutdanninger
Høgskulen på Vestlandet
Nord universitet i Bodø
OsloMet
USN Campus Notodden
Høgskolen i Innlandet

I samarbeid med DKS Innlandet, avholdt Høgskolen i Innlandet en pilot for DKS i lærerutdanningen i januar 2024. Se video!
Universitetet i Agder
Høgskolen i Østfold
Universitetet i Tromsø
NTNU
Relevante forskningsrapporter/-prosjekter
Arrangementer om DKS i lærerutdanningen
- 19. oktober 2023 ble seminaret "Løsninger? Den kulturelle skolesekken på lærerutdanningene" gjennomført. Målet var å undersøke og presentere ulike modeller for å styrke lærerstudenters kunst- og kulturkompetanse gjennom forskning og praktiske eksempler, innspill og diskusjoner. Les om arrangementet.
- 27. oktober 2021 inviterte ForEst – forskergruppe for Estetiske læreprosesser og Kulturtanken til seminaret "DKS + lærerutdanningen = sant (!?)" på Universitetet i Sørøst-Norge (USN), campus Notodden. Seminaret så på ulike samarbeidsformer mellom skole, lærerutdanning og DKS som bidrar til å styrke læreres kompetanse til å bruke kunst- og kulturopplevelser i sin undervisning. Les om arrangementet.








