Skip to main content

Den kulturelle skolesekken

DKS-ordningen er kjernen i regjeringens politikk for kulturformidling til barn og unge, og er unik i verdenssammenheng.

En gruppe spente barn som sitter på gresset og ser på med varierte uttrykk. Noen rekker opp hendene. Variert publikum i uformelle klær.

Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får oppleve profesjonell kunst og kultur i skolen. Gjennom ordningen får elevene mulighet til å oppleve, gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for ulike kunst- og kulturuttrykk. Kulturtilbudet skal være av høy kvalitet, og vise hele bredden av de seks kulturuttrykkene i ordningen: film, kulturarv, litteratur, musikk, scenekunst og visuell kunst. 

Kulturtanken ivaretar det nasjonale ansvaret for Den kulturelle skolesekken. Vi forvalter de statlige midlene til DKS-ordningen og skal bidra til å styrke og videreutvikle ordningen, i tråd med de nasjonale målene for ordningen og i samarbeid med fylkeskommuner og kommuner. 

Mer informasjon om Den kulturelle skolesekken, inkludert forslagsprosessen og aktuelle produksjoner, finner du på denkulturelleskolesekken.no

Kunst- og kulturuttrykk i DKS

Kulturtanken samarbeider med fagmiljøene knyttet til de seks kunst- og kulturuttrykkene i Den kulturelle skolesekken. Vi skal også løfte fram de gode eksemplene på samarbeid mellom lokale aktører på kunst- og kulturfeltet, samt finne modeller for hvordan disse mulighetene kan utvikles nasjonalt.

Gruppe mennesker ser intenst på i mørkt teater, ung gutt i midten med hånden på haken ser engasjert ut.

Film i DKS

Gjennom film i Den kulturelle skolesekken skal elevene få se og oppleve filmkunst og få teoretisk og praktisk innføring i filmproduksjon.

Kvinne i tradisjonelle samiske klær opptrer på scenen, med publikum synlige i forgrunnen.

Kulturarv i DKS

Kulturarv er det moderne menneskets opprinnelsesmyte. Hvis vi er flere som deler en historie, og åpner den for andres historier, får vi et inkluderende perspektiv.

Person i fargerik paljettskjorte presenterer på scenen, holder åpen bok med tittelen Mieko Danser, med stor skjerm bak seg.

Litteratur i DKS

Hva var den første boka noen leste for deg? Hvilken bok har endret deg og måten du tenker på? Hva er den beste boka du har lest?

Musikere opptrer på scenen: kvinnelig sanger i forgrunnen, akustisk gitarist bak. Lilla belysning. Publikums silhuetter synlige. Intim konsertstemning.

Musikk i DKS

Musikk i Den kulturelle skolesekken har som mål å inspirere til nye opplevelser som kan sette spor, åpne ører og dører til lyder og melodier man ikke visste fantes.

Utøver i oransje renessansekjole utbryter dramatisk til publikum av barn. Innrammet landskapsmaleri henger på den utsmykkede veggen bak.

Scenekunst i DKS

Gjennom Den kulturelle skolesekken vil elevene få oppleve scenekunst i ulik drakt og uttrykk, med opplevelser som setter avtrykk.

En ung person står og tegner på et stort lerret med fargerike figurer. Foto.

Visuell kunst i DKS

Visuell kunst i Den kulturelle skolesekken rommer fagområdene billedkunst, arkitektur, design og kunsthåndverk.

Visningsarenaer

Hvert år arrangeres det nasjonale visningsarenaer og møteplasser for hvert av kunst- og kulturuttrykkene i Den kulturelle skolesekken. Kulturtanken bidrar som samarbeidspartner på alle arenaene, som arrangeres på ulike steder rundt om i landet.

Prosjekter og satsinger

Samarbeid mellom kultur- og skolesektor

En gruppe elever sitter på gulvet. Flere rekker opp hånda.

Tilbakemeldinger i DKS

Tilbakemeldinger fra elever, lærere, kulturkontakter og utøvere er sentralt i arbeidet med å utvikle innholdet i DKS.

DKS-forum

Kulturtanken, KS og Utdanningsdirektoratet arrangerer i fellesskap DKS-forum. Målet er dialog om og utvikling av Den kulturelle skolesekken, og å synliggjøre og løfte frem kunstens og kulturens verdi i grunnopplæringen.   

Kvinne i blå skjorte leder aktivitet for ulike grupper mennesker i teaterrommet, med tilskuere som ser på fra bakgrunnen.

DKS inn i lærerutdanningen

Kulturtankens satsningsarbeid for å få Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen.

En gruppe elever henger opp noe på en vegg. en gutt i gul hettegenser og caps står fremst.

DKS i VGS

DKS i VGS er Kulturtankens satsningsarbeid for å løfte Den kulturelle skolesekken i videregående skole.

DKS-digital

Utviklingsprosjekt som sidan oppstarten i 2021 har jobba for å styrkje samspelet mellom skulen og kunst- og kulturtilbodet frå Den kulturelle skulesekken gjennom å bruke digitale læringsplattformer.

Utvikling og tilrettelegging

Avsluttede prosjekter

Ressurser