Skip to main content
Studenter ved rundt bord jobber med en nummerert liste. Fargerike klisterlapper og en liten plante synlig.

Medvirkning

Kulturtanken skal bidra til barn og unges medvirkning i utvikling av barne- og ungdomskultur, og til elevmedvirkning i DKS.

Bilde: Fra innspillsmøte om deltakelse i fritidsaktiviteter 8. januar 2024. Foto: Erik Brnadsborg/Kulturtanekn

Barn og unges medvirkning til utvikling av DKS-tilbudet er viktig for å skape et tilbud av høy kvalitet som oppleves som relevant og representativt. Kulturtanken har et spesielt ansvar for å følge opp forventninger som beskrevet i Meld. St. 18 (2020-21) om barn og unges medvirkning. I stortingsmeldingen påpekes det at medvirkning fra barn og unge skal vektlegges i alle deler av DKS-ordningen. 

Kulturtanken skal også løfte barn og unges stemmer som en del av vårt arbeid for å styrke og koordinere innsats på barne- og ungdomskulturfeltet. 

Prosjekter og satsinger

En gruppe på seks forskjellige unge kvinner som står utendørs om høsten, iført varme kåper og jakker langs et rekkverk.

Kulturtankens ungdomsråd

Ungdomsrådet hjelper Kulturtanken med råd innen ungdomskultur, trender og teknologi og samarbeid mellom skole, elever og Den kulturelle skolesekken. Rådet er opprettet i samarbeid med Elevorganisasjonen (EO), Ungdom og Fritid (UoF) og Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU).

Lær mer om rådet
En gjeng ungdommer sitter ute og prater. De smiler og ser på hverandre

Styrket medvirkning i kultur- og fritidsaktiviteter

I regjeringens handlingsplan «Alle Inkludert!»  løftes medvirkning fra barn og unge i utformingen av lokale fritidstilbud som et prioritert område.

Kulturtanken lyser ut midler til tiltak for medvirkning fra barn og unge i det lokale fritidstilbudet, med særlig vekt på utviklingen av kunst- og kulturtilbudet

Les mer om midlene
En gruppe elever sitter på gulvet. Flere rekker opp hånda.

Tilbakemeldingsverktøy i Den kulturelle skolesekken

Verktøyet er digitalt spørreskjema som knytter elevers DKS-opplevelser til overordnede mål i læreplanen, og er utviklet av Kulturtanken i samarbeid med Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Lær mer om verktøyet

Avsluttede prosjekter

Lær mer om medvirkning og vårt arbeid

En ung gutt sitter på bakken og smiler

Medvirkning sett fra barn og unges perspektiv

En innføring i Kulturtankens arbeid med medvirkning for, med og av barn og unge.

Ungdommer sitter rundt et bord. En ung kvinne peker på noe mens hun snakker

Hva er (god) medvirkning?

Hva er medvirkning, og hva gjør medvirkningen god eller reell?

En elev ser på en Ipad.

Kunsten og kulturens verdi i læreplanverket

Samspillet mellom Den kulturelle skolesekken, medvirkning i DKS og læreplanverket (LK20S).

Artikler

Løfter barn og unges stemmer

I arbeidet med den nye handlingsplan for deltakelse i fritidsaktiviteter for barn og unge har det vært essensielt å inkludere målgruppa.

Det store bildet med «Generasjon Utålmodig»

På Arena Film er det elevene selv som dokumenterer og analyserer filmtilbudet i Den kulturelle skolesekken.

– Du får være med og bestemme – og gratis mat!

Å tilby bevertning og innflytelse er en vinnerkombinasjon for å rekruttere og beholde kulturverter på Færder videregående skole.

en person er omkranset av fargerike skjerf og bilder

18 millioner for å styrke mangfold og medvirkning

Kultur- og likestillingsdepartementet har gitt Kulturtanken i oppdrag å følge opp to av tiltakene i regjeringens plan «Alle inkludert! Handlingsplan for like muligheter til å delta i kultur-, idretts- og friluftslivsaktiviteter 2024–2026.»

Kultur- og likestillingsministeren sitter ved et bord med ungdommer.

Stor interesse for tilskuddsordninger for mangfold, inkludering og medvirkning

157 søkere søkte om tilskudd for til sammen nær 70 millioner kroner.

Elever rekker opp hånden under en DKS-forestilling

Nytt tilbakemeldingsverktøy i Den kulturelle skolesekken

Nyskapende prosjekt skal bruke elevers tilbakemeldinger på DKS-tilbudet for å videreutvikle ordningen.